مدیران خودروعصر اعتبار

تخریب سازه بتنی غیرمجاز در عرصه قلعه تاریخی ماکو

عصر ساختمان- در پی بازتاب اعتراضات مردم ماکو مبنی بر ایجاد آلودگی صوتی در مراحل تخریب سازه بتنی غیرمجاز در عرصه قلعه تاریخی ماکو، رئیس میراث فرهنگی ماکو اظهار کرد: این سازه بدون دریافت مجوز بود که نهایتا مجبور به تخریب بخشی از طبقات آن شدیم.

تخریب سازه بتنی غیرمجاز در عرصه قلعه تاریخی ماکو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، علی خورابلو با اشاره به اساس تفاهم نامه سه جانبه بین ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اوقاف و امورخیریه و سازمان منطقه آزاد ماکو در بازسازی و ترمیم مسجد حضرت ابوالفضل افزود: مقرر گردیده در جهت حل مشکل ساختمانی مسجد حضرت ابالفضل (ع) و سازه بتنی غیرمجاز در عرصه قلعه تاریخی ماکو موسوم به قلعه قاپان که تهدیدی بالقوه برای این اثر فاخر تاریخی و طبیعی در پروسه ثبت جهانی بود، همزمان با شروع بازسازی مسجد، طبقه فوقانی سازه بتنی جنب مسجد نیز تخریب گردد.

    علی خرابلو افزود: سازه مزبور بصورت غیرمجاز و بدون کسب مجوزلازم از میراث فرهنگی احداث شده بود که علاوه بر تهدید منظر تاریخی و فرهنگی، بافت تاریخی، تفاوت هایی با چهره قبلی مسجد داشت که مانع از ثبت جهانی می شد.

    وی در ادامه افزود: در قوانین ثبتی آثار تاریخی هرگونه عملیات عمرانی اعم از کوچک و بزرگ الزاما باید از طریق میراث فرهنگی پس از اخذ مجوزهای لازم صورت بگیرد؛ البته در مورد اخیر چنین روند قانونی دارای اشکالاتی بود که نهایتا با همگرایی و هم اندیشی سازمان منطقه آزادماکو و ادارات کل میراث فرهنگی و اوقاف تفاهم نامه همکاری امضا و امروز شاهد توفیق در آن هستیم.

    وی با اشاره به اعتراض مردم این شهر به فعالیت شبانه روزی برای تخریب افزود: از آنجائیکه شبکه جریان برق محل همزمان جوابگوی دستگاه های بالابر و دژبورهای تخریب کن نبود، لذا چند روز اول پیمانکار تخریب بعد از تعطیلی کارگاه، مرمت کار، تخریب سازه را شروع می کرد و به لحاظ مدت دار بودن تعهدش مجبور به ساعت کار طولانی تا شب بوده است.

    خرابلو در ادامه با تاکید بر درج نارضایتی اهالی از اوضاع و سروصدای مزاحم پیمانکار گفت: ملزوم گردید با مراجعه به اداره برق کنتور مجزای موقت دریافت کرده و همزمان در وقت معمول کارگاهی صبح تا بعد از ظهر فعالیت نماید.

    این مسئول در ادامه افزود: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن تشکر از صبر و تحمل و شکیبایی اهالی فرهنگ دوست ماکو و خصوصا محله خنجرخان در این خصوص گفت: امیدواریم ان شاءالله نتیجه فعالیت های مرمتی قلعه و نیز باززنده سازی مسجد با مصالح بوم آورد و همگون بابافت تاریخی ماکو موجبات احیای این بافت فوق العاده باارزش تاریخی و طبیعی و جذب گردشگر داخلی و خارجی و نهایتا توفیق در ثبت جهانی را به همراه داشته باشد.

    رئیس میراث فرهنگی و گردشگری ماکو با تاکید بر اینکه عملیات باز زنده سازی مسجد با کمک مالی سازمان منطقه آزادماکو و اعتبارات عمرانی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بصورت همزمان با مرمت ارگ قلعه و پل های تاریخی بشگوز و قلعه جوق شروع شده است گفت: هدف سازمان فقط بازسازی اماکن تاریخی با حفظ نمای قدیمی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار