مدیران خودروعصر اعتبار

دانشنامه اصطلاحات اقتصادی؛

اجاره به شرط تملیک چیست؟

عصر ساختمان- توافقی که به موجب آن کالاهایی اجاره داده می‌شود و تحت شرایط آن اجاره گیرنده می‌تواند کالا‌ها راخریداری کند اجاره به شرط تملیک نام دارد.

اجاره به شرط تملیک چیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از میزان، اجاره بشرط تملیک توافقی است که به موجب آن کالاهایی اجاره داده می‌شود و تحت شرایط آن، اجاره گیرنده می‌تواند کالا‌ها را خریداری کند یا به موجب آن مالکیت کالا‌ها می‌تواند به اجاره گیرنده منتقل گردد.

    براساس ماده 12 قانون عملیات بانکی بدون ربا، بانک‌ها می‌توانند به منظور ایجاد تسهیلات لازم جهت گسترش امور خدماتی، کشاورزی، صنعتی و معدنی، اموال منقول و غیرمنقول را بنا به درخواست مشتری و تعهد وی مبنی بر انجام اجاره به شرط تملیک و استفاده خود، خریداری و به صورت اجاره به شرط تملیک به مشتری واگذار کنند.

    در این میان آیین نامه فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب 62/10/12 هیات وزیران در ماده 57 خود اجاره به شرط تملیک را این گونه تعریف کرده است که اجاره به شرط تملیک عقد اجاره‌ای است که در آن شرط شود مستاجر در پایان مدت اجاره و در صورت عمل به شرایط مندرج در قرارداد، عین مستاجره را مالک گردد.

    انواع اجاره به شرط تملیک

    این نوع عقد که در آن شرطی برای تملک عین مستاجره به نفع مستاجر در پایان مدت اجاره وجود دارد، به اعتبار ماهیت و چگونگی شرط مندرج در عقد به دو دسته تقسیم می‌شود:

    اولین دسته تملیک مندرج در عقد به صورت شرط فعل درج شده است، به این معنا که در پایان مدت اجاره و در صورت عمل به شرایط مندرج در قرارداد، موجر عین مستاجره را به مستاجر انتقال می‌دهد.

    در این میان شرط انتقال به شکل انجام عمل انتقال از سوی موجر وجود داشته و بایستی در انتهای مدت قرارداد و با رعایت شرایط قراردادی، بدان عمل شود.

    با این حال از زمانی که اجاره دهنده مبادرت به انتقال عین مستاجره می‌کند، انتقال مالکیت صورت می‌گیرد و قبل از آن مالکیتی برای مستاجر متصور نیست و فقط تعهدی برای اجاره دهنده به نفع مستاجر وجود دارد.

    دومین دسته تملیک مندرج در عقد به صورت شرط نتیجه قید شده است از این رو در پایان مدت اجاره و با پرداخت اقساط و عمل به سایر شرایط مندرج در عقد، مالکیت عین مستاجره خود به خود به مستاجر منتقل می‌شود، بدون اینکه نیازی به اقدام جدیدی از سوی موجر یا مستاجر باشد و اگر هم رعایت تشریفاتی در این زمینه لازم باشد (همانند تنظیم سند) این تشریفات ناقل مالکیت نیست بلکه کاشف از آن و برای مسجل کردن انتقال انجام شده قبلی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی