مدیران خودروعصر اعتبار

عرضه واحدهای خالی قیمت مسکن را متعادل می سازد

عصر ساختمان- کارشناس مسکن گفت: اکنون ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در تهران وجود دارد که اگر عرضه شود در کاهش قیمت ومتعادل شدن آن تاثیر گذار است.

عرضه واحدهای خالی قیمت مسکن را متعادل می سازد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب در خصوص تاثیر اخذ مالیات در بخش مسکن اظهار  داشت:پرداخت مالیات بیشتر محدود به بخش مسکن نیست؛  مالیات در همه بخش ها باید افزایش یابد چراکه نسبت درآمد نفتی کشور به درآمد مالیاتی کاهش یافته است.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا اخذ مالیات تاثیری بر بخش مسکن دارد یا خیر گفت:اکنون 2.5 میلیون واحد خالی در کل کشور داریم و با مازاد مسکن مواجه هستیم که به معنی این نیست نیازی به ساخت و ساز نداریم اما به طور کلی اخذ مالیات از این واحد ها بر رکود بازار مسکن تاثیرگذار نیست.

    در ادامه برنامه پروین پور کارشناس مسکن در خصوص اخذ مالیات از بخش مسکن گفت: اصل مالیات گرفتن مشکلی ندارد و منطقی است اما نحوه گرفتن مالیات هم مهم است.

    وی ادامه داد: در قانون فعلی تعیین شده که اگر مالک تا 3 سال خانه خودر را بفروشد باید مالیات بدهد اما از 3 سال به بعد مشمول پرداخت مالیات نمی شود که این امر مالکان را تشویق به احتکار می کند.

    بر اساس این گزارش عبده تریزی در این خصوص اظهار داشت:این امر ایرادی هست که در سیستم مالیاتی وجود دارد.

    وی افزود:مالیات بر خانه های خالی، هنگام فروش خانه اخذ می شود و این امر بر بازار اجاره تاثیرگذار خواهد بود.

    در ادامه پروین پور کارشناس مسکن اظهار داشت:فردی که واحد مسکونی را می خردو خالی نگه میدارد در واقع ظرفیتی از ثروت ملی را بی استفاده نگه داشته است که باید به طور جدی در این خصوص اقدامی انجام گیرد.

    این کارشناس مسکن گفت:مالیات تنها با هدف کسب درآمد نباید اخذ شود بلکه می بایست با هدف کنترل سوداگری و اختصاص بهینه منابع انجام گیرد.

    وی افزود: اکنون 400 هزار واحد مسکونی خالی در تهران وجود دارد اگر عرضه شود در کاهش قیمت ومتعادل شدن آن تاثیر گذار است.

    پروین پور تاکید کرد: در این راستا باید سامانه اطلاعاتی برای شناسایی تعداد واحد مسکونی و رصد معاملات ایجاد شود .

    وی ادامه داد:اکنون در کشور ما سهم قیمت زمین در خانه خیلی بالا رفته در برخی مناطق 70 تا 80 درصد قیمت است در حالیکه نرمال جهانی 15 درصد است و دلیل آن همین جریان سوداگری  است که در بخش مسکن شکل گرفته در این شرایط برخی شرکت ها و بانک ها خرید انبوه انجام می دهند و خواهان فروش آن با قیمت بالا هستند.

    این کارشناس مسکن افزود:دولت به بهانه اینکه دخالت در زندگی خصوصی افراد نداشته باشد اقدام به شناسایی واحدهای خالی نمی کند اما باید تخصیص بهینه منابع بدهد و  به افراد  اجازه ندهد تا مازاد نیاز خود مسکن داشته باشند و خواهان عرضه با قیمت بالا باشند و به سودهای کلان برسند.

    در ادامه برنامه عبده تبریزی  با بیان اینکه قبول دارم سوداگری در این بخش شکل گرفته است در این خصوص اظهار داشت: در طول 4 سال گذشته قیمت مسکن بالا نرفته و با توجه به تورم 60 درصدی به معنی کاهش قیمت هاست.

    وی افزود:اگر همه خانه های خالی پر شود چیزی حدود یک تا یک و نیم میلیون به جمعیت تهران اضافه خواهد شد  و مجموعه ای از عوامل سبب ایجاد مازاد خانه های خالی شده است.

    این مقام مسئول گفت:برنامه های دولت در مسیری بوده که از سوداگری مسکن دور شویم و مصرف واحدهای کوچک که مورد نیاز مردم است ساماندهی شود.

    در ادامه پروین پور در این خصوص تصریح کرد:اینکه گفته می شود با عرضه و پر شدن خانه های خالی  یک و نیم میلیون به جمعیت تهران اضافه شود درست نیست چراکه  برخی افراد به دلیل بالا بودن قیمت مسکن به سمت ازدواج نمیروند و در صورت عرضه واحد های خالی و متعادل شدن قیمت ها افراد جوان متقاضی مسکن هستند .

    بر اساس این گزارش عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در ارتباط تلفنی اظهار داشت : مازاد تولید در کشور نداریم خانه های خالی لوکس است که متقاضیان خاصی دارد و متاسفانه عمده آنها متعلق به بانک هاست اما آن خانه هایی که افراد معمولی نیاز دارند کم است.

    وی افزود:سوداگری در بخش مسکن از سوی بانک ها صورت گرفته که متاسفانه دولت اقدامی در جهت مقابله با آنها انجام نداده است.

    بر اساس این گزارش عبده تبریزی درپاسخ به این ادعا اظهار داشت: بانک مرکزی فشار آورده که بانک ها این املاک را بفروشند و بانک ها در دوره ای فکر می کردند که سود سرشاری در این بخش وجود دارد به این حوزه روی آوردند.

    وی افزود: اکنون باید سیاست بازار خرید مسکن از طریق تسهیلات را توسعه دهیم تا خانه اولی ها بتوانند بخرند؛ در این راستا مشکل عمده سود تسهیلات است با اینکه دولت تورم را کاهش داده اما نرخ سود هنوز کاهش نیافته است و قشر جوان با این نرخ سود ها نمی تواند خانه بخرند.

    بر اساس این گزارش پروین پور کارشناس مسکن در خصوص چشم انداز بازار مسکن گفت :اکنون قیمت ها چند برابر قمت منطقی است و ارائه تسهیلات نیز نمی تواند دردی دوا کند در این شرایط بازار مسکن همچون چند سال گذشته پیش می رود و تغییر خاصی پیش بینی نمی شودچون سیاست مناسبی در این بخش اجرایی نشده است.

    عبده تبریزی نیز در خصوص پیش بینی بازار مسکن گفت : امسال در بخش خرید و فروش واحدهای ارزان قیمت حرکتی ایجاد می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو