مدیران خودروعصر اعتبار

با حضور اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری تصویب شد:

اعلام مصوبات ۱۱ بندی سی و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار

عصر ساختمان- مصوبات سی‌ و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت ارائه گزارش وضعیت محدوده‌ها و محلات بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان گلستان، ارائه گزارش شبکه ملی سمن‌ها و مؤسسات خیریه و طرح و بررسی و تصویب آئین‌نامه سمن‌های ستاد ملی بازآفرینی شهری طرح و بررسی و همچنین تصویب لوگوستاد ملی بازآفرینی شهری طی ۱۱ بند اعلام شد.

اعلام مصوبات ۱۱ بندی سی و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی،  سی و یکمینجلسه ستاد ملی بازآفرینی به ریاست مقام عالی وزارت دکتر عباس آخوندی و اعضای محترم ستاد در تاریخ 96.03.23 برگزار شد. در ابتدای جلسه محمدسعید ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ضمن آرزوی قبولی طاعات وعبادات  و لزوم ارتقای کیفیت زندگی، تلاش ستاد ملی بازافرینی شهری را بر همراستاسازی و ایجاد هماهنگی بین بخشی برای کنترل، پیشگیری وکاهش آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با همکاری دستگاه‌های عضو ستاد از اولویت‌های ستاد مطرح کردند.

    در ادامه گزارش وضعیت محدوده‌ها و محلات بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان گلستان توسط مسئولین استانی (استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی، شهرداری‌های گرگان وگنبدکاووس) ونیز گزارش فعالیت‌های مردم نهاد دراستان گلستان ارائه شد.

    پس ازآن آئین‌نامه کارگروه تشکل‌های مردم نهاد به منظور تصویب به بحث و بررسی گذاشته شد. درادامه وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از سازمان‌های مردم نهاد و تاکید بر لزوم همراهی ستاد با تشکیل کارگروه تشکل‌های مردم نهاد بر ضرورت تهیه منشور اخلاقی برای فعالیت کارگروه مربوطه به منظور جلوگیری از تداخل بین اخلاق عمومی و اخلاق خصوصی و توجه به حقوق شهروندی وانسانی اجتماعات محلی اشاره و تاکید کردند توانمندسازی وارتقای مهارت‌ها ونهادسازی باید دراولویت این تشکل‌ها قرار گیرد.

    وی با اشاره بر مشارکت اجتماع محور در محدوده‌های هدف بازآفرینی وپرهیز از جابجایی مشارکت ساکنین وسمن‌ها و عدم جایگزینی سمن‌های ملی بر سمن‌های محلی را مورد تاکید قرار دادند.

    در پایان پس از اظهارنظر اعضای ستاد، موارد مطرح شده در قالب مصوبات ذیل جمع‌بندی شده است:

    مصوبات جلسه:

    1)اجرای پایلوت طرح منارید در حوزه آبخیز چهل چای، قره‌چای و تعمیم طرح ترسیب کربن در حوزه تیل‌آباد آزادشهر در حوزه‌های شمال شرقی استان به منظور تقویت و انسجام سازمانی و مدیریت یکپارچه منابع طبیعی و توسعه روستایی از سوی سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور با حمایت و همیاری سازمان برنامه و بودجه کشور، استانداری و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و سایر دستگاه‌های مرتبط به تصویب ستاد ملی بازآفرینی شهری رسید.

    2)مصوب شد طرح توانمندسازی و ساماندهی روستاهای محروم مرزی بویژه در شهرستان‌های مراوه‌تپه، گنبد و گمیشان از سوی بنیاد مستضعتان انقلاب اسلامی با هدف ایجاد اشتغال پایدار، ارتقای بهداشت و سلامت و فعالیت‌های عمرانی لازم با همکاری استانداری، اداره کل بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شرکت آب و فاضلاب روستایی تهیه و اجرای شد.

    3) تهیه واجرای طرح‌های ویژه برای روستاهای آسیب پذیر واقع در حریم شهرها با اولویت شهرهای گرگان و گنبد به منظور پیشگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با همکاری استانداری و دستگاه‌های عضو ستاد به تصویب اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری رسید .

    4) مقرر شد نسبت به بازنگری محدوده بافت‌های ناکارآمد میانی و سکونتگاه های غیر رسمی 14 مرکز شهرستان استان و تکمیل با انجام مطالعات این محدوده‌ها در راستای بازآفرینی پایدار شهری و همچنین تهیه طرح جامع باز آفرینی شهر گرگان با رویکرد اندیشه ایران‌شهری اقدام شود.

    5) تأمین اراضی لازم برای ساخت مراکز درمانی – بهداشتی و خانه محله و حرفه آموزی با محوریت دستگاه‌های مسئول و همکاری سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و شهرداری‌ها در محلات هدف و همچنین اجرای پروژه‌های مذکور توسط وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی سازمان فنی و حرفه‌ای وشهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های عضو ستاد به تایید وتصویب اعضای ستاد رسید.

    6) تهیه و اجرای طرح بازآفرینی بافت تاریخی شهر گرگان با اولویت ساماندهی مراکز محلات، احیای تکایا و گذرهای تاریخی و فرهنگی (موضوع تفاهم‌نامه مشترک مورخ21/1/1395 ) و همچنین تهیه واجرایی طرح مدیریت برج جهانی قابو، تملک و مرمت خانه‌های با ارزش معماری در بافت تاریخی شهرهای گرگان و گمیشان با مدیریت متمرکز شهرداری‌ها با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان ملی زمین و مسکن، اداره کل راه و شهرسازی (به نمایندگی از شرکت عمران و بهسازی شهری ایران)، استانداری و اوقاف و با حمایت سازمان برنامه و بودجه و صندوق احیا وبهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی وهمچنین لحاظ معافیت‌های لارم برای واحدها و بناهای تاریخی قابل تبدیل به مراکز فرهنگی و اقامتی از سوی سرمایه‌گذاران مورد تصویب وتایید اعضای ستاد ملی رسید .

    7) مصوب شد ساماندهی گرگان رود با هدف اصلاح و بهبود وضعیت حاشیه سکونتگاه‌های غیررسمی بدلجه و افغان آباد شهر گنبد از سوی شهرداری و با همکاری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران وشرکت آب منطقه‌ای اجرایی شود.

    8) ضمن تأکید بر تشکیل مستمر و منظم جلسات ستاد بازآفرینی شهری استان گلستان و ستادهای شهرستانی، تهیه نقشه راه بازآفرینی و توانمندسازی محلات ناکارآمد شهرهای استان (سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌های نابسامان میانی، بافت‌های تاریخی، بافت‌هایی با پیشینه روستایی) با تعیین نقش و سهم حضور دستگاه‌های دولتی و نهادهای غیردولتی و همچنین پیش‌بینی‌های منابع لازم توسط شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کمیته برنامه‌ریزی و توسعه شهرستان‌ها در بودجه سنواتی دستگاه‌های مرتبط و شهرداری‌ها برای اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های مصوب بازآفرینی شهری (ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی، طرح‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و تاریخی و... ) در دستور کار استانداری و دبیرخانه‌های ستادهای استانی و شهرستانی( اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری‌ها ) قرار و گزارش عملکرد دوره‌ای به شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ( دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری ) ارسال شود.

    9) ضمن تائید گزارش اقدامات موسسه کنشگران توسعه پار (PDA ) در خصوص طرح راه‌اندازی مدرسه مهربانی پارس برای کودکان بازمانده از تحصیل در محلات حاشیه نشین شهرهای گرگان (قزاق محله ) و گنبدکاووس (بدلجه و افغان آباد) استان گلستان (109 کودک از مجموع 329 کودک بازمانده از تحصیل مددجوی تحت پوشش آموزشی و حمایت اجتماعی ) در محلات هدف بازآفرینی شهری ، تعمیم و اجرای طرح مذکور به کلیه محلات هدف سکونتگاه‌های غیررسمی (حاشیه نشینی) شهرهای کشور با اولویت استان‌های 12 گانه طبق تبصره ماده 10 مصوبه شماره 67701/ت 53117 ه 6/6/1395 از قبیل سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان کرمان، لرستان و...( توسط کلیه دستگاه‌های عضو ستاد ملی علی الخصوص معاونت امورزنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی) سازمان بهزیستی، سازمان فنی و حرفه‌ای و...(سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و درمان وآموزش پژشکی، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری شرکت عمران وبهسازی شهری ایران، استانداری‌ها، شهرداری‌ها و... با حمایت موسسه کنشگران توسعه پارس مصوب شد.

    10) کلیات پیش‌نویس آئین نامه نحوه فعالیت کارگروه تشکل‌های مردم نهاد با قید تدوین منشور اخلاقی به تصویب رسید و مقرر شد ظرف مدت 2 هفته کاری اعضا نظرات وپیشنهادات تکمیلی خود را به جهت اعمال و تدوین ویرایش نهایی آئین نامه کارگروه مذکور ارسال نمایند.

    11) بنا بر پیشنهاد معاونت امور بانکی، بیمه شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی تخصیص وام‌های خود اشتغالی به منظور راه‌اندازی کسب وکار خرد در محلات هدف، مصوب و مقرر شد کمیته کاری مشترکی با همراهی و همکاری دستگاه‌های زیرمجموعه ستاد ملی از قبیل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی(معاونت کارآفرینی واشتغال، سازمان فنی وحرفه‌ای کشور)، بانک مرکزی، سازمان برنامه وبودجه و سایر دستگاه‌های مربوطه، تشکیل و برنامه عملیاتی آن تهیه و اجرایی و گزارش دوره‌ای آن به ستاد ملی ارائه شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار