مدیران خودروعصر اعتبار

معاون میراث فرهنگی کشور:

یزد الگوی ساخت بناهای خشتی کشور می شود

عصر ساختمان- معاون میراث فرهنگی کشور گفت: شهر یزد الگوی برای ساخت خانه های خشتی در کشور می شود و هفته آینده طرحی برای الزامی کردن همین موضوع در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح خواهد شد.

یزد الگوی ساخت بناهای خشتی کشور می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایرنا ، محمدحسن طالبیان روز یکشنبه در نشست خبری ثبت جهانی یزد اظهار کرد: در دو سال گذشته تلاش کردیم بین وزارت راه و مرکز تحقیقات مسکن، شهرداری یزد و یک مرکز جهانی که متخصص ساخت خانه‌های خشتی در آفریقا است، به توافقی برسیم تا براساس آن همه بناهایی که از این به بعد در یزد ساخته می شوند به صورت (گلی) خشتی مقاوم و با استاندارد مهندسی باشد.
    وی خاطرنشان کرد : محدوده ای نزدیک به 700 هکتار حریم و 200 هکتار از منطقه برای ثبت میراث جهانی پیشنهاد شده است که در این محدوده از شهر یزد 160 بنای مشارکتی در گذشته، 245 پیشنهاد بنای مشارکتی برای مرمت در آینده و حدود سه هزار بادگیر وجود دارد.

    **قوه قضاییه به حفظ حریم بناهای تاریخی کمک کند
    معاون میراث فرهنگی کشور از مسئولان قوه قضاییه خواست در کنار میراث فرهنگی به مسئولیت خود در اقبال حفظ حریم بناها و محوطه های تاریخی عمل کنند.
    وی تاکید کرد:‌ هدف ما فراتر از ثبت بناها و محوطه های تاریخی، ایجاد یک گفتمان مشترک برای حفاظت از آنها است.
    طالبیان افزود: مردم و مسئولان باید به ارزش های میراثی این بناها و محوطه ها واقف باشند و تلاش برای حفاظت
    از این سرمایه های ملی و جهانی تبدیل به یک جریان مشترک شود.
    وی اضافه کرد: پرونده ثبت یزد از سه سال پیش آغاز شد و علاوه بر تدوین پرونده کارهای زیادی چون کف سازی کوچه ها و رفع عوامل مخدوش کننده منظری در آن صورت گرفت و تا اینکه پرونده یزد در کنار 37 پرونده فرهنگی و طبیعی بین المللی به یونسکو ارائه شود.
    معاون سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: اجلاس اخیر یونسکو در لهستان برای ایران پربرکت بود زیرا یونسکو با تصویب دو قطعنامه شدیدالحن علیه رژیم اشغالگر قدس و تصویب جهانی شدن یزد به عنوان شهری برای همزیستی مردم ادیان مختلف نشان داد که یونسکو یک نهاد مستقل فرهنگی و غیرسیاسی است.
    وی عنوان کرد: یونسکو حفاری های شوم بخش تاریخی کرانه باختری توسط اسرائیل را با قطعنامه اول و اشغال حرم ابراهیمی و ممانعت از حفاظت آن را توسط اسراییل در قطعنامه دوم با 12 رای مثبت، 3 رای منفی و 6 رای ممتنع محکوم کرد.
    این مسئول میراث فرهنگی گفت: این دو قطعنامه باعث شد تا سفیر اسراییل در یونسکو به نمایندگان برخی کشورها همچون آلمان و کوبا توهین کند و کنوانسیونی که 193 کشور متعهد به اجرای آن هستند و 21 عضو اصلی دارد را ترک کند.
    طالبیان تاکید کرد: در مقابل محکومیت اسراییل شاهد بودیم که شهر یزد به دلیل برخورداری معیارهای شماره 3 و 5 به عنوان ارزش های برجسته جهانی که یکی از آنها گواه یک تمدن زنده فرهنگی معیاری برخاسته از سنت و اقلیم که نتیجه تعامل انسان با محیط است و دیگری نشان از همزیستی مسالمت آمیز ایرانی‌های یهودی، زرتشتی و مسلمان در کنار هم است، پیام مهمی برای صلح دوستی ایرانیان و ظلم و اشغالگری اسراییل بود.

    ** با هیچ شرکت خارج از میراث فرهنگی قرارداد نداریم
    طالبیان در خصوص شایعه‌های مطرح شده مبنی بر واگذاری پرونده ثبت جهانی ایرانی به یک شرکت خصوصی خارج از سازمان میراث فرهنگی نیز تصریح کرد: با هیچ شرکت خاص خارج از سازمان برای تهیه پرونده ثبت جهانی قرارداد نداریم و فقط در مورد ساخت پرونده های طبیعی به دلیل احتیاج به متخصصان غیر تاریخی و کاربلد در زمینه میراث طبیعی از کارشناسان محیط زیست و استادان دانشگاه در این زمینه کمک گرفتیم و معتقدیم بخشی از بودجه تهیه این پرونده ها باید در زمینه مستن نگاری برون سپاری شده و به دلیل محدودیت کارکنان ما به تیم های دیگر واگذار شود.
    وی در پاسخ به چرایی استفاده از فردی که در دولت قبل پرونده نقل و انتقال غیر قانونی اشیای تاریخی داشته در تیم اعزامی یونسکو نیز گفت: عبدالرسول وطندوست که رئیس اسبق پژوهشکده حفاظت و مرمت اثار تاریخی بوده و تجربه های فراوان نمایندگی ایران در کمیته های جهانی میراث فرهنگی را دارد فقط برای انتقال تجربه و کمک به موفقیت پرونده در کنار ما بوده و ضمن اینکه تاکنون هیچ رای محکومیتی علیه وی صادر نشده است.
    کمیته میراث جهانی یونسکو در نشست 18 تیرماه 1396 در لهستان با ثبت شهر تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی موافقت کرد.
    با اضافه شدن 21 سایت جدید در این اجلاس به میراث جهانی مجموعه تعداد آثار ثبتی جهانی یونسکو به یک هزار و 73 و شمار آثار ثبتی ایران در میراث جهانی نیز به 22 اثر رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار