مدیران خودروعصر اعتبار

رشد ۱۰ درصدی صحیح است یا ۴۰ درصدی;

آمارهای متناقض افزایش اجاره بهای مسکن

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون عمران مجلس از افزایش ۴۰ درصدی اجاره مسکن در برخی کلان ‎شهرها خبر داد اما رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با رد این ادعا گفت: اجاره بها بین ۷ تا ۱۰ درصد افزایش داشته است.

آمارهای متناقض افزایش اجاره بهای مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در برنامه 18:30 شبکه خبر در خصوص وضعیت بازار اجاره و رهن مسکن اظهار داشت: در خردادماه  امسال حدود 16 هزار قرارداد اجاره داشتیم و از ابتدای تیرماه نیز 25 هزار قرارداد اجاره منعقد شده است.

    وی افزود: رشد متوسط اجاره بهای مسکن بین 5 تا 7 درصد بوده است که البته رابطه عرضه و تقاضا خود تعیین کننده اجاره بهای مسکن است.

    عقبایی در خصوص عوامل تاثیر گذار در قیمت اجاره تصریح کرد: اجاره بها بسته به بافت کلان شهرها و شهرهای کوچک متغیر است همچنین افزایش حقوق کارمندان هم در افزایش اجاره بهای مسکن تعیین کننده است از سوی دیگر تقاضای زیاد در یک منطقه خاص هم بر روی قیمت اجاره تاثیر دارد.

    وی همچنین به خلاء قانونی درباره نحوه تعیین رهن و اجاره در کشور اشاره کرد و گفت: مجلس بنا دارد در این خصوص قانونی را تدوین کند.

    این مقام مسئول در واکنش به اظهاراتی مبنی بر افزایش 20 تا 40 درصدی اجاره بها طی چند ماه اخیر گفت: برای آگاهی از میزان افزایش قیمت اجاره مسکن،  نباید چند مشاور املاک در چند منطقه محدود ملاک باشد؛ آمار و اطلاعات سراسر کشور  از طریق کد های رهگیری و قرار دادهای منعقده برای ما ملاک است که میزان واقعی افزایش قیمت را مشخص می کند.

    وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات موثق اتحادیه املاک، قیمت اجاره بها در کلان شهر ها 7 تا 10 درصد و در شهر های کوچک کمتر از این میزان بوده است؛ ارقام اعلامی مبنی بر رشد 40 درصدی و بیشتر صحیح نیست و افزایش 20 تا 40 درصد هم به صورت موردی و استثنا بوده است.

    عقبایی در خصوص ساماندهی وضعیت بازار اجاره مسکن گفت: هدف ما برقراری توازن عرضه و تقاضا و افزایش تولید مسکن بوده است و همه دولت ها نظرشان روی افزایش مسکن استیجاری  است چراکه این امر می تواند قیمت ها را تعدیل کند.

    افزایش 40 درصدی اجاره بها در برخی کلان شهرها

    بر اساس این گزارش محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه برنامه با بیان اینکه افزایش قیمت اجاره بیش از ارقام اعلام شده است اظهار داشت: در حال حاضر یک سوم جامعه مستاجر و آسیب پذیر هستند و افزایش اجاره بها باید مطابق با نرخ تورم، تک رقمی باشد که اینگونه نیست.

    وی ادامه داد: قیمت مسکن در جامعه از سال 92 بالا رفت چون نرخ سود بانکی کم بود و مردم پول خود را از بانک خارج کردند به دنبال افزایش قیمت مسکن، نرخ اجاره بها نیز بالا رفت.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: مطالعات میدانی نشان می دهد با وجود رشد نرخ مسکن، ما باید سالانه یک میلیون مسکن تولید کنیم تا عرضه و تقاضا تناسب داشته باشند که این امر محقق نشده و اکنون عرضه کمتر از تقاضا است و این امر موجب افزایش قیمت می شود.

    این نماینده مجلس افزود:همچنین باید بر منازل خالی مالیات تعلق گیرد تا همه مجبور شوند منازل خود را اجاره دهند، در جامعه خلا قانونی برای رهن و اجاره مساکن وجود دارد که می بایست این مشکل رفع شود.

    وی ادامه داد: نمایندگان مجلس هم وظیفه نظارتی دارند و افزایش اجاره بها نباید بیش از 6 یا 7 درصد باشد و مردم انتظار نظارت دارند تا قیمت ها پایین بیایند و خانه های خالی هم به خانه های مصرفی افزوده شود زیرا شرایط کنونی مطابق رشد جمعیت نیست و تورم ایجاد می کند و اینها نشانه ضعف ما در زمینه مسکن است.

    رضایی گفت: اکنون مجلس از مقامات مختلف در زمینه مسکن دعوت کرده است تا پاسخگو باشند.

    رضایی در خاتمه تاکید کرد: در هیچ کجا حق ندارند در زمینه اجاره بها بیش از 10 درصد افزایش قیمت داشته باشند اما ما شاهد افزایش 20 تا 40 درصدی و در مواقعی حتی بیشتر از این ارقام هستیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو