مدیران خودروعصر اعتبار

جانی تازه در رگ‌های حصار بافت تاریخی ابرکوه دمیده شد

عصر ساختمان- سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه از آغاز مرمت و ساماندهی حصار بافت تاریخی این شهر با اعتباری بالغ بر ۲.۲ میلیارد ریال خبر داد.

جانی تازه در رگ‌های حصار بافت تاریخی ابرکوه دمیده شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا،  عباس قدیریان  در این باره تصریح کرد: به همت اداره میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه، مرمت و  ساماندهی حصار تاریخی ابرکوه در دستور کار این اداره قرار داده شد که عملیات اجرایی این طرح شامل بدنه و زیرسازی حصار چینه‌ای، کاهگل حصار در برخی قسمت‌ها، زیرسازی و استحکام‌بخشی، کف‌سازی پیاده‌رو با آجر و قلوه سنگ، شرفی لبه دیوارها و کاهگل پشت بام در برخی نقاط است .

    وی بابیان این که مرمت این طرح حدود دو ماه به طول می‌انجامد، افزود: برای این طرح اعتباری بالغ بر دو میلیارد و 200 میلیون ریال از محل اعتبارات پایگاه بافت تاریخی که به صورت پیمانی اجرا می‌شود، اختصاص داده شده است.

    قدیریان با بیان این که این اداره در نظر دارد طی سال‌های آینده، این طرح را تا بازسازی کامل حصار ادمه دهد، ادامه داد: بافت تاریخی شهر ابرکوه با وجود پیوستگی و متراکم بودن دارای محلات مختلفی است که مرز بین این محلات را معابر و گذرها و گاهی اوقات خانه‌ها تشکیل می‌دهند .

    این مسئول اضافه کرد: محلات درقلعه، بازار، جرم‌الدین، نبادان، دروازه میدان، دروازه علی، جهانستان و طاووس در داخل حصار بافت تاریخی قرار دارند و در بین این محله‌ها نیز دروازه علی، درب قلعه، دروازه میدان، شفاآباد و نظامیه که از دروازه‌های قدیمی ورودی شهر محسوب  می‌شدند، قرار دارد و حصار شهر در حاشیه محلات نامبرده امتداد می‌یابد.

    به گفته‌ی وی، دیگر محلات مانند گلکاران و پشت آسیاب جز آبادی‌های حاشیه شهر بوده‌اند که در خارج از حصار قرار دارند .

    سرپرست میراث فرهنگی ابرکوه خاطرنشان کرد: کلیه محلات روی دو رشته سنگ واقع شده که کشیدگی غربی شرقی داشته و به موازات هم قرار دارند و محله دروازه علی در شمال شرقی، درب قلعه در شمال غربی، دروازه میدان و جهانستان در جنوب شرقی و گل‌کاران و پشت آسیاب در جنوب غربی این بستر سنگی قرار دارند .

    قدیریان  تصریح کرد: بافت 162 هکتاری تاریخی ابرکوه دی ماه سال گذشته و با همت پایگاه پژوهشی بافت تاریخی ابرکوه به شماره 31526 به ثبت آثار ملی کشور رسید .

    وی بابیان این که شهرستان تاریخی ابرکوه یکی از کهن‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای استان یزد و ایران است، عنوان کرد: این منطقه بخاطر داشتن آثار تاریخی و طبیعی شاخص و منحصر بفرد در دولت یازدهم به عنوان یکی از 14 شهر نمونه گردشگری کشور انتخاب شده و این نشان از وجود پتانسیل زیاد شهرستان در مبحث مواریث فرهنگی است.

    قدیریان اضافه کرد: ابرکوه، منزلگاه کاروانیان جاده ابریشم با بیش از چهار هزار سال قدمت، دارای بیش از 400 اثر تاریخی شناسایی شده است که تاکنون 128 اثر آن به ثبت آثار ملی ایران رسیده است .

    وی در این باره خاطرنشان کرد:  مسجد بیرون منزلگاه امام رضا(ع)، بیوت قدیمی، قلعه‌های تاریخی، مساجد قدیمی به ویژه مسجد جامع، خانه منحصربفرد آقازاده، گنبد عالی و درخت سرو 4500 ساله از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شاخص ابرکوه هستند .

    وی همچنین اظهار کرد: شهرستان ابرکوه هر ساله و به ویژه در ایام خاص مانند نوروز و تابستان پذیرای مسافران زیادی از داخل و خارج کشور است که روز به روز نیز بر تعداد آنها افزوده می‌شود .

    قدیریان در پایان ضمن خوشامد به مسافرانی که این شهرستان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند به همه هموطنان توصیه کرد که با وجود مهیا شدن زیرساخت‌های اقامتی و پذیرایی در شهرستان، برای یک بار هم که شده به این شهر تاریخی سفر کنند که خالی از لطف نخواهد بود و حتما با خاطره‌ای خوش این شهرستان را ترک خواهند کرد .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار