مدیران خودروعصر اعتبار

وام ۱۷۰‌میلیون تومانی چه تاثیری بر بازار مسکن می‌گذارد؟

عصر ساختمان:اگر طرح وام ۱۷۰ میلیون تومانی مسکن تصویب شود، چه تاثیری بر بازار مسکن می‌گذارد؟ برخی از مشاوران املاک در نقاط مختلف تهران، نظرات خود را در این باره بیان کرده‌اند.

وام ۱۷۰‌میلیون تومانی چه تاثیری بر بازار مسکن می‌گذارد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از اقتصاد نیوز، وزارت راه و شهرسازی به تازگی طرحی را مطرح کرده که در آن وام 100 میلیون تومانی انبوه‌سازان با وام‌های 60 میلیونی فروش اوراق و 10 میلیون تومانی جعاله تجمیع شده و مبلغ تسهیلات فروش اقساطی به 170 میلیون تومان می‌رسد؛‌ اما اگر این طرح تصویب شود، چه تاثیری بر بازار مسکن می‌گذارد؟ برخی از مشاوران املاک در نقاط مختلف تهران، نظرات خود را در این باره بیان کرده‌اند.

    یکی از مشاوران املاک در شمال تهران به اقتصادنیوز گفت: وام 170 میلیون تومانی فعلاً در حد یک صحبت است، اما اگر اجرایی شود، به طور یقین می‌تواند اثرات مثبتی در بازار ایجاد کند، چرا که این رقم حتی در بازار واحد‌های کوچک شمال شهر هم می‌تواند اثرگذار باشد و بعد از اثراتی که در بازار خانه‌های کوچک می‌گذارد، می‌تواند به تدریج بازار سایر خانه‌ها را هم تحت تاثیر بگذارد.

    مشاور املاک دیگر در جنوب تهران در رابطه با افزایش وام مسکن به 170 میلیون تومان گفت: از نظر این وام نمی‌تواند بازار مسکن را از رکود خارج کند و تنها باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود، زیرا زمانی که این وام را پرداخت کنند، فروشنده می‌گوید که بودجه خریدار بالاتر رفته به همین دلیل قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

    او در ادامه بیان کرد: از طرفی تنها قشر خاصی از مردم هستند که این وام را دریافت می‌کنند، چرا که در حال حاضر که میزان وام مسکن 70 میلیون تومان است، افراد باید علاوه بر اقساط بالای یک میلیون تومان، بیش از دو برابر وام دریافتی خود را پس دهند، چه برسد به اینکه مبلغ این وام به 170 میلیون تومان برسد، بنابراین از نظر من تنها در صورتی که سود این وام را بسیار پایین‌تر از وام‌های حال حاضر قرار دهند از این وام استقبال می‌شود.

    یکی دیگر از مشاوران املاک در شرق تهران در این باره بیان کرد: از نظر من تنها دولت می‌تواند به خروج بازار مسکن از رکود کمک کند، تا جایی که من به خاطر دارم زمانی وام مسکن یک میلیون تومان بود، بعد کم کم افزایش پیدا کرد تا اکنون که صحبت از وام 170 میلیونی مسکن است و زمانی که وام را افزایش می‌دهند می‌گویند که این افزایش وام جهت بالا رفتن توان مردم برای خرید مسکن است، در حالی که باید کاری کنند که قیمت مسکن پایین بیاید نه اینکه مبلغ وام را افزایش دهند و من امیدوارم که در کنار بالارفتن مبلغ وام‌ها قیمت مسکن از این گران‌تر نشود.

    او در ادامه گفت: از نظر من یکی از مشکلات اساسی ما در بخش مسکن، ساخت‌وسازهایی است که بی‌رویه انجام شدند، مثلاً همین مسکن‌های مهر که تنها ساخته شده‌اند و هیچ یک از اصول ساخت‌وساز در آنها رعایت نشده است و من گمان کنم تا چند سال آینده تمامی این مسکن‌ها خراب شود، چرا که همین الان با توجه به گذشت مدت زمان اندکی شاهد خراب شدن تدریجی این خانه‌ها هستیم.

    یکی از مشاوران املاک در غرب تهران هم به اقتصادنیوز بیان کرد: اگر این وام تصویب شود، به طور یقین بازار مسکن را به شدت تکان خواهد داد، چرا که با توجه به بالا بودن رقم این وام، علاوه بر واحدهای کوچک جنوب تهران، به تدریج بازار مسکن‌های شمالی‌تر تهران نیز تحولاتی پیدا خواهد کرد؛ زیرا در این صورت افراد خانه‌های خود را فروخته و هر کسی با خرید خانه‌ای جدید در محله‌ای بهتر یا خرید خانه‌ای با متراژ بالاتر تغییراتی در بازار مسکن ایجاد می‌کنند و میزان معاملات افزایش پیدا می‌کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار