مدیران خودروعصر اعتبار

دنیامالی :

موقعیت تهران از نظر مسکن گران است

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: دولت و مجلس شورای اسلامی باید هرچه سریع‌تر تدابیری بیاندیشند تا از رشد فزاینده حاشیه نشینی در اطراف شهر تهران جلوگیری شود.

موقعیت تهران از نظر مسکن گران است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع افزایش حاشیه نشینی در اطراف شهر تهران، اظهار داشت: شهر تهران به عنوان مرکز اصلی کار و فعالیت کشور است و همین موضوع باعث شده تا پدیده‌ای به نام حاشیه نشینی در تهران و اطراف شهر تهران به وجود بیاید.

    وی با بیان اینکه افزایش حاشیه نشینی در اطراف تهران یک واقعیت غیرقابل انکار است، افزود: بخشی از این پدیده طبیعی است، چراکه تهران پایتخت کشور بوده و فاصله طبقاتی تهران با سایر کلانشهرها بسیار زیاد شده است.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه تهران به عنوان قطب اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وضعیت غیر متعارفی پیدا کرده است، گفت: موقعیت فعلی تهران شرایط زیادی برای مهاجرت ایجاد می کند و همین موضوع باعث شده شاهد افزایش پدیده حاشیه نشینی در اطراف تهران باشیم.

    دنیامالی ادامه داد: موقعیت تهران از نظر مسکن گران است، به همین دلیل مردمی که به این شهر مهاجرت می کنند توانایی سکنی گزینی در شهر تهران را ندارند و در اطراف تهران ساکن می شوند.

    وی با بیان اینکه فضاهای روستایی اطراف تهران به سرعت رشد پیدا می کند، یادآور شد: این پدیده از قبل از انقلاب آغاز شد اما سرعت آن کمی تفاوت پیدا کرده است به گونه ای که امروزه در اطراف شهر تهران حدود 4 میلیون و 500 هزار نفر زندگی می کنند.

    رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه استان تهران بیش از 13 میلیون نفر جمعیت دارد، گفت: از این رقم نزدیک به 9 میلیون نفر در تهران و بیش از 4 میلیون در اطراف تهران زندگی می کنند که همین موضوع اهرم فشار ازدحام جمعیت را از سمت جنوب تهران بر روی خود شهر افزایش می دهد.

    دنیامالی ادامه داد: بر اساس تقسیمات کشوری در دهه های گذشته بسیاری از آبادی ها به شهر تبدیل شده است، به همین دلیل اگر برای این موضوع تدبیری اندیشیده نشود این اهرم فشار از سمت جنوب تهران همچنان ادامه خواهد داشت و شرایط را برای زندگی سخت خواهد کرد.

    وی با بیان اینکه امروزه مشکلات زیادی در خصوص قوانین حریم داریم، افزود: اگر روزی تهران به این شهرها متصل شود دیگر مواضعی به اسم حریم نخواهیم داشت.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قانون حریم مشکلات خاص خود را دارد، تاکید کرد: محاکم قضایی بر اساس قوانین، رویه های مختلفی دارند، اگرچه رسیدگی به قوانین حریم موضوعی است که صرفا باید در سطح دولت و مجلس مورد توجه قرار گیرد .

    دنیامالی ادامه داد: هرچه رسیدگی به موضوع حاشیه نشینی دیرتر انجام شود، راهکارهای اجرایی سخت‌تر می شود و مشکل نیز عمیق تر خواهد شد.

    وی افزود: در این خصوص دولت باید به گزارش های سازمان مدیریت توجه بیشتری داشته باشد و مجلس شورای اسلامی نیز باید هرچه سریعتر تدابیری بیاندیشد تا از این رشد فزاینده جمعیت شهر تهران جلوگیری شود.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: جمعیت روز و شب شهر تهران به دلیل وجود وزارتخانه های مختلف حدود 15 درصد تفاوت دارد و همین موضوع هم باعث وجود مشکلاتی در شهر تهران شده است.

    دنیامالی ادامه داد: باید در راستای ساماندهی پدیده حاشیه نشینی هر چه سریعتر تدبیری اندیشیده شود، چراکه این امر هم اکنون به عنوان یک ناهنجاری خود را نشان داده است.

    وی تاکید کرد: تا زمانی که اقتصاد ما به سمت تولید و خدمات مولد نرود ما شاهد پدیده ناهنجاری مانند حاشیه نشینی در کلانشهرهای خود خواهیم بود.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر می خواهیم مشکلات شهر را حل کنیم باید در حوزه های اقتصادی برای سایر کلانشهرها و استان ها حداقل قابلیت منابع مالی و کیفیت زندگی را به وجود بیاوریم، چراکه امروزه موضوع بیکاری به مردم فشار زیادی وارد می کند.

    دنیامالی تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت کار، درمان، آموزش عالی و غیره در شهر تهران در همه ستون قابل دفاع تر از دیگر کلانشهرها است و همین موضوع هم سبب به وجود آمدن مشکلات زیادی برای شهر تهران شده است.

    وی با بیان اینکه باید به فکر خروج وزارتخانه و همچنین کوچک سازی دولت و وزارتخانه ها باشیم، تاکید کرد: با شرایط فعلی نیازی نیست دولت متورم داشته باشیم، به همین دلیل باید به دنبال کاهش هزینه های دولت و جلوگیری از افزایش کمی وزارتخانه های دولت باشیم.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در بسیاری از شهرهای دنیا از روش کوچک سازی دولت اشتفاده کرده اند، به این دلیل که مجبور نباشند برای مرکز شهر خود یک جایگزین دیگر پیدا کنند.

    دنیامالی با بیان اینکه هم اکنون مرکز مجلس و پارلمان های مختلف در یک شهر قطب سیاسی و دیپلمات ها است، گفت: در مورد شهر تهران باید شرایطی به وجود بیاوریم که وزارتخانه ها بیشتر از این حجیم نشوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار