مدیران خودروعصر اعتبار

در خراسان جنوبی برگزار شد:

جزئیات برگزاری سمینار استراتژی سرمایه‌گذاری و تحلیل بازار مسکن

عصر ساختمان- سمینار استراتژی سرمایه‌گذاری و تحلیل بازار مسکن ۹۶ و ۹۷ برای اولین بار در خراسان جنوبی صبح روز پنج‌شنبه در بیرجند برگزار شد و بیش از ۲۸۰ نفر در این همایش حضور داشتند.

جزئیات برگزاری سمینار استراتژی سرمایه‌گذاری و تحلیل بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی خراسان جنوبی، صمصامی ضمن اعلام این خبر گفت: این همایش با همت و همکاری جمعی از روابط عمومی‌های دستگاه‌های متولی این امر ازجمله: راه و شهرسازی، بانک مسکن، سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، فنی و حرفه‌ای، شرکت عمران و مسکن‌سازان و شهرداری  در بیرجند برپا شد.

    رئیس روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: سخنران این همایش دکتر بهروز ملکی تحلیلگر ارشد بازار مسکن بود که سخنان خود را در دو بخش کلیات وضع مسکن کشور و عوامل مؤثر در بازار مسکن و اینکه به چه سمتی حرکت می‌کند، اختصاص داد.

    22درصد هزینه خانوار در استان خراسان جنوبی سهم مسکن است

    بهروز ملکی با بیان اینکه مسکن 80درصد ثروت خانوار ایرانی را تشکیل می‌دهد و این نشانه اهمیت آن است، اظهار کرد: حدود 35 درصد از هزینهٔ کل خانوار ایرانی در حوزهٔ مسکن مصرف می‌شود که در استان خراسان جنوبی با 22 درصد جزو کمترین شهرها در این حوزه می‌باشد و تهران با 50درصد بیشترین است.

    به گفتهٔ وی حدود 40 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها در کشور هم در همین حوزه است که حدود 14 درصد اشتغال جامعه را به خود اختصاص داده است و این نشانه این است که بخش مسکن موتور متحرکی در رونق اقتصاد است. تحلیلگر ارشد بازار مسکن عنوان کرد که از سال 71 تا 96 قیمت مسکن و زمین به طور متوسط سالانه حدود 20 درصد رشد داشته است.

    20 درصد جمعیت استان مستأجر هستند

    بهروز ملکی در مورد تصرف ملکی خانوارهای ایرانی که آیا بیشتر مالک هستند یا مستأجر تصریح کرد: از سال 60 به این طرف ما کاهش مسکن‌های ملکی داشته‌ایم و مردم امروزه بیشتر مستأجر هستند و قدرت خرید ملکی برای خود را ندارند.

    وی ادامه داد: در سال گذشته با توجه به آمار منتشر شده 30 درصد افراد جامعه مستأجر بودند که در خراسان جنوبی این آمار 20 درصد است.

    به گفتهٔ وی در طی 50سال گذشته تعداد آقایان بیشتر از خانم‌ها بوده است و اینکه برخی به اشتباه می‌گویند این بالعکس است که با توجیهاتی غلط این را بیان می‌کنند. این تحلیلگر ارشد بیان کرد که گروه سنی جمعیت ایران روبه پیری پیش می‌رود و حدود 50درصد جمعیت زیر 30سال می‌باشند و مابقی بالای 30سال قرار دارند.

    کاهش مساحت منازل به دلیل بعُد کم خانوارها

    وی در همین راستا گفت: تعداد خانوارها به شدت رو به کاهش است تا جایی که طبق آمار سال گذشته حدود 30 درصد خانواده‌ها 1 یا 2 نفره هستند و حدود 56 درصد آن 2 تا 4 نفره و فقط 14 درصد آن 5 نفره یا بیشتر هستند. در حالی که در سال 65 حدود 56 درصد خانواده‌ها 5 نفره یا بیشتر بودند.

    به گفتهٔ وی با توجه به بُعد کم خانوارها یا همان تعداد کم آنان، تولیدکنندگان مسکن به سمتی می‌روند که مساحت منازل را کم می‌کنند. کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه جمعیت مهاجر که به شهرها آمده‌اند رو به افزایش است، عنوان کرد: یکی از شاخص‌های مهم تراکم خانوار در واحد مسکونی است که به ازای هر 100مسکن 106خانوار داریم.

    وی افزود: سیستان و بلوچستان بیشترین آمار تراکم خانوار در یک واحد مسکونی را دارند و خراسان جنوبی هم نسبت به جمعیت خود یک درصد کشور است که در این زمینه وضع خوبی دارد.

    وی تأکید کرد که شاخص تراکم مسکن باید کاهش پیدا کند و اکنون نیاز کشور این است که به ازای هر نفر 5 مسکن خالی وجود داشته باشد. به گفتهٔ وی ایران نیاز دارد که در آینده 6/5 میلیون واحد مسکونی در آن ساخته شود و 2/4 میلیون واحد مسکونی هم نیاز دارند که تخریب و بازسازی شوند.

    نیاز تولید سالانه 800 هزار واحد مسکونی در ایران

    تحلیلگر ارشد بازار مسکن بیان کرد: در 10 سال آینده سالانه نیاز به تولید 800هزار واحد مسکونی داریم.

    وی با بیان اینکه 3 نیاز اصلی برای تولید مسکن باید مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌ها و اقتصاد مسکن نیاز دارد که به این سمت برود و این 3 مورد شامل توجه به خانه اولی‌ها، بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی‌ها است.

    وی در مورد قیمت زمین به مترمربع هم گفت: در شهری مانند تهران 4 میلیون و 500 هزار تومان قیمت یک مترمربع است ولی خوشبختانه این قیمت در استانی همچون خراسان جنوبی خوب است و یک میلیون و 200 هزار تومان است. این تحلیلگر، عوامل مؤثر بر قیمت مسکن را نقدینگی، درآمد و پس‌انداز، ساختار جمعیت، نرخ سود بانکی، وام خرید مسکن، قوانین مالیاتی، قیمت نفت، قیمت مصالح ساختمانی، تورم انتظاری، دلار و عرضه زمین و مسکن دولتی نام برد.

    ملکی با اشاره به اینکه بیشترین تورم مربوط به سال 74 با 49 درصد است، عنوان کرد: در کشور ما برخلاف رشد قیمت مسکن، تورم عمومی هیچ‌گاه منفی نبوده است و طول دوره رونق کوتاه‌تر از طول دوره رکود است.

    رونق ملایم و آرام بازار مسکن در کشور

    وی با تأکید بر اینکه در 4 سال گذشته رکود داشته‌ایم اظهار کرد: از امسال بازار مسکن به آرامی وارد مرحله رونق شده است ولی نباید انتظار یک شوک داشته باشیم بلکه این رونق خیلی اندک و آرام است و نباید انتظار داشت که رونق آن مثل سابق شود.

    به گفتهٔ وی در زمان رکود شاهد کاهش قیمت واقعی مسکن، کاهش تعداد معاملات و صدور پروانه ساختمانی و کاهش قیمت اجاره یک مترمربع هستیم ولی در زمان رونق تمام این شاخص‌ها افزایش می‌یابد.

    او در مورد رونق که امسال در حال آغاز است، بیان کرد: در تهران شاهد تحولات خوبی بوده‌ایم و از آنجا که چرخه رونق و رکود بعد از مدتی به شهرهای دیگر می‌رسد تا چند وقت دیگر این رونق را در خراسان جنوبی هم شاهد خواهیم بود ولی به سرعت نخواهد بود و این مدت طولانی ادامه خواهد داشت

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار