مدیران خودروعصر اعتبار

روستای "سفال ۷ هزار ساله" ایرانی در مسیر جهانی

عصر ساختمان- یک مسئول میراث فرهنگی کشور به جزئیات مراحل ثبت جهانی پرونده روستای کلپورگان سیستان و بلوچستان به عنوان روستای جهانی "سفال" پرداخت. ساخت سفال کلپورگان بدون استفاده از چرخ سفالگری صورت می‌پذیرد.

روستای "سفال ۷ هزار ساله" ایرانی در مسیر جهانی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، کامبیزمشتاق گوهری به اهمیت ثبت‌ میراث فرهنگی ایران در  جهان پرداخت و اظهار داشت: با وجود اینکه هم اکنون 21 پایگاه میراث فرهنگی ایران در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است که یکی از مهمترین آنها "شهر سوخته" در سیستان و بلوچستان است، اظهار داشت: در روند پیش رو شهرها و روستاهای تاریخی و مهم نیز در فرایند ثبت جهانی قرار می‌گیرند.

    مدیرکل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان به روستای مهم و تاریخی این استان که کلپورگان است، گریزی زد و بیان داشت: این روستا به‌عنوان روستای ملی انتخاب شده است و مراحل ثبت جهانی آن نیز به عنوان «روستای جهانی سفال» در حال انجام است.

    گوهری عنوان کرد: هم اکنون پرونده روستای کلپورگان سیستان و بلوچستان به‌عنوان روستای سفال و دارای یک تمدن کهن از مهمترین برنامه‌های ما است.

    همچنین بهمن نامورمطلق - معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی عنوان کرده بود که برای سال 2017 میلادی، ایران دو سهمیه برای معرفی شهرهای جهانی و یک سهمیه برای معرفی شهرهای ملی دارد که بر این اساس روستای کلپورگان در سیستان‌وبلوچستان به‌عنوان روستای جهانی سفال معرفی و پرونده آن به شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال شده است.

    براساس مقررات شورای جهانی صنایع‌دستی، کارشناسان این شورا پرونده‌های مذکور را بررسی، و ارزیابان این شورا برای ارزیابی این روستا و دو شهر به ایران سفر خواهند کرد و درصورت مثبت بودن نتیجه این ارزیابی‌ها، روستای کلپورگان و شهرهای سیرجان و مریوان ثبت‌جهانی خواهند شد.

    گفتنی است، کلپورگان روستایی از توابع شهرستان سراوان در سیستان و بلوچستان است. موزه زنده سفال کلپورگان تنها موزه زنده سفال در جهان است که قدمت آن به هفت هزار سال پیش بر می‌گردد.

    آنچه توجه جهانیان را به سفال کلپورگان جلب کرده، ساخت سفال بدون استفاده از چرخ سفالگری است به گونه ای که تمام سفالینه‌ها با روش‌های سنتی ابتدایی و توسط زنان بلوچ انجام می‌شود.

    این هنر در طول تاریخ بدون هیچ تغییری در شیوه ساخت و نوع مواد اولیه سینه به سینه به نسل‌های بعد منتقل شده است و سفالگران به همان شیوه سنتی قدیمی آثار هنری خلق می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار