مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران:

افزایش ۱۲درصدی سهم ترانزیت ریلی در کشور

عصر ساختمان- مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ترانزیت کالا در چارچوب سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی اهمیت بالایی دارد گفت: در سال‌های گذشته سهم ترانزیت ریلی به‌کل ترانزیت در ایران به حدود چهار درصد رسیده بود درحالی‌که امروز این سهم به میزان قابل‌توجه ۱۲ درصد افزایش‌یافته است.

افزایش ۱۲درصدی سهم ترانزیت ریلی در کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از صما، سعید محمد زاده  گفت: از نکات مهمی که باید در مقوله ترانزیت ریلی مورد توجه قرار گیرد، حمل‌ونقل کالاهای بسیار بزرگ از آسیای جنوبی شرقی، هند به سمت اروپا و آسیا و فدراسیون روسیه است.

    وی گفت: بر اساس گزارش‌ها و آمارهای اتخاذشده در سال 2016 بیش از 53 میلیارد دلار جابه‌جایی کالا (از دریا) در منطقه آسیای جنوب شرقی و اروپا رخ‌داده و سهم حمل نقل بیش از 5.5 میلیارد دلار است.

    مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی گفت: تنها درگاه‌های جابه‌جایی کالا از خشکی دریای عمان، خلیج‌فارس و کشور ایران به سمت اروپا است که خوشبختانه ایران چند کریدور مهم در این زمینه دارد؛ که این کریدور ها جایگزین خشکی دیگری به‌جز ایران ندارند.

    محمد زاده گفت: در یک مقوله آزمایشی در شرایط بسیار عادی و بدو ن اعمال عملیات خاصی مقداری کالا از بندرعباس و قزوین توسط کامیون به آستارا و از طریق ریل به مسکو فرستادیم که این پرسه 21 روز طول کشید درحالی‌که همین کالا از طریق دریا حدود 50 روز طول می‌کشد.

    وی بابیان اینکه این زمان‌بندی بدون فشرده‌سازی خاص و تنها با حذف برخی از کندی‌ها به کمتر از 15 روز می‌رسد گفت: لذا لازم است همه ارگان ذی‌ربط تلاش کنند تا بهترین و سریع‌ترین سرویس را در این مسیر ایجاد کنند.

    وی با اعتقاد به اینکه کشور ما در مقوله ترانزیت باری پتانسیل فوق‌العاده‌ای دارد گفت: با تلاش همگانی دور از دسترس نیست که ترانزیت ریلی کشور در افق کمتر از 8 سال آینده بتواند حداقل 100 میلیون تن بار را جذب و جابه‌جا کند.

    توسعه ریلی یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است

    محمد زاده گفت: استخوان‌بندی این بار، شبکه حمل‌ونقل ریلی است. در سال‌های اخیر با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر توسعه ریلی، در سیاست‌های هشتادگانه برنامه ششم توسعه دو بند 24 و 25 مختص راه‌آهن است لذا توسعه ریلی یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است.

    مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه یک درصد از محل فروش نفت و گاز به توسعه حمل‌ونقل ریلی اختصاص‌یافته و بدون تردید سرمایه‌گذاری در این بخش به‌مثابه سرمایه‌گذاری در مناطق توسعه‌نیافته در نظر گرفته می‌شود.

    وی در ادامه حمل‌ونقل ریلی را نماد اقتصاد مقاومتی توصیف و بیان کرد: بر اساس بررسی‌ها مصرف سوخت در پیمایش ریلی به میزان یک‌هفتم پیمایش جاده‌ای است و حمل یک‌تن بار توسط راه‌آهن در مقایسه با بخش جاده‌ای 35 سی.سی صرفه‌جویی در مصرف گازوئیل دارد.

    محمد زاده گفت: برای کشوری چون ایران که در مسیر ‌توسعه و سرمایه‌گذاری کلانی در بخش اقتصادی است، توجه به صرفه‌جویی سوخت در حوزه حمل‌ونقل بسیار حائز اهمیت است و این موضوع رخ نمی‌دهد مگر آن‌که محور حمل‌ونقل محور ریل بشود.

    مدیرعامل راه‌آهن گفت: ما باید تمام شئون حمل‌ونقل را به‌صورت یکپارچه و در کنار هم عملیاتی کنیم تا بتوانیم بهترین سرویس را در داخل و خارج برای بارهای ترانزیتی صادراتی و وارداتی ارائه کنیم.

    وی درنهایت گفت: این نکته هنگامی میسر می‌شود که در حوزه حمل‌ونقل همگان به بهینه‌سازی، مصرف حداقلی انرژی و بیشینه کردن صرفه اقتصادی در حمل‌ونقل بیندیشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو