مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران:

لزوم لحاظ پهنه‌های گسلی در صدور پروانه ساخت و ساز

هزاران پلاک پایتخت روی گسل‌ زلزله قرار دارند

عصر ساختمان:رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از تهیه و نهایی شدن طرح تعیین پهنه گسل‌های شهر تهران در سازمان مدیریت بحران با مشارکت ۲۰ سازمان ذی‌‌صلاح خبر داد و گفت: هزاران پلاک شهری پایتخت در پهنه گسل‌های زلزله قرار دارند و این طرح در قالب قانون می‌تواند به عنوان عامل پیشگیری از صدمات حاصل از زلزله موثر واقع شود.

لزوم لحاظ پهنه‌های گسلی در صدور پروانه ساخت و ساز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از فارس، اقبال شاکری ضمن بیان مطلب فوق با تاکید بر اینکه در این طرح نهایی پهنه‌های گسل شهر تهران مشخص و ضوابط ساخت و ساز در این پهنه‌ها مشخص شده است، تصریح کرد: سازمان مدیریت بحران با تهیه این طرح گام موثری در زمینه شناخت پهنه‌های زلزله پایتخت برداشته اما این سازو کار هنوز شکل قانون به خود نگرفته است.

    وی با اشاره به اینکه برای تهیه این طرح تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور دور هم جمع شده‌اند، تحرکات زیرسطحی گسل‌های تهران را منشا زلزله‌ دانست و افزود: تهران شهری است که بر گسل‌ها بنا شده و چندین گسل مشهور دارد که ده‌ها کیلومتر طول دارند.

    شاکری ادامه داد: پایه‌ریزی شهر روی این گسل‌ها منشا شکل‌گیری دو خطر شده است. هم وجود خود گسل‌ها در زیر سطح شهر و هم پهنه تاثیرگذاری‌شان همچون باندی که بر نقاط اطراف اثرگذار هستند. 

    وی با تاکید بر اینکه باید پهنه‌ گسل‌های شهر تهران تدقیق شود تا مطابق با نقشه طرح تفصیلی شهر تعریف مشخصی داشته باشد، خاطرنشان کرد: آخرین وضعیت گسل‌های تهران نیازمند به روزرسانی اطلاعات است تا با تعیین ضوابط ساخت‌و ساز در این پهنه‌ها تمامی عملیات شهر مطابق با قوانین جدید تعیین شوند.

    عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید یک دستورالعمل مشخصی تهیه کنیم تا براساس آن شهرداری بتواند در زمان صدور پروانه ساخت جدید ملاحظات فنی و ایمنی را رعایت کند، بیان کرد: با نهایی و قانون‌مند شدن این طرح شهرداری می‌تواند در زمان صدور پروانه جدید ساخت و ساز بررسی کند که آیا پلاک جدید در پهنه گسل‌ها قرار دارد یا خیر تا در صورت نیاز و به منظور کاهش خطرات احتمالی اقدام به‌ جابه‌جایی پلاک در دستور کار قرار گیرد.

    شاکری بر اجرای ساخت‌وسازهای شهر تهران مطابق با ضوابط جدید تاکید کرد و گفت: براساس طرح تعیین پهنه گسل‌های شهر تهران پیشنهاد شده زمینی که در این پهنه واقع شده یا باید فقط به فضای سبز اختصاص یابد یا به کاربری‌های خیلی سبک تغییر کند، همچون ساخت تاسیسات شهری. اگر هم مالک در نظر دارد اقدام به نوسازی خانه واقع شده در این محدوده کند، باید با کاهش تعداد طبقات از خطرات احتمالی بکاهیم. ضمن آنکه در این نقاط ساخت ساختمان‌های مهم ممنوع خواهد شد.

    وی با تاکید بر اینکه شهر تهران روی شاخه‌های اصلی گسل‌ها بنا شده است و باید مدیران شهری تلاش کنند از میزان خسارات احتمالی ناشی از زلزله پایتخت که سال‌هاست وقوع آن به تاخیر افتاده است بکاهند، متذکر شد: در تلاش هستیم طرح تعیین پهنه گسل‌های شهر تهران از مرجع قانونی آن به سازمان‌های ذی‌صلاح ابلاغ شود.

    شاکری با یادآوری اینکه تدقیق و مطالعات طرح تعیین پهنه گسل‌های شهر تهران در سازمان مدیریت بحران نهایی شده است، ادامه داد: سازمان زمین شهری و پژوهشگاه مسکن و زلزله دو مرجعی هستند که می‌بایست این طرح را قطعی کنند. البته هنوز مرجع قانونی این طرح مشخص نیست. هرچند که به نظر می‌رسد مرجع نهایی که باید این طرح را تصویب و در قالب قانونی لازم‌الاجرا ابلاغ کند سازمان زمین‌شناسی است.

    رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با اعلام اینکه اگر طرح تعیین پهنه گسل‌های شهر تهران از سوی مرجع قانونی تصویب و در قالب قانون ابلاغ نشود این طرح در صحن شورا مطرح و تلاش خواهد شد با دو فوریت مراحل تصویب را طی کند، تصریح کرد: در روند تهیه این طرح 20 سازمان و ارگان مشارکت داشته‌اند و سازمان مدیریت بحران تلاش کرده در این طرح تمامی زوایای علمی مورد نیاز برای تعیین پهنه گسل‌های پایتخت دیده شود. از همین رو اگر در این زمینه دچار کاستی شویم به عنوان مصوبه شورا به شهرداری ابلاغ خواهیم کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار