مدیران خودروعصر اعتبار

تجهیزات نوین تاسیساتی نیاز نظام مهندسی ساختمان امروز

عصر ساختمان- جلسه خبری کنفرانس ملی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و ساز شهری امروز ۳۱ تیر ماه ۹۶ در محل سازمان نظام مهندسی استان تهران با هدف افزایش بهره وری ساختمان و کاهش مصرف انرژی ساختمان برگزار شد.

تجهیزات نوین تاسیساتی نیاز نظام مهندسی ساختمان امروز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»،  موضوعات دیگری همچون فناوری‌های نوین در طراحی سامانه‌های گرمایشی سرمایشی تهویه مطبوع و تبرید، جایگاه تاسیسات در صنعت، شرایط آسایش و کیفیت هوا در فضاهای بسته، بهینه سازی مصرف انرژی در موتور خانه و تاسیسات مکانیکی، نقش مهندسی تاسیسات در کاهش آلودگی محیط زیست، ساختمان‌های با مصرف انرژی کم، تولید همزمان برق حرارت سرمایش، کاربرد آن در تهویه مطبوع و… از جمله محورهای این کنفرانس هستند.
    دبیر کل کنفرانس ملی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و ساز شهری، گفت: بیش از 40 درصد مصرف انرژی کل کشور در بخش ساختمان است و دولت و سازمان بهینه سازی مصرف و سوخت انرژی درصددند میزان کاربردی مصرف سوخت مصرفی در ساختمان را افزایش دهند. تجهیزاتی که در تاسیسات ساختمان استفاده می‌شود مربوط به 30 سال قبل است و متاسفانه  تکنولوژی‌هایی که در امروز در ساختمان استفاده می‌شوند از راندمان پایینی برخوردارند.
    رامین کرمی افزود:  در حال حاضر خروجی دیگ‌های موتورخانه دمای چیزی مابین 200 تا 300 سانتیگراد است و دارای تجهیزات با راندمان کاری بسیار پایین است، به همین علت دولت و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت به این حیطه وارد شده و  طرح افزایش کاربردی 600 هزار موتورخانه را در دستور کار قرار داده است. از این میزان 100 هزار موتورخانه  به ساختمان‌های دولتی و 500 هزار موتورخانه به ساختمانهای مسکونی تعلق دارد.
    وی در مورد حلقه‌های مفقوده صنعت ساختمان اظهار داشت: تاسیسات جزو حلقه‌های مفقوده سالهای اخیر کشور محسوب می‌شود و روند آن در سالهای اخیر رو به رشد بوده است و متاسفانه شهرداری تهران استفاده از برق مکانیک در ساخت و سازهای متراژ زیر 1500 متر مربع را تمکین نکرده است و بحث‌های آبرسانی داخل ساختمان، فاضلاب، افت فشارهایی که در سطح تهران اتفاق می‌افتد، استفاده از تجهیزات متناسب با ساختمان و نوع کاربری ساختمان، مصرف انرژی و عدم استفاده از تکنولوژی‌های نوین در ساختمان و ... را نیز مدنظر قرار نداده است.
    عضو سازمان نظام مهندسی با اشاره به این‌که از 6 ماه پیش با هماهنگی‌های انجام شده با آب و فاضلاب به ساخت و سازهایی که مهندس مکانیک نداشته باشند، انشعاب داده نمی‌شود، اظهار داشت:‌ تجهیزاتی که در ساخت و ساز ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد مربوط به دو تا سه دهه قبل است و هنوز این تجهیزات با استفاده از فناوری‌های نوین جایگزین نشده است.
    دبیر اجرایی نخستین کنفرانس ملی مهندسی مکانیک در ساخت و ساز شهری همچنین در نشست خبری امروز گفت: ما در کشور بیش از 400 نفر عضو داریم که در سازمان نظام مهندسی کل کشور در 7 رشته تخصص عمران، تاسیسات برق، نقشه برداری و ترافیک و شهرسازی به ارائه خدمات می‌پردازند.
    عابدی ترکی تصریح کرد: یکی از رشته‌های مهم ساختمان بحث تاسیسات ساختمان است که این صنعت با آرامش و ایمنی و بهره‌وری آنرا در جهت ارایه خدمات بهتر انجام ‌دهد.
    وی ادامه داد: اهمیت صنعت تاسیسات در واقع با پیچیده شدن وضعیت ساختمان روز به روز بیشتر مشخص می‌شود که از جمله آن سیستم آب و فاضلاب و سیستم تهویه و سیستم هوشمند و آسانسور است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی