مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل راه‌آهن کشور تاکید کرد:

راه آهن به معنای مدیریت انرژی برای توسعه پایدار کشور است

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر که پیش نویس برقی کردن راه آهن تهران– مشهد امضاء شده است از حمل ونقل ریلی به معنای مدیریت انرژی برای توسعه پایدار کشور نام برد و از نادیده گرفتن سهم بخش حمل و نقل ریلی و راه آهن در توسعه انتقاد کرد.

راه آهن به معنای مدیریت انرژی برای توسعه پایدار کشور است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از صما، سعید محمد زاده در جلسه شورای هماهنگی مدیران کل راه آهن سراسر کشور در سالن جلسات راه آهن جنوب در اهواز با اشاره به توجه و تاکید بر حمل و نقل ریلی در برنامه ششم توسعه و اهمیت آن در توسعه اقتصادی کشور اظهار کرد: در کشور ما بنا بر این گذاشته شده است که حمل و نقل ریلی به شکل اساسی توسعه پیدا کند که پرچمدار و طلایه دار این حرکت، سیاست های ابلاغی رهبری در تدوین برنامه های پنج ساله توسعه است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: پیش نویس برقی کردن راه آهن تهران–مشهد امضاء شده است و تا دو هفته آینده قرارداد آن نهایی می شود.

    سعید محمد زاده افزود: با توجه به اینکه ذائقه مردم در طول سال های گذشته به سمت استفاده از خورو شخصی گرایش یافته است؛ راه آهن باید اقدامات اساسی و بنیادین برای تغییر این وضع انجام دهد.
    وی تاکید کرد: مدیران ریلی و دست اندرکاران این صنعت باید بهره وری را اولویت برنامه و سیاست های خود قرار دهند و این موضوع نیاز به یک اراده قوی دارد.

    رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: با توجه به افزایش جابجایی بار در کشور نیازمند ارتقای خدمات مسافری در بخش ریلی هستیم و باید از شعار دادن بپرهیزیم.

    محمدزاده گفت: ما متولی ریل کشور هستیم و نمی توانیم در خودرو شخصی بنشینیم و از ریل و توسعه آن صحبت کنیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: توجه به قطارهای مسافری ، ارتقای خدمات ایستگاهی، ناوگان و مساله نظم و انضباط قطارهای مسافری در زمان اوج استفاده، یک اولویت مهم و اصلی است.

    وی با تاکید بر اینکه برنامه های عمرانی نباید حرکت رو به رشد راه آهن را در بخش مسافر متوقف کند، بیان کرد: ارتقای کیفیت قطارها باید سرلوحه برنامه های شرکت های حمل و نقل مسافری قرار گیرد.

    وی در ادامه سخنان خود به موضوع حمل بار از کشورهای هند و آسیایی اشاره کرد و گفت: اگر ما بتوانیم در کریدورهای شمال و جنوب و حمل بارهایی که از هند و کشورهای آسیای جنوب شرقی و اروپا که یکی از مسیرهای عبوری آنان ایران است، راه آهن را وارد کنیم می توانیم حرفی برای گفتن در بین کشورهای منطقه و کسب درآمدهای بالا داشته باشیم.

    محمدزاده اضافه کرد: اراده در این حوزه نیازمند این است که برای توسعه پایدار تلاش مضاعف داشته باشیم.

    وی بیان کرد: در کنار افزایش هزینه ها باید درآمد ریلی را گسترش داد، زیرا راه آهن یک بنگاه اقتصادی است و هر عملیاتی که منجر به کسب درآمد شود به نفع راه آهن خواهد بود.

    مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به هدف گذاری راه آهن برای دستیابی به حمل 62 میلیون تن بار در سال 96، گفت: چنانچه نتوانیم به این مهم دست یابیم به طور حتم بودجه مورد نظر راه آهن در سال های آینده محقق نخواهد شد.

    وی همچنین بر استفاده از امکانات استان ها و اتصال راه آهن و شبکه ریلی به مناطق بار و مراکز تولید تاکید کرد.

    محمدزاده با بیان اینکه باید جلوی انحراف برنامه گرفته شود، خاطر نشان کرد: حمل بار و مسافر از طریق خطوط ریلی و راه آهن آنقدر بدیهی است که وقتی این بار از روی جاده به سمت ریل می آید مصرف سوخت آن یک هفتم می شود و حتی درصورت برقی شدن ریل مصرف سوخت آن کمتر از این هم خواهد شد.

    وی افزود: برنامه توسعه ششم در نظر رهبری برنامه جهتداری در حوزه حمل و نقل ریلی دیده و در بند 24 و 25 برنامه ششم توسعه جهت توسعه حمل و نقل ریلی تعیین شده است.

    مدیرعامل راه آهن کشور با اشاره به نادیده گرفتن شدن و بی توجهی به سهم بخش حمل و نقل ریلی و راه آهن به رغم تصویب بندهای 24 و 25 قانون برنامه ششم توسعه و تأکید رهبری، ریاست جمهوری و دولت بر توسعه حمل نقل و ریلی به واسطه مزیت های آن در مقایسه با جاده یادآور شد: جهت توسعه برنامه ششم رعایت نشده اما انشالله خود متن برنامه ششم توسعه رعایت شود. آیا جهت توسعه حمل و نقل کشور در جهت بند 24 و 25 برنامه ششم توسعه کشور است؟

    محمد زاده با بیان اینکه مسئله رعایت اصول و سیاست های برنامه ششم توسعه مورد توجه جدی است، تاکید کرد: انتظار داریم جلوی انحراف برنامه گرفته شود و به سمت حذف بندهای 24 و 25 برنامه ششم توسعه در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی نرویم.

    وی با اشاره به مزیت های حمل بار و مسافر از طریق خطوط ریلی در مقایسه با حمل و نقل جاده ای گفت: حمل بار و مسافر از طریق خطوط ریلی و راه آهن آنقدر بدیهی است که وقتی این بار از روی جاده به سمت ریل می آید مصرف سوخت آن یک هفتم می شود و حتی درصورت برقی شدن ریل مصرف سوخت آن کمتر ازاین هم خواهد شد.

    مدیرعامل راه آهن کشور با بیان اینکه در سال 2016 بین آسیای جنوب شرقی و هند و اروپا حجم تبادل و جابه جایی کالا 53 میلیارد دلار و سهم حمل و نقل ریلی از این عدد و رقم بالغ بر پنج میلیارد دلار بود، اضافه کرد: درآمد کشور از فروش نفت 5.5 میلیارد دلار بوده است و اگر می خواهیم از این رقم سهمی داشته باشیم باید بتوانیم آن را به روی ریل آوریم.

    محمدزاده با بیان اینکه اگر همه بخش های کشور از توسعه حمل و نقل ریلی حمایت کنند می توانیم این مسئله را محقق کنیم، گفت: راه آهن به معنای مدیریت انرژی برای توسعه پایدار کشوراست.

    همچنین، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه نقش ارتباطات به ویژه خطوط ریلی در دنیا بی بدیل است، گفت: با وجود اهمیت این شبکه، در سال های جنگ تحمیلی و در زمان تحریم ها توجه چندانی به این موضوع نشد.

    وی با بیان اینکه پرداختن بیش از اندازه مسئولان به خطوط جاده ای باعث غفلت از خطوط ریلی شده است، ادامه داد: افزایش آلودگی هوا، افزایش هزینه سوخت، استهلاک جاده و تلفات جاده ای از پیامدهای تمرکز بر حمل و نقل جاده ای است.

    شریعتی یادآور شد: در برنامه ششم توسعه توجه جدی به خطوط ریلی شده تا از این ظرفیت بیش از پیش استفاده شود.

    وی با ابراز امیدواری از اینکه شاهد تحول در خطوط ریلی باشیم، یادآور شد: در این صورت است که توسعه صادرات غیرنفتی و حمل بارهای صنعتی بیشتر خواهد شد که همین امر زمینه رقابت پذیری کشور در سطح بین المللی را افزایش می دهد.

    استاندار خوزستان با بیان اینکه توسعه صادرات غیرنفتی به خلق ثروت در کشور کمک می کند، گفت: هزینه حمل کالا در حوزه ریلی بسیار کمتر از خطوط هوایی و جاده ای است.

    وی با اشاره به اینکه طبق مصوبه مجلس یک درصد از درآمدهای نفتی به توسعه خطوط ریلی کشور اختصاص یافته است، توضیح داد: در حال حاضر خطوط ریلی در کشورهای اروپایی به دلیل سرعت، ایمنی و جاذبه های گردشگری مورد استقبال ویژه ای قرار گرفته است.

    شریعتی با بیان اینکه خط راه آهن اهواز - اندیمشک مراحل نهایی خود را طی می کند، افزود: امیدواریم با ایجاد توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاران زمینه بازسازی خط ریلی مسجد سلیمان نیز فراهم شود.
    وی ساخت خط ریلی اهواز به اصفهان را یک اولویت دانست و گفت: از هفته آینده پیگیر اجرایی شدن این مصوبه خواهیم بود.

    استاندار خوزستان در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: خوزستان در زمان هشت سال جنگ تحمیلی و درحال حاضر نیز با تولید نفت، دین خود را به کشور ادا کرده است و حال در شرایط اضطراری این استان تمام مدیران و کشور باید خوزستانی شوند.

    به گزارش ایرنا، مدیرکل راه آهن جنوب نیز در این نشست گفت: این اداره کل آمادگی خود را برای همکاری با کارخانجات در حمل و نقل بار اعلام کرده است و درحال حاضر با دو کارخانه به توافق رسیده ایم.

    عبدالکریم درویش زاده با اشاره به اینکه این اداره کل رتبه هشتم را از حیث طول خطوط در نواحی 19 گانه دارد اظهار داشت: همچنین رتبه چهارم در جابجایی مسافر و کالا را داریم.

    وی با بیان اینکه تعداد قطارهای ما به علت بازسازی محور اندیمشک کاهش یافته است، افزود: درحال حاضر روزانه 2 قطار به مقصد مشهد و سه قطار به مقصد تهران تردد دارند.

    درویش زاده تصریح کرد: 14 قطار محلی نیز در استان فعال هستند که هشت قطار در مسیر بندر امام، جهار قطار در مسیر اندیمشک و دو قطار نیز در مسیر خرمشهر وجود دارد.

    وی با اشاره به اینکه درحال حاضر درخواست افزایش تعداد واگن در مسیر بندر امام خمینی(ره) و خرمشهر داریم، گفت: با توجه به وجود منطقه پتروشیمی ماهشهر و ظرفیت موجود در آن به دنبال ایجاد یک راه اختصاصی هستیم.

    وی با بیان اینکه منطقه آزاد اروند نیز درخواست یک رام کرده است، یادآور شد: درحال حاضر سرعت قطار در مسیر خرمشهر 110 کیلومتر است اما با یک عملیات بهسازی قابلیت افزایش به 160 کیلومتر دارد.
    درویش زاده تصریح کرد: در سه ماهه نخست سال 95 حجم بار یک میلیون و 840 هزار تن بوده اما در سه ماهه نخست امسال این رقم به دو میلیون و 890 هزار تن رسیده است.

    وی با اشاره به اینکه شاهد رشد 23درصدی در این خصوص بوده ایم، یادآور شد: حجم جابجایی کالا در کارخانجات پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) 50 میلیون تن است اما سهم راه آهن کمتر از دو میلیون تن است.

    مدیرکل راه آهن جنوب خاطر نشان کرد: اداره کل راه آهن جنوب آمادگی خود را برای همکاری با کارخانجات در حمل و نقل بار اعلام کرده است و درحال حاضر با دو کارخانه به توافق رسیده ایم.

    وی اظهار داشت: سهم ما در جابجایی شمش و ورق های فولادی دو میلیون تن و سهم خطوط جاده ای 500 هزار تن است. درصدد هستیم تا تمام این کالا بر روی خطوط ریلی جابجا شود.

    مدیرکل راه آهن جنوب با انتقاد از سهم کم راه آهن در صادرات کالا از مرز شلمچه تاکید کرد: در سال جاری با وجود رایزنی های صورت گرفته تنها چند دستگاه خودرو از مرز شلمچه توسط قطار منتقل شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار