مدیران خودروعصر اعتبار

معماری فروخته شده

عصر ساختمان:خیلی‌ وقت است که به زندگی در آپارتمان‌های قوطی کبریتی خوگرفته‌ایم، آدمیزاد است دیگر؛ به همه‌‌چیز عادت می‌کند. هرچه باشد بنی‌آدم، بنی عادت هم هست.

معماری فروخته شده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از همشهری، شاید اگر گاهی خانه‌های قدیمی شهرمان لوکیشن بعضی از فیلم‌ها و سریال‌ها نشوند، اصلا یادمان برود که بیرونی با اندرونی چه فرقی دارد، مطبخ چه شکلی است و حوضخانه بیشتر در چه فصلی کاربرد داشت. قدیم‌ها خانه‌های این شهر، بزرگ بود. خانه‌ها حیاط بزرگ و درهای کوچک داشت. پنجره‌ها رنگی بودند و نور را با طیفی دلپذیر به درون خانه می‌فرستادند. سقف‌های بلند برای صاحبان روح‌های بزرگ مردمان آن دوران تناسبی معنادار داشت. خانه‌ها جای فراوان برای پذیرایی از مهمان‌های خوانده و ناخوانده یا نوعروس و داماد‌ها داشتند. حوض وسط حیاط تمایل به برقراری وضوی دائم را برای ساکنان آن فراهم می‌کرد.‌‌ همان آب درون حوض خودش مظهر طهارت، پاکی و آرامش بود. آب و جارو و نظافت کردن این خانه شیرین‌تر از آن چیزی می‌شد که بتوان تصور کرد.

    روز‌ها رفتند و روزگاری دیگر آمد. خانه‌ها کوچک‌تر و تنگ‌تر شدند و دیگر نشانه‌ای از ترکیب خشت و آیینه در آنها دیده نمی‌شد. در خانه‌های جدید دیگر نمی‌شد سفره‌های رنگین پدرسالاری انداخت، دیگر نمی‌شد مطمئن بود که راه نگاهی به درون و اهل خانه نیست. اما این نبود آنچه مردمان مؤمن این شهر می‌خواستند. زشتی قواره و شکل و شمایل خانه‌های جدید را دیگر هیچ‌کس نمی‌پسندد. شاید باید برگردیم به قدیم‌تر‌ها، خانه‌هایمان را با شیوه‌های جدید بسازیم اما گوشه نگاه‌مان به‌‌ همان معماری گذشته باشد. هر چند نشانه‌های معماری ایرانی- اسلامی در حال محو شدن است اما می‌توان آنها را بهتر شناخت و پاس‌شان داشت.

    معماری ایرانی- اسلامی گمشده‌ای است که باید در پی زنده کردن آن در این کلانشهر هزار رنگ بود. واقعا چه اتفاقی افتاده؟ سر ما چه بلایی آمده؟ نمی‌دانم ولی هر چه هست برای ما «معماری» همان ‌شأن و منزلتی را ندارد که برای قدما داشت. کتب قدما را هم اگر نگاه کنید می‌بینید که درباره «خانه‌ها و عمارت‌هایی» سخن گفته‌اند و از ویژگی‌های معماری خانه‌هایی دچار بهجت و سرور شده‌اند که برای ما چندان مفهوم نیست. انگار معماری برای پیش از ما واجد معانی بلند بود و اعتباری بس رفیع داشت. حالا و در این روزگار مدرن، برای من و شما، خانه‌ها و ساختمان‌های شهرمان چندان اهمیت ویژه‌ای ندارد و بیشتر مترادف است با برج‌های سربه فلک کشیده، ساختمان‌هایی با نمای آلومینیومی، خانه‌های قوطی کبریتی و... . راستش را بخواهید سال‌هاست به این فکر می‌کنم که چرا زیبایی‌های معماری اصیل و سنتی‌مان را به معماری ‌ مدرن امروزی فروخته‌ایم. واقعا چرا؟

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار