مدیران خودروعصر اعتبار

ابتکار در کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار مطرح کرد؛

تاثیر مستقیم گرمایش زمین بر افزایش توفان های گرد و غبار

عصر ساختمان- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توفان‌های گرد و غبار یکی از نتایجی است که در اثر تغییر اقلیم و گرمایش زمین تشدید می‌شود.

تاثیر مستقیم گرمایش زمین بر افزایش توفان های گرد و غبار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهور در نشست خبری «کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار، چالش‌ها و راه‌حل‌ها» گفت: روز دوشنبه دوازدهم تیرماه افتتاحیه این اجلاس مهم در تهران برگزار خواهد شد که برای کشور ما و منطقه رخداد مهمی است.

    معصومه ابتکار افزود: کانون‌های گرد و غبار، هم از نظر تعداد و هم از نظر شدت در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است و تأثیرات مختلف اقتصادی و بهداشتی بر جای گذاشته است. متاسفانه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه آسیب‌های بسیاری دیده و تحت تأثیر این توفان‌ها قرار گرفته است، همین موضوع باعث شده موضوع گرد و غبار در دستور کار ما قرار بگیرد تا حدی که اولین سفر خارجی من در سال 1392 به کشور عراق و مذاکره با رئیس جمهور، نخست وزیر و وزرای مختلف عراق پیرامون گرد و غبار بود.

    وی افزود: از دو ماه گذشته چارچوب‌های یک عملیات اجرایی مشترک با دولت عراق تدوین شد، ماه گذشته وزیر محیط زیست عراق در تهران تفاهم‌نامه‌ و برنامه مشترک اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن 200 هکتار مزرعه توان‌افزایی در خاک عراق به ایران داده می‌شود تا از ابعاد مختلف سنجش کیفیت هوا، پیش‌بینی، نحوه مدیریت عرصه سرزمینی، تثبیت خاک، نهال‌کاری، مالچ‌پاشی و غیره  مورد استفاده قرار بگیرد.

    رئیس سازمان محیط زیست تأکید کرد:امیدواریم با آزادسازی موصل و حذف داعش از خاک عراق، فضای مناسبی فراهم شود تا کارهای بیشتر و بهتری برای مقابله با گرد و غبار انجام بدهیم.

    ابتکار با بیان اینکه عراق تنها کشوری نیست که ما از کانون‌های گرد و غبار آن تأثیر می‌پذیریم،تاکید کرد: عربستان سعودی هم از کشورهایی است که کانون‌های گرد و غبارش تأثیر مستقیم بر ایران دارد، ترکیه نیز با فعالیت‌هایی همچون سدسازی تأثیر غیرمستقیم روی کشورمان دارد و از سمت شمال شرقی نیز صحرای قره قوم بر شهرهایی مثل مشهد تأثیر گذار است. علاوه بر همه این‌ها در سیستان نیز با کشور افغانستان تأثیرات متقابل داریم.

    وی با بیان اینکه اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار با همکاری و پشتوانه‌ی سازمان ملل متحد و چندین قطعنامه این سازمان که با پیگیری ایران مصوب شد، برگزار می‌شود.، تاکید کرد:در این اجلاس مهم‌ترین مساله تبادل تجربیات و چالش‌ها و راه‌حل‌ها خواهد بود . کشور ما نیز تجربیات قابل ارائه‌ای دارد. همکاری‌های بین‌المللی، ساز و کارهای حقوقی، فنی و مالی هم بررسی خواهد شد.

    رئیس سازمان محیط زیست تأکید کرد: به این نکته هم باید توجه کرد که از نظر ما روند فزاینده توفان‌های گرد و غبار یکی از نتایجی است که در اثر تغییر اقلیم و گرمایش زمین تشدید می‌شود. افزایش دمای اخیر در شهرهای ما و دیگر نقاط کشور نشانگر این موضوع است. موضوعی که باعث شد یک نشست تخصصی در مراکش پیرامون گرد و غبار و تغییر اقلیم داشتیم و اکنون نیز مهم است که از همه ظرفیت‌ها همچون کنوانسیون تغییر اقلیم، توافق پاریس و کنوانسیون رامسر که به دلیل حفاظت تالاب‌ها اهمیت بسیار دارد استفاده کنیم.

    وی افزود: ستاد ملی گرد و غبار، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت امور خارجه، وزارت کشور و وزارت راه و سازمان هواشناسی در ارتباط مستقیم با برگزاری اجلاس هستند و در این اجلاس نیز حضور خواهند داشت. وزیر امور خارجه و وزیر نیرو تا کنون حضور خود را در اجلاس را قطعی کرده‌اند.

    ابتکار در پایان گفت: ما در پایان اجلاس یک بیانیه تخصصی و توصیه‌های تخصصی هم خواهیم داشت که کشورها می توانند از نتایج فنی آن بهره عملی بگیرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار