مدیران خودروعصر اعتبار

پلمب «آلومینیوم» اگر ایمن نشود

عصر ساختمان- حامد فوقانی گفت: «چنانچه مالک ساختمان آلومینیوم، براساس اخطاریه دادستانی و گزارش سازمان آتش‌نشانی، پس از مهلت ۳ماهه درنظر گرفته شده، نسبت به برقراری ایمنی بنا و رفع خطرهای موجود اقدام نکند، برخوردهای لازم از نظر منع تردد و پلمب صورت می‌پذیرد».

پلمب «آلومینیوم» اگر ایمن نشود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از همشهری، این مطلبی بود که دادستان کل کشور دیروز در نشست خبری خود عنوان کرد.

    حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درخصوص امکان پلمب بناهای ناایمن شناسایی شده در تهران گفت: «درصورتی که کارشناسان اعلام کنند شرایط این ساختمان خطرآفرین است امکان جلوگیری از رفت‌وآمد و پلمب وجود دارد.»

        کارشناسان بگویند، پرخطرها پلمب می‌شوند

    ابتدای هفته گذشته بود که خبر رسید دادستانی تهران به مالک ساختمان آلومینیوم مهلت 3ماهه‌‌ا‌ی داده تا نسبت به برقراری ایمنی در این بنای قدیمی اقدام کند. این حکم دادستانی در پی جلسات اخیر مشترک میان سازمان آتش‌نشانی، نمایندگان دادستانی، شهرداری مناطق و مالکان بناهای بسیار پرخطر صادر شد؛ جلساتی که طی سال جدید و پس از ارائه گزارش‌های مربوط به بررسی حادثه ساختمان پلاسکو تشکیل شده است. در این جلسات راهکارهای مربوط به 4900بنای ناایمن پایتخت تعیین شد و حالا طبق اولویت‌بندی، اخطاریه‌ها و حکم‌های جدی که امضای دادستانی نیز پای آنها وجود دارد، برای آنها صادر می‌شود. نخستین حکم هم برای ساختمان شبیه به پلاسکو، یعنی آلومینیوم صادر شد. اینطور که مشخص است، مناقصه شرکت انجام‌دهنده ایمن‌سازی‌ ساختمان آلومینیوم هم انجام شده و مشاور ایمن‌سازی‌ نیز انتخاب شده و حداکثر تا پایان تابستان باید عملیات‌های تعیین شده صورت بپذیرد. سپس نیز مالک ساختمان می‌بایست گزارش کار را به سازمان آتش‌نشانی، دادستانی و شهرداری منطقه تحویل دهد تا بازرسان برای بازدید اقدام کنند. البته در این بین اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت:‌ لازم است با کمک شهرداری، سازمان نظام مهندسی، آتش‌نشانی و... دستورالعمل یکپارچه‌ای زیرنظر دادستانی تدوین شود تا ایمنی بناهای پرخطر شناسایی شده خیلی سریع انجام شود. وی که پرونده ساختمان‌های ناایمن در پایتخت را دنبال می‌کند، گفت: «چندهزار ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد که همه با هم باید در راستای ایمن‌سازی‌ اقدام کنند؛ نه اینکه برای هر ساختمان ساعت‌ها جلسه برگزار شود چراکه با این رویه ایمن‌سازی‌ هزاران ساختمان ناایمن در تهران سال‌ها زمان لازم دارد.» وی تأکید کرد که ورود دادستانی در این امر می‌تواند پشتوانه محکمی در اجرا به‌حساب آید زیرا درصورت بی‌توجهی، اقدامات قضایی لازم مثل پلمب ساختمان در دستور کار قرار می‌گیرد.

    دیروز هم منتظری، دادستانی کل کشور در نشست خبری خود نسبت به ایمن‌سازی ساختمان‌های پرخطر تأکید کرد و در عین حال گفت: «ایمن‌سازی‌ ساختمان‌ها از وظایف قوه قضاییه نیست اما در این موارد دادستانی هر شهرستانی باهماهنگی دستگاه‌های دیگر اقدام می‌کند.» منتظری با بیان اینکه انتظار این است که دیگر دستگاه‌ها هم به وظایفشان عمل کنند، افزود: «من به دادستان تهران تأکید می‌کنم که در زمینه ساختمان آلومینیوم که مشابه ساختمان پلاسکو است برخورد لازم را در جهت ایمن‌سازی داشته باشند.» بهروز نعمتی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز اعتقاد دارد که به‌خاطر تعداد بالای بناهای ناایمن در پایتخت، ابتدا وزارت کشور باید در این مسئله دخیل شود و سپس درصورت بی‌توجهی، قوه قضاییه به‌طور جدی برخورد کند. وی گفت: «حالا که چندین کمیته مختلف نسبت به شناسایی بناهای ناایمن اقدام کرده‌اند، ضرورت ورود قوه قضاییه حس می‌شود تا چنانچه کارشناسان لازم دیدند فعالیت یک‌ساختمان را به پشتوانه حکم متوقف کنند.» وی اعتقاد دارد که در این راه فعالیت کمیته‌ها نباید به افزایش بوروکراسی‌های اداری منجر شود.

        اولویت با تجاری‌های جمهوری است

    در میان ساختمان‌های پرخطر شهر تهران، اولویت با آنهایی است که از یک‌سو کاربری تجاری دارند و از سوی دیگر اسکلت اصلی بنا فلزی است. این مورد از آن جهت مورد توجه قرار گرفته که اولا با تجربه و مقایسه 2 حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو در تهران و برج گرنفل در لندن کاملا مشخص شده که بلندمرتبه‌هایی که اسکلت فلزی دارند، هنگام آتش‌سوزی بیشتر در خطر ریزش نسبت به آنهایی هستند که سازه بتنی دارند. به همین دلیل اکنون تأکید می‌شود که نظام مهندسی باید ازحادثه پلاسکو درس بگیرد و برای ساختمان سازه فلزی، هسته بتنی یا پوشش خاص ضد‌حریق ایجاد کند. در مورد ساختمان‌های تجاری تهران هم، بناهای قدیمی خیابان جمهوری بیشتر از سایر نقاط زیر ذره‌بین رفته‌اند. در این خیابان پرتردد، هم‌اکنون مکان‌های تجاری و اداری پر رفت‌وآمدی قرار دارند که به‌دلیل وجود هزاران دستگاه خنک‌کننده، تاسیسات فرسوده و سیم‌کشی ناایمن و همچنین نداشتن تجهیزات اعلام و اطفای حریق، تهدید جدی هم برای شاغلین و هم سایر شهروندان به‌حساب می‌آیند. جالب اینجاست که طبق آمار وزارت کشور، 40درصد بناهای خیابان جمهوری ناایمن هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار