مدیران خودروعصر اعتبار

معاون میراث‌فرهنگی هرمزگان مطرح کرد:

شکایت از مالک در پی تخریب یک بنای ثبت ملی/ خانه تاریخی احمدی به دستور مالک تخریب شد

عصر ساختمان- معاون میراث‌فرهنگی هرمزگان گفت: در پی تخریب خانه تاریخی احمدی در بندرعباس به‌دستور مالک، اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان هرمزگان، ضمن مراقبت شبانه‌روزی از این اثر و جلوگیری از ادامه تخریب، از مالک بنا شکایت می‌کند.

شکایت از مالک در پی تخریب یک بنای ثبت ملی/ خانه تاریخی احمدی به دستور مالک تخریب شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از میزان، اشکان مختاری معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان گفت: این خانه تاریخی در تملک شخصی بیژن احمدی است که سال‌هاست در خارج‌ازکشور اقامت دارد و اکنون با کمک وکیل خود توانسته رأی دیوان عدالت اداری را درخصوص خروج این اثر تاریخی از فهرست آثار ملی بگیرد، اما ازآنجا‌ که این حکم هنوز به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان ابلاغ نشده و از طرفی این اداره‌کل خود را موظف به صیانت از آثار فرهنگی‌تاریخی می‌داند، تلاش‌ها برای جلوگیری از تخریب این بنا ادامه دارد.

    وی با اشاره به سابقه این خانه تاریخی و روند ثبت آن افزود: خانه تاریخی احمدی به‌عنوان یکی از آثار تاریخی ارزشمند در بندرعباس در سال 1382 ثبت‌ملی شد، اما متأسفانه در آن زمان اصلی‌ترین کار یعنی رضایت مالک برای ثبت اثر اخذ نشده بود که همین مسئله باعث اعتراض مالک و شکایت او از میراث‌فرهنگی شد و از سال 1384 به‌صورت جدی پیگیر خارج کردن این خانه تاریخی از ثبت بوده است.

    مختاری اضافه کرد: مالک بنا در سال‌های گذشته در چندین مرحله در دادگاه شکایت کرد. در مرحله اول دادگاه به‌نفع مالک رأی صادر کرد که اداره‌کل میراث‌فرهنگی هرمزگان به رأی صادره اعتراض کرد اما مالک درنهایت موفق به اخذ رأی به‌نفع ادعای خود از دیوان عدالت اداری شد.

    معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان ادامه داد: بعد از صدور حکم، به‌دستور مالک تخریب بنا آغاز می‌شود که به‌محض اطلاع اداره‌کل میراث‌فرهنگی هرمزگان از این اقدام، با حضور مدیران و حراست این اداره‌کل و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، جلوی تخریب این اثر، در روز سه‌شنبه 13 تیرماه جاری گرفته شد اما روز بعد تخریب بنا به‌دستور مالک ادامه یافت که مجدداً با حضور مدیران اداره‌کل میراث‌فرهنگی هرمزگان، برای جلوگیری از تخریب بنا کوشیده شد که موضوع با حضور پلیس 110 خاتمه یافت.

    وی ادامه داد: از چهارشنبه هفته گذشته (14 تیر) تاکنون، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان با همکاری یگان حفاظت میراث‌‎فرهنگی از این اثر به‌صورت شبانه‌روزی صیانت کرده و از ادامه تخریب این اثر جلوگیری به‌عمل آورده است.

    شهرداری و دادستانی به میراث‌فرهنگی کمک کند

    مختاری، در ادامه، با اشاره به تلاش‌ها برای حفظ این اثر فرهنگی‌تاریخی، گفت: در نامه‌ای به شهرداری بندرعباس و نیز دادستانی، درخواست کرده‌ایم که از ادامه تخریب این بنا جلوگیری کنند و برای حفاظت و صیانت از این اثر فرهنگی‌تاریخی، به اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان یاری رسانند.

    وی اضافه کرد: این اداره‌کل همچنین از مالک شکایت‌نامه‌ای بابت تخریب این اثر فرهنگی‌تاریخی تنظیم کرده که امروز شنبه 17 تیر 96 به مراجع قضایی ارسال خواهد شد.

    معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان خاطرنشان کرد: اخذ رأی از دیوان عدالت اداری درخصوص خروج این اثر از فرهست آثار ملی به‌معنی صدور مجوز تخریب نیست و مالک اجازه تخریب این بنا را نداشته و ازآنجاکه خانه احمدی یک اثر فرهنگی‌تاریخی در بندرعباس است، بهتر این است که مالک درخصوص هر گونه تغییرکاربری بنا با میراث‌فرهنگی استان هماهنگ شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار