مدیران خودروعصر اعتبار

تشریح عملکرد دهیاری ها؛

بهره برداری از ۳۳ هزار و ۷۶۰ پروژه عمرانی در روستاهای کشور

عصر ساختمان- معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، از بهره برداری از ۳۳ هزار و ۷۶۰ پروژه عمرانی از طریق دهیاری‌ها خبر داد.

بهره برداری از ۳۳ هزار و ۷۶۰ پروژه عمرانی در روستاهای کشور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، سعیدرضا جندقیان ضمن ارائه گزارش عملکرد امور دهیاری‌ها در دولت یازدهم به مناسبت 14 تیر روز شهرداری و دهیاری گفت: از آغاز تاسیس دهیاری در کشور در سال 1382 تاکنون بالغ بر 10 هزارو 932 میلیارد تومان به دهیاری‌های کشور تخصیص یافته که از این میزان حدود 7907 میلیارد تومان در طی دوره فعالیت دولت یازدهم به صورت ملی و استانی بین دهیاری‌های کشور توزیع شده است.

    وی  گفت: بدین ترتیب حدود 72 درصد کل اعتبارات توزیع شده بین دهیاری ها در طول دولت یازدهم تخصیص یافته است.

    جندقیان  در خصوص حمایت مالی از نهاد دهیاری گفت: از مجموع اعتبارات واریزی در دولت یازدهم 30درصد اعتبارات به صورت ملی و 70  درصد از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده از طریق استانی بین دهیاری‌ها توزیع شده است.

    وی اضافه کرد: از سال 1395 اعتبارات ملی دهیاری‌های کشور به صورت مستقیم به حساب دهیاری‌ها واریز می‌شود که نشان از اعتماد دولت یازدهم به مدیریت های محلی و دهیاران به عنوان مدیران ارشد روستا است.

    جندقیان در خصوص اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی توسط دهیاری ها گفت: دهیاران به عنوان مدیر ارشد روستا وظایف متعددی را در راستای توسعه پایدار مناطق روستایی بر عهده دارند. این وظایف حیطه گسترده‌ای را دربرمی‌گیرد که از اهم آن می‌توان به بهبود وضعیت کالبدی، ارتقاء وضعیت بهداشتی و زیست‌محیطی و کمک به ارتقاء شاخص‌های سکونت و کیفیت زندگی در روستا اشاره کرد.

    وی توضیح داد: در راستای انجام این وظایف، همه ساله با کمک اعتبارات ملی و استانی و بهره‌مندی حداکثری از توان نهادهای محلی و مشارکت مردمی، پروژه‌های متعددی در زمینه‌هایی همچون؛ بهسازی معابر و ساماندهی کالبدی محیط روستا، بهداشت محیط و مدیریت پسماند، ایمنی و آتش‌نشانی، ساماندهی آرامستان‌ها و گلزار مطهر شهدا، احداث بوستان روستایی و فضای سبز و... توسط دهیاری‌ها اجرا می‌شود.

    وی افزود: در مدت فعالیت دولت یازدهم 33 هزار و 760 پروژه عمرانی از طریق دهیاری‌های کشور با اعتباری بالغ بر 2400 میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.

    معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در خصوص حمایت تجهیزاتی و تامین ماشین آلات عمرانی و خدماتی برای دهیاری‌ها گفت: باتوجه به وظایف متعدد دهیاری‌ها در زمینه عمران و ارائه خدمات؛ تجهیز دهیاری‌ها به ماشین‌آلات مختلف در برنامه‌های وزارت کشور لحاظ شده است. در همین راستا از بدو تاسیس دهیاری‌ها تاکنون 16 هزار و 111 دستگاه انواع ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی در اختیار دهیاری‌ها قرارگرفته است که از این تعداد، 3618 دستگاه، یعنی 22 درصد کل ماشین آلات، صرفاً در دولت یازدهم بین دهیاری‌های کشور توزیع شده است.

    جندقیان در زمینه ارتقاء وضعیت ایمنی روستاها گفت: به منظور ارتقاء سطح ایمنی در روستاهای کشور و لزوم ارائه خدمات امدادی به روستاها باتوجه به حساسیت‌های سکونتگاه‌های روستایی به لحاظ استحکام ابنیه و کانون‌های تولید و انباشت محصولات کشاورزی، تجهیز دهیاری‌ها به ادوات و ماشین‌آلات آتش‌نشانی مدنظر بوده است.

    وی افزود: از بدو تاسیس دهیاری‌ها تاکنون 751 پایگاه آتش نشانی روستائی تجهیز شده است که 56 درصد از آنها، شامل 420 پایگاه، در دولت یازدهم تجهیز شده‌اند. همچنین هماهنگی لازم با ستادکل نیروهای مسلح برای بهره گیری از ظرفیت نیروهای وظیفه برای خدمات رسانی در این پایگاه‌ها صورت پذیرفته است.

    جندقیان درزمینه ساماندهی سیستم مدیریت پسماند روستایی گفت: به منظور دستیابی به توسعه پایدار و بهبود وضعیت زیست محیطی روستاها که از وظایف اصلی و اساسی دهیاری‌ها به شمار می‌آید، در دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به توسعه سیستم مدیریت پسماند،   مشتمل بر جمع‌آوری، حمل و دفع بهداشتی، شده است به گونه‌ای که از تعداد 8 هزار روستای تحت پوشش این سیستم، 1500 روستا در این دولت تجهیز شده اند. همچنین در حال حاضر در 26 هزار روستای کشور نیز جمع آوری پسماند از طریق دهیاری‌ها صورت می‌گیرد.

    معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه به ساختار سازی مدیریت روستایی اشاره نمود و گفت: دراجرای قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور (مصوب 14/4/1377) در طی دوره فعالیت دولت یازدهم، 4345 دهیاری تاسیس و آمار دهیاری‌های کل کشور از 29 هزار و 190 دهیاری به 33 هزار و 535   دهیاری افزایش یافته است و به این ترتیب تاکنون 87 درصد جمعیت روستایی کشور، یعنی، اغلب روستاهای  بالای 30 خانوار، از خدمات مدیریت روستایی بهره‌مند هستند.

    جندقیان همچین در زمینه ساماندهی ساختار اداری دهیاری‌ها گفت: از مجموع 33 هزار و 535  دهیاری کشور، 3664 دهیاری به صورت تمام وقت، در روستاهای بالای 1500 نفر جمعیت، و بقیه به صورت پاره وقت مشغول به خدمت هستند.

    وی توضیح داد: دهیاری‌های کشور براساس شاخص‌های جمعیت، وسعت و درآمد به 6 درجه تقسیم می شوند که از مجموع 19 هزار و 382  دهیاری درجه‌بندی شده، 3021 دهیاری دردولت یازدهم درجه‌بندی شده اند که رشدی برابر با 18 درصد را در این دولت نشان می‌دهد.

    وی همچنین به حضور زنان در عرصه مدیریت روستایی اشاره نمود و گفت: از بدو تاسیس نهاد دهیاری تاکنون شاهد روند رو به رشد حضور زنان ایران اسلامی در عرصه مدیریت روستایی بوده‌ایم؛ به طوریکه در اولین دوره شوراهای اسلامی روستا شاهد حضور 150 نفر دهیار زن بوده‌ایم که این رقم در دومین دوره به 400 نفر و در سومین دوره به 888 نفر دهیار زن افزایش یافته است.

    جندقیان افزود: در حال حاضر با 144 درصد رشد نسبت به دوره سوم، تعداد دهیاران زن به 2167 نفر افزایش یافته است که این نشان از حضور موثر زنان در عرصه مدیریت روستایی دارد.

    وی در ادامه در زمینه ساماندهی قوانین و مقررات دهیاری‌ها گفت: با توجه به خلاءها و نواقص قوانین موجود در مدیریت روستایی، وزارت کشور در سال 1393 اقدام به تدوین «پیش‌نویس لایحه دهیاری‌ها» نمود که این پیش‌نویس در آذرماه سال 1393 با 41 ماده تقدیم دولت محترم شد  که پس از ارجاع به کمیسیون خاص امور کلان‌شهر تهران و سایر کلان‌شهرهای هیات دولت، طی 25 جلسه در کمیسیون فرعی بررسی و به کمیسیون اصلی ارجاع شد.

    وی اضافه کرد: متن لایحه در کمیسیون اصلی، تلخیص و با عنوان «لایحه اصلاح و الحاق موادی به ماده واحده قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور» در 18 ماده تنظیم شد. این متن در شهریور ماه سال 95 به هیات محترم دولت ارجاع شد که در حال حاضر فرآیند بررسی آن در کمیسیون مربوطه در حال نهایی شدن است.

    معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین درزمینه اقدامات صورت گرفته به منظور حمایت از کارآفرینی و اشتغال در عرصه روستایی گفت: در راستای حمایت از اشتغال در مناطق روستایی، فعالیت‌هایی در سه بخش شناسایی، نشر و ترویج و حمایت انجام شد که اولین اقدام، شناسایی روستاهای دارای قابلیت توسعه در سه استان پایلوت اقتصاد مقاومتی وزارت کشور شامل کرمان، لرستان و آذربایجان شرقی بود و 374 روستا شناسایی و مورد بازدید دقیق میدانی قرار گرفته است که این اقدام در سایر استان های کشور نیز انجام و 884 روستا از سایر استان‌ها نیز شناسایی و بانک اطلاعات آنها تکمیل شده است.

    وی افزود: درخصوص شناسایی کارآفرینان عرصه‌های روستایی نیز 1109 طرح کارآفرینی روستایی شناسایی و پس از چند مرحله پالایش و بازدید میدانی تعداد 53 طرح انتخاب و نهایی شده است. همچنین به منظور شناسایی و معرفی طرح‌های برگزیده دهیاری‌ها در طول دولت یازدهم 2 دوره جشنواره طرح‌های برگزیده دهیاری‌ها برگزار و طی آن‌ها در مجموع تعداد 14 طرح خلاقانه و نوآورانه که دارای قابلیت الگوبرداری از سوی سایر دهیاری‌ها می‌باشند، شناسایی، معرفی و تجلیل شده‌اند.

    جندقیان در خصوص اقدامات مرتبط با نشر و ترویج گفت: در راستای نشر و ترویج ایده‌های خلاقانه و مبتنی برکارآفرینی روستایی، در اولین اقدام بانک اطلاعات کلیه طرح‌های کارآفرینی شامل 1109 طرح احصاءشده  تکمیل و برای دسترسی عموم در سایت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور قرارگرفت. در گام بعدی نیز 53 طرح کارآفرینی منتخب در قالب کتاب "کارآفرینی در عرصه‌های روستایی ایران"  تنطیم و منتشر شد.

    وی در زمیته اقدامات مرتبط با حمایت از کارآفرینی روستایی گفت: کلیه روستاهای دارای قابلیت‌های خاص توسعه و کارآفرینی، به منظور هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های لازم به وزارتخانه‌های ذی ربط معرفی شده اند. همچنین استانداری‌ها نیز، بسترسازی و تسهیل‌گری برای تسریع فرآیند کارآفرینی در مناطق روستایی را عهده دار شده اند.

    وی اضافه کرد: از سوی دیگر به منظور حمایت از کارآفرینی و اشتغال و کمک به خودکفایی نهاد دهیاری نیز مبلغ 100 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت، با کارمزد 8 درصد، و مدت بازپرداخت 48 ماه و یک سال تنفس، برای طرح‌های درآمدزای دهیاری‌ها در سال 95 در نظر گرفته شده است که در سنوات آتی نیز ادامه می یابد.

    جندقیان همچنین در خصوص تدوین سند توسعه روستایی گفت: به منظور نظام‌مندی و برنامه محور بودن اقدمات توسعه‌ای و همچنین به منظور اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در مناطق روستایی کشور، در نظر است سند توسعه روستایی 31 شهرستان محروم از 31 استان کشور با رویکرد اقتصاد مقاومتی و با بهره‌گیری از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها و همیاران توسعه روستایی و ظرفیت اجرایی استانداری‌ها و واحدهای تابعه و سایر دستگاه‌های اجرایی ذی ربط تهیه و تدوین شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار