مدیران خودروعصر اعتبار

گزارش میدانی از بازار مسکن پایتخت؛

کدام محله‌ها افزایش قیمت بیشتری دارند؟

عصر ساختمان- بررسی های میدانی نشان می دهد افزایش قیمت مسکن عمدتا در محله های میانی تهران رخ داده تا مناطق بالای شهر؛ با این حال در برخی مناطق هم تغییر چشمگیری در قیمت ملک دیده نمی شود.

کدام محله‌ها افزایش قیمت بیشتری دارند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، بررسی های میدانی از سطح شهر نشان می دهد قیمت مسکن در روزهای اخیر پس از یک دوره افزایش کمتر از 10 درصدی، متوقف مانده و آنچه به عنوان نشانه های رونق بازار مسکن ذکر می شد، به نوعی به ضد خود تبدیل شده و عملا رکود را بر این بازار حاکم کرده است.

    بر اساس این گزارش در حالی که بسیاری از کارشناسان مسکن معتقد بودند که پس از یک دوره رکود طولانی، حباب بازار مسکن از بین رفته و قیمت های فعلی به قدرت خرید مردم نزدیک شده است، اما با آغاز پرداخت تسهیلات بدون سپرده 120 میلیون تومانی خرید مسکن در تهران و 100 میلیون تومانی در کلانشهرها، برخی دلالان به افزایش قیمت ها روی آورده‌اند که سبب خنثی شدن اثر این وام ها شده است.

    بررسی‌های میدانی نشان می دهد با افزایش قیمت ها در مناطق پرطرفدار پایتخت، از تعداد معاملات در این مناطق کاسته شده و تسهیلات بانکی خرید مسکن به هیچ عنوان با اعداد وارقام فروش ملک در این محله ها همخوانی ندارد.

    همچنین الگوی علاقه مندی مردم به محله ها و مناطق میانی بیشتر است.

    گیشا هم ردیف منطقه یک: واحد نوساز متری 10 میلیون تومان!

    به عنوان نمونه در یکی از خیابان های فرعی گیشای تهران واحد نوساز 175 متری به قیمت یک میلیارد و 800 میلیون تومان از سوی مشاور املاک فایل شده است به عبارت دیگر این واحد 10 میلیون و 285 هزار تومان در هر مترمربع قیمت گذاری شده که بیش از 3 میلیون تومان در هر متر با سایر املاک این منطقه متفاوت است.

    گذشته از قیمت گذاری برخی واحدهای مسکونی خاص در گیشا، بیشتر قیمت ها در این منطقه از 7 میلیون و 500 تا 7 میلیون و 900 هزار تومان در نوسان است که در مقایسه با متری 5 و نیم تا 6 میلیون تومان در ماه های منتهی به سال 95، رشدی حدودا 40 درصدی را نشان می دهد.

    این در حالی است که قیمت مسکن در این منطقه در 6 ماه پیش کمتر از 6 میلیون تومان در هر متر مربع بود. به عنوان نمونه یکی از واحدهای مسکونی زیر 10 سال ساخت در گیشا در تاریخ دی ماه سال 95 به مساحت 110 متر مربع، 600 میلیون تومان قیمت گذاری شده بود که تقریبا 5 میلیون و 500 هزار تومان در هر متر مربع تخمین زده می شود. همچنین یک واحد مسکونی دوخوابه نوساز 60 متر مربعی در این منطقه در تاریخ خرداد ماه امسال 420 میلیون تومان نرخ گذاری شده بود که حدودا 7 میلیون و 100 هزار تومان در هر متر مربع برای فروش فایل شده بود.

    گفتنی است مشاوران املاک این محله در گفت وگو با خبرنگار مهر علت افزایش ناگهانی قیمت مسکن در گیشا طی دو ماه گذشته را افزایش تقاضای خرید علی رغم کمبود عرضه عنوان کردند. این موضوع بیشتر برای واحدهای مسکونی 10 تا 15 سال ساخت صدق می کند که به علت ارزان تر بودن، متقاضی خرید بیشتری دارند ولی مالکان که با کثرت تقاضای ناگهانی مواجه شدند، قیمت ها را تا 40 درصد افزایش داده اند که این وضعیت قبلا در این منطقه بی سابقه بوده است.

    شهرآرا: واحد نوساز متری 7 و نیم میلیون تومان

    از دیگر مناطق پر استقبال برای خریداران در تهران، محله ستارخان و منطقه 5 است. در این منطقه که دامنه وسعت آن بسیار زیاد است، تفاوت قیمت ها نیز پرنوسان به نظر می رسد. به گونه ای که در برخی محله های ستارخان واحدهای قدیمی تر تا متری 3 میلیون و 600 هزار تومان نیز دیده می شود. به عنوان نمونه یک واحد 55 متر مربعی 20 سال ساخت در نزدیکی میدان توحید 200 میلیون تومان برای فروش فایل شده است؛ اما در محله های شهرآرا و پاتریس لومومبا و همچنین در محله برق آلستوم در خیابان ستارخان، واحدهای نوساز تا متری 7 و نیم میلیون تومان نیز قیمت گذاری شده اند.

    این در حالی است که برخی واحدهای مسکونی حدودا 10 سال ساخت واقع در محله شهرآرا در زمستان سال گذشته با متری 4 تا 4 میلیون و 300  هزار تومان معامله می شده است. اما همین واحد مسکونی در تیرماه به متری 5 و نیم میلیون تومان رسیده که رشد عجیب 25 درصدی قیمت مسکن در یکی از محلات غرب تهران را نشان می دهد.

    سلسلبیل شمالی: قیمت خوب فروش بالا

    محله سلسبیل شمالی که از دیرباز مورد توجه قشر متوسط پایتخت نشین قرار دارد، از معدود محله های تهران است که حتی در در دوره اوج رکود بازار مسکن، با استقبال خریداران مواجه بود.

    از آنجایی که تراکم جمعیتی در این منطقه بالاست، واحدهای نوساز عمدتا ساختمان هایی هستند که در اثر تجمیع مالکان چند بلوک ساختمانی مجاور و تخریب و نوسازی ساختمان جدید ایجاد شده اند. به همین دلیل، قیمت ملک در این منطقه چندان بالا نیست اما واحدهای نوسازی هم هستند که سازندگان توانسته اند تا متری 5 میلیون تومان آن را به فروش برسانند.

    با این حال بسیاری از واحدهای مسکونی محله سلسبیل شمالی در بازه قیمتی 3 و نیم تا 4 میلیون تومان بوده و افزایش قیمت اخیر مسکن در محلات مختلف منطقه سلسبیل شمالی حتی در دو ماه اخیر که میزان خرید و فروش ملک به گفته مشاوران املاک این محله افزایش تصاعدی داشته، به صورت 100 تا 300 هزار تومان در هر متر مربع متفاوت است که رشد کمتر از 5 درصد را نشان می دهد.

    خیام و مولوی؛ مظلوم حتی در قیمت ملک

    علی رغم وجود نشانه هایی مبنی بر خروج بازار مسکن از رکود، اما برخی ساکنان محلات مناطق جنوبی تهران همچنان از فروش نرفتن املاک خود ناراضی هستند.

    سامانه جامع املاک تهران نشان می دهد قیمت ملک در مناطق 11 و 12 به خصوص در محلات خیام و مولوی که بازار اصلی پایتخت محسوب می شوند، رشدی نداشته است.

    به گفته یکی از مشاوران املاک قدیمی خیابان مولوی، به دلیل تفاوت سلیقه مردم در انتخاب محل سکونتشان، بسیاری از ساکنان این مناطق متقاضی فروش و جابه جایی به دیگر مناطق تهران هستند اما بعضا ماه هاست که ملک خود را برای فروش فایل کرده اند ولی خریداری وجود ندارد.

    در حال حاضر واحد مسکونی نوساز در مولوی تا 2 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می رود اما واحدهای مسکونی قدیمی تر حتی کمتر از این قیمت نیز خرید و فروش می شوند. به عنوان نمونه بر اساس اعلام سامانه جامع املاک تهران، واحد مسکونی 50 متری نوساز در منطقه 12 پایتخت، 115 میلیون تومان (2 میلیون و 300 هزار تومان در هر متر مربع) در ابتدای تیرماه به فروش رفته است. با این حال بر اساس اطلاعات همین سامانه، فروش واحد مسکونی 70 متری 12 سال ساخت به قیمت 133 میلیون تومان (متری یک میلیون و 900 هزار تومان) نیز در سه ماه قبل گزارش شده است.

    نارمک؛ بدون نوسان قیمت

    اگرچه محله نارمک و میدان های متعدد این منطقه همگی جزء مناطق پراقبال و جذاب برای ساکنان شرق تهران به شمار می رود، با این حال به نظر می رسد افزایش قیمت بیشتر دامان غرب تهران را گرفته است و شرق نشینان ارزان تر می توانند همسایه رئیس جمهور سابق شوند.

    واحدهای مسکونی منطقه نارمک در دو سال گذشته افزایش قیمت خاصی نداشته و عمدتا در محلات محتلف از 4 تا 5 میلیون تومان در نوسان است. به عنوان مثال هر متر مربع واحد مسکونی در میدان 72 (محله رئیس جمهور سابق) 4 میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش می شود. بر اساس اعلام سامانه املاک پایتخت، واحد مسکونی 8 سال ساخت در نارمک در تیرماه 258 میلیون تومان (4 میلیون و 330 هزار تومان در هر متر مربع) به فروش رفته است. این در حالی است که بر اساس اطلاعات همین سامانه، واحد مسکونی با شرایط مشابه در زمستان سال گذشته نیز با قیمت مشابه معامله شد.

    منطقه 22: متری 7 میلیون تومان با ویوی دریاچه

    منطقه 22 تهران که به نظر می رسد بیشترین فضای سبز و بهترین آب و هوای پایتخت را به ساکنانش هدیه می دهد، از مناطقی است که طی سال های اخیر از تاخت و تاز انبوه سازان بی نصیب نمانده است. وجود تعداد زیادی برج های بالای 12 طبقه در این منطقه، جمعیت زیادی را به خود فراخوانده است. با این حال در سال های اخیر به دلیل عرضه فراوان مسکن در این منطقه قیمت مسکن افزایش نیافته است.

    این در حالی است که به خاطر وجود دریاچه شهدای خلیج فارس، برخی آپارتمان های طبقات بالای برج های رو به دریاچه با قیمت گزافی به فروش می روند که بعضا تا متری 7 میلیون و 200 هزار تومان نیز برای فروش فایل شده اند. اما این قیمت ها بیشتر به واحدهای رو به دریاچه تعلق دارد؛ هرچه آپارتمان ها از دریاچه چیتگر دورتر ساخته شده باشند، قیمت ها نیز کاهش می یابد.

    در این منطقه تنوع قیمت املاک به حدی زیاد است که مشتری می تواند با هر مقدار بودجه، ملک مورد نظر خود را خریداری کند؛ چه آنهایی که علاقه مند به سکونت در واحدهای لوکس هستند و چه آنهایی که می خواهند در آپارتمان های معمولی و ارزان قیمت زندگی کنند. به طوری که برخی فایل های فروش، آپارتمان های با قیمت 3 میلیون و 300 هزار تومان در هر متر مربع را معرفی می کنند همچنین برخی فایل ها واحدهای متری 4 و نیم میلیون تومان، 5 میلیون و 620 هزار تومان، 6 میلیون و 330 هزار تومان تا 7 میلیون و 200 هزار تومان نیز برای فروش به خریدار ارائه می دهند که تنوع قیمتی در این منطقه را نشان می دهد.

    یکی از مشاوران املاکِ منطقه 22، بیشترین افزایش قیمت قیمت مسکن دو ماه اخیر در این منطقه را 45 درصد می داند که عمدتا به واحدهای نوساز اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس مربوط می شود اما به گفته این مشاور املاک، برخی واحدهای مسکونی این منطقه با عدم افزایش قیمت نیز مواجه بوده اند که بیشتر واحدهای مسکونی قدیمی تر در محله المپیک را شامل می شود که همچنان با قیمت های ماه های منتهی به سال 96 (متری 4 میلیون و 100 هزار تومان) منتظر خریدار هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار