مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور:

ارائه قانون جدید نظام مهندسی در مهرماه به مجلس

عصر ساختمان- رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه قانون جدید نظام مهندسی مهرماه به مجلس ارائه می‌شود، گفت: تخلف در برخی از دستگاه‌ها به یک منبع درآمد تبدیل شده است.

ارائه قانون جدید نظام مهندسی در مهرماه به مجلس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایلنا، فرج الله رجبی در نشست خبری امروز از ارائه قانون جدید نظام مهندسی در مهرماه سال جاری به مجلس خبر داد و گفت: باید تصویر روشنی از قوانین داشته باشیم قانون سازمان نظام مهندسی نیاز به بازبینی داشت که این بازبینی انجام شده و تا چند ماه دیگر به مجلس تقدیم می‌شود.

    وی ادامه داد: سیاست ما این بود که این قانون با عجله به مجلس ارائه ندهیم و بتوانیم از پیشنهادات صاحب نظران و کارشناسان درباره این قانون استفاده کنیم.

    رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه آنچه که در 22 سال تاسیس سازمان نظام مهندسی رخ داده یک سرمایه ملی محسوب می‌شود ادامه داد: به طور قطع نقایصی در این قانون وجود دارد که این نقایص ناشی از ابهامات است و سعی شده در قانون جدید این اشکالات برطرف شود.

    رجبی با اشاره به موضوع مازاد مهندسان در کشور گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم آموزش مهندسین است که باید مورد توجه تمام دستگاه‌های مربوطه قرار بگیرد.

    وی تااکید کرد: موضوع اصلی این است که تعداد مهندسین فارغ التحصیل با نیاز کشور تناسبی ندارد و با توجه به عرضه و تقاضا هر ساله شاهد فارغ التحصیلی مهندسان متعددی هستیم از سوی دیگر آموزش‌های لازم به مهندسان داده نمی‌شود و قرار بر این است که با همکاری وزارت علوم و سازمان نظام مهندسی در مورد برخی از مواد درسی مهندسی تجدیدنظر شود.

    رجبی در مورد وضع مالیات بر مسکن اظهار داشت: در یک نگاه جامع معتقدم برای فعالیت‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاران باید مالیات بدهند اما روشن است کلید عبور از رکود در بخش مسکن است و باید برای سرمایه‌گذاران این حوزه انگیزه ایجاد کنیم.

    وی تاکید کرد:‌در حالی که این بخش در رکود به سر می‌برد وضع قانون مالیات نقض غرض است.

    رجبی ادامه داد: تاکید می‌کنم ضمن اینکه معتقدم باید فعالان اقتصادی نسبت به فعالیتی که انجام می‌دهند مالیات بپردازند اما تاخیر در اجرای قانون مالیات بر مسکن می‌تواند یارانه‌ای برای فعالان این حوزه باشد. معتقدم قانون مالیات بر مسکن مانند برخی از قوانین باید با تاخیر به اجرا برسد.

    ریئس سازمان نظام مهنذدسی کشور با بیان اینکه بخش مسکن ظرفیت سرمایه‌گذاری 100 هزار ملیارد تومانی از سوی بخش غیردولتی را دارد گفت: این رقم سه برابر بودجه عمرانی کشور است بنابراین باید بها ین بخش توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

    وی ادامه داد: معتقدم این میزان مالیات بر مسکن تاثیر زیادی بر قیمت‌ها نمی‌گذارد اما می‌تواند از نظر ذهنی بر میزان سرمایه‌گذاری دراین حوزه تاثیرگذار باشد.

    رجبی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات ما در حوزه شهرسازی بها ین بر می‌گرد که شهرداری‌ها درآمد پایداری ندارند اظهار داشت: برای رفع مشکلات شهرسازی باید در ابتدا منبع پایدار برای درآمد شهرداری‌ها فکر کنیم و سپس اینکه باید برای اجرای قوانین ضمانت ایجاد کنیم.

    وی تاکید کرد: در حال حاضر قوانین متعددی در حوزه شهرسازی وجود دارد اما هیچ از قوانین ضمانت اجرا ندارند بنابراین بازدارنده نیستند.

    رئیس سازمان نظام مهندسی کشور ادامه داد: متاسفانه امروز جریمه کمیسیون‌های ماده 100 به منبع درآمد تبدیل شده یعنی تخلف یک منبع درآمد برای برخی از دستگاه‌ها محسوب می‌شود.

    وی همچنین با اشاره به کمبود پارکینگ در کلانشهر تهران اظهار داشت: به طور قطع قصور در این موضوع از سوی شهرداری‌ها است و مهندس ناظر مطابق با پروانه صادر شده  نظارت می‌کند چرا که پروانه ساخت یک سند رسمی است و در مراکز قانونی حجیت دارد.

    وی همچنین با اشاره به افزایش صدور پروانه‌های ساخت و ساز در سال 95 گفت: طبق آمار ارائه شده به مجلس میزان ساخت و ساز در سال گذشته 10 افزایش یافته است.

    رئیس سازمان نظام مهندسی کشور درباره اختلاس 40 میلیارد تومانی در سازمان نظام مهندسی استان تهران در دوره‌های گذشته گفت: این پرونده در حال پیگیری است افراد متخلف در این پرونده شناسایی شده‌اند توانستیم مبالغ را در بانک بلوکه کنیم طرح تحقیق در مراجع قضایی ایجاد شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار