مدیران خودروعصر اعتبار

در میزگرد «مسکن روستایی؛ ضرورت ها و چالش ها» مطرح شد؛

طرح بهسازی مسکن روستایی باید اصلاح شود

عصر ساختمان- کارشناسان اقتصاد مسکن با حمایت از مصوبه ساخت سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی، خواستار اصلاح برخی نقاط ضعف این طرح شدند.

طرح بهسازی مسکن روستایی باید اصلاح شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، جلسه هم اندیشی مسکن روستایی؛ ضرورت ها و چالش ها با حضور کارشناسان، مسئولان مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و تعدادی از استادان دانشگاه برگزار شد.

    ساخت سالی 200 هزار مسکن روستایی کم است

    ابوالفضل نوروزی کارشناس اقتصاد مسکن روستایی با اشاره به اصل 31 قانون اساسی که به طور خاص تامین مسکن روستایی و کارگران را از تعهدات دولت معرفی کرده، گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه سالانه می بایست 200 هزار واحد مسکن روستایی ساخته شود. از آنجایی که هر صد متر مربع مسکن یک شغل مستقیم و یک و نیم شغل غیرمستقیم ایجاد می کند ساخت این تعداد واحد در هر سال برای 400 هزار نفر شغل ایجاد می کند.

    وی یکی دیگر از مزایای سرمایه گذاری در بخش مسکن روستایی را کم هزینه بودن و پایین بودن مبلغ سرمایه گذاری نسبت به صنایعی چون پتروشیمی و خودرو عنوان و اظهار کرد: حمایت از مسکن روستایی به خروج غیرتورمی از رکود مسکن کمک می کند.

    نوروزی با اشاره به مصوبه هیات دولت در اواخر سال 95 مبنی بر پرداخت 18 میلیون تومان وام ساخت مسکن در روستاها و 20 میلیون تومان به روستائیان مرزنشین، افزود: در حال حاضر 5 میلیون و 900 هزار خانوار روستایی داریم که در 5 میلیون و 300 هزار واحد مسکونی در روستاها زندگی می کنند، به عبارت دیگر 600 هزار خانوار روستایی بدمسکن داریم که به صورت پراکنده در خانه دیگر روستائیان مستقر شده اند. همچنین 3 میلیون و 200 هزار واحد مسکونی در روستاها معادل 63 درصد این تعداد فرسوده هستند که نیاز به بهسازی دارند، بنابراین ساخت سالی 200 هزار مسکن روستایی چندان کارگشا نیست و باید به ساخت سالانه 500 تا 600 هزار واحد افزایش یابد، ضمن اینکه ساخت سالانه 200  هزار واحد مسکونی در طول 16 سال آینده برای روستائیان بومی اشتغال زایی خواهد داشت.

    600 هزار خانوار روستایی بدمسکن داریم

    در ادامه این نشست حمیدرضا سهرابی مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به خشکسالی های اخیر که باعث آسیب دیدن تعداد زیادی از روستاها شده است، افزود: 184 هزار آبادی در کشور وجود دارد که 38 هزار تعداد از این روستاها بالای 20 هزار خانوار جمعیت دارند که در مجموع حدود 6 میلیون خانوار روستایی داریم.

    این مقام مسئول در بنیاد مسکن ادامه داد: با توجه به کمبود مسکن برای 600 هزار خانوار در روستاها باید طرح ساخت و احداث سالانه 200 هزار واحد مسکن روستایی با جدیت پیگیری شود تا ظرف 3 تا 4 سال آینده همه روستائیان خانه دار شوند.

    وی در بیان تاریخچه حمایت دولت و بنیاد مسکن از ساخت مسکن در روستاها اظهار داشت: طرح بهسازی مسکن روستایی از سال 74 تا 84 اجرا شد که این طرح توانست 190  هزار خانه برای روستائیان ایجاد کند.

    سهرابی با بیان اینکه در سال 84 تنها 7 درصد خانه های روستایی مقاوم سازی شد، افزود: از سال 84 تا 92 طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی آغاز شد که در طول آن یک میلیون و 770 هزار واحد به بانک عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شده اند که در مجموع 14 هزار میلیارد تومان به روستائیان پرداخت شد و در نتیجه 600 هزار واحد مسکونی در روستاها مقاوم سازی شده است.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر 2 میلیون و 100 هزار واحد مسکونی مقاوم سازی شده در روستاها داریم که حدودا 40 درصد واحدهای مسکونی را شامل می شوند. در دولت یازدهم نیز 400 هزار واحد مسکونی با پرداخت سه هزار میلیارد تومان تسهیلات بهسازی و بازسازی شده است.

    سهرابی در خصوص اشتغالزایی مسکن روستایی اظهار داشت: سازمان نظام فنی روستایی 14 هزار مهندس بومی در روستاها را پوشش می دهد که در قالب طرح بهسازی مسکن روستایی و نظارت بر ساخت و ساز در روستاها مشغول به کار بوده اند.

    لزوم توجه به معماری بومی روستاهای ایران در ساخت مسکن روستایی

    در ادامه این نشست، محمدرضا رضوانی استاد برنامه ریزی روستایی دانشگاه تهران در خصوص وضعیت مسکن روستایی در کشور خاطرنشان کرد: در طول 10 سال اخیر که طرح بهسازی مسکن روستایی اجرایی شده، باید دانشگاه ها پژوهشی با محوریت بررسی نقاط ضعف و قوت این طرح چه از نظر کالبدی و چه از نظر آثار فرهنگی اجتماعی ساخت وساز در روستاها انجام دهند تا نقاط ضعف و قوت این طرح مشخص شود.

    وی در انتقاد دیگری از طرح بهسازی مسکن روستایی اظهار داشت: مصالح مناطق جغرافیایی مختلف اعم از گرمسیر، سردسیر و گرم و خشک یا مرطوب در همه کشور یکسان است که باید در این طرح به این موضوع توجه ویژه ای شود، ضمن اینکه توجه به جنبه معماری بومی در روستاها می تواند ضریب موفقیت طرح بهسازی مسکن روستایی را افزایش دهد.

    رضوانی با بیان اینکه لازم است در طرح بهسازی روستایی موضوع گردشگری روستا نیز مدنظر قرار گیرد، بیان داشت: به عنوان مثال همه منابع مالی این طرح به بهسازی و نوسازی مسکن اختصاص یافته است، در حالیکه می توانیم بخشی از منابع طرح را به مقاوم سازی بافت های باارزش و تاریخی روستاها اختصاص دهیم که در جذب گردشگر و درآمدزایی برای روستائیان بسیار موثر خواهد بود.

    استاد دانشگاه تهران ادامه داد: موارد زیادی دیده شده که نیروی کار ماهر در بخش ساختمان در روستاها نداریم و سازندگان مجبور هستند از مناطق شهری کارگر حرفه ای و ماهر به روستاها بیاورند، بنابراین آموزش کوتاه مدت و حرفه ای در حوزه ساختمان به روستائیان بومی لازم است تا ضریب اشتغال در روستاها بیشتر شود. همچنین می توانیم کارگاه ها و کارخانه های تولید مصالح ساختمانی را به داخل روستاها ببریم که هم هزینه جابه جایی مصالح ساختمانی را کاهش می دهد، هم اشتغال پایدار برای روستائیان ایجاد می کند.

    این کارشناس برنامه ریزی روستایی با انتقاد از کوچک بودن فضای ساخت و ساز جدید در روستاها گفت: باید در اجرای این طرح زیرساخت ها و مساحت زمین افزایش یابد تا روستائیان بتوانند بخشی از مسکن خود را به استقرار دام ها اختصاص دهند. این کار در ماندگاری روستائیان و ممانعت از مهاجرت آنها موثر خواهد بود.

    پیشنهاد ترویج چندطبقه سازی در روستاها

    همچنین نبی هزارجریبی نماینده مردم گرگان در مجلس با انتقاد از کمبود امکانات در روستاها گفت: ساخت مسکن برای روستائیان کافی نیست و جوانان روستایی وقتی با حداقل امکانات در روستاها روبرو هستند، تنها راه چاره را مهاجرت می بینند، بنابراین در مرحله اول اشتغال روستائیان و در مرحله دوم افزایش امکانات آنها از قبیل خدمات ورزشی، درمانی و ارتباطات در ماندگاری روستائیان موثر است و ساخت مسکن در رتبه سوم قرار می گیرد.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه وقتی روستایی کار و انگیزه ای برای ماندن ندارد و نیز درآمدی برای پرداخت اقساط ندارد، ساخت مسکن برای او فقط به بدهکار شدنش منجر می شود؛ بنابراین مشکلات روستائیان به صورت زنجیره ای و یکپارچه به هم مرتبط هستند و نمی توان صرفا با ساخت مسکن آنها را به ماندن در روستاها تشویق کرد.

    وی با انتقاد از مصوبه سازمان امور اراضی کشور مبنی بر عدم تغییر کاربری در زمین های روستائیان اظهار داشت: وقتی این سازمان اجازه تغییر کاربری از زراعی به مسکونی را صادر نمی کند، جوانان روستایی که ازدواج می کنند مجبور هستند در خانه والدین خود باقی بمانند و اجازه ساخت خانه در زمین خود را ندارند که باید این مشکل حل شود.

    هزارجریبی در پایان پیشنهاد داد می توان خانه های چند طبقه و بالای سه طبقه سازی را در روستاها باب کرد تا مشکل کمبود مسکن در روستاها حل شود، چون با این وضعیت کمبود زمین، دیگر ساخت خانه های ویلایی در روستاها جوابگو نیست.

    حل مشکل اشتغال و ازدواج جوانان با ساخت مسکن

    دهقان کارشناس مسکن نیز در پاسخ به اظهارات نماینده مردم گرگان در مجلس ابراز داشت: اینکه گفته می شود اول شغل ایجاد شود سپس به بحث مسکن برای روستائیان ورود پیدا کنیم، اشتباه است؛ چراکه مسکن سازی در درون خود هم درآمدزایی دارد و هم اشتغال.

    کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به مشکل اصلی سه گانه نظام اقتصاد ایران شامل اشتغال، ازدواج و مسکن گفت: مسکن تنها بخشی است که می تواند دو معضل دیگر را نیز با خود برطرف کند. به معنای دیگر مسکن کشور را از رکود خارج خواهد کرد و با توجه به مشکلاتی که در حوزه مسکن شهری به خصوص گرانی زمین داریم، در ابتدا باید توسعه ساخت و ساز مسکن روستایی را در دستور کار قرار دهیم تا به دنبال آن کل بخش مسکن اعم از شهری و روستایی از رکود خارج شود.

    این مدرس دانشگاه با اشاره به انحراف از هدف بیش از 70 درصد تسهیلات اشتغالزایی در دولت های مختلف تصریح کرد: بیشتر روستائیانی که وام های خوداشتغالی در سال های گذشته دریافت کرده اند، منابع مالی را نه تنها به اشتغال اختصاص نداده اند، بلکه به مسائل رفاهی مانند خودرو و یا خانه دوم اختصاص داده اند، بنابراین پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به روستائیان سبب شد که روستایی بیکار به روستایی بیکار بدهکار تبدیل شود؛ این در حالی است که اگر این تسهیلات به بخش مسکن اختصاص می یافت هم اشتغال پایدار در روستاها ایجاد می شد و هم مشکل کمبود مسکن در روستاها را شاهد نبودیم.

    بازگشت هویت به روستاییان با نوسازی مسکن

    همچنین جمعه ای استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به اظهارات دهقان افزود: آنچه که اشتغال زایی به دنبال دارد ساخت مسکن شهری است نه مسکن روستایی، بنابراین با حمایت از توسعه مسکن روستایی، اشتغال پایدار در روستاها ایجاد نمی شود، بلکه باید به دنبال روش های دیگری مانند توسعه گردشگری روستایی و افزایش اقامتگاه ها در روستاها برای گردشگران باشیم تا برای روستائیان شغل ایجاد شود.

    کارشناس برنامه ریزی روستایی در عین حال با حمایت از ساخت مسکن برای روستائیان افزود: وقتی یک فضای مسکونی مناسب برای روستائیان که هم محل سکونت آنها باشد و هم محل استقرار دام هایشان تا اشتغالزایی به دنبال داشته باشد، روستائیان احساس تعلق به محل زندگی خود خواهند داشت و این موضوع ماندگاری روستائیان را تقویت می کند.

    وی در بخش دیگری از اظهارات خود با انتقاد از نگاه شهروند درجه دو داشتن به روستائیان خاطرنشان کرد: ساخت و ساز مسکن روستایی می تواند هویت را به روستائیان برگرداند، به خصوص که بسیاری از خانه های بهسازی و نوسازی شده در روستاها با توجه به زیبایی و جذابیتی که نسبت به سایر خانه های مسکونی دارند، سبب شده که هویت ساکنان این خانه ها را ارتقا دهد.

    این کارشناس مسکن با انتقاد از پیشنهاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مبنی بر مرتفع سازی در روستاها افزود: درحال حاضر یکی از مشکلاتی که کشور با آن روبرو است بحث زمین خواری در روستاهاست، به این معنی که شهرنشینان با خرید خانه های ویلایی در روستاها به زمین خواری دامن می زنند. بنابراین اگر مرتفع سازی باب شود، بسیاری از شهرنشینان به خرید این گونه خانه ها در روستاها رو می آورند که بافت فرهنگی و اجتماعی روستاها را تغییر خواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار