مدیران خودروعصر اعتبار

عمر پایین ساختمان‌ها سالانه ۴۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه را هدر می‌دهد

عصر ساختمان- عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: سالانه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان صرف ساخت‌وساز می‌شود و اگر عمر مفید ساختمان‌ها که به‌ طور میانگین ۳۰ سال است را بر این عدد تقسیم کنیم سالانه ۴ هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور هدر می‌رود.

عمر پایین ساختمان‌ها سالانه ۴۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه را هدر می‌دهد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس، بیژن خطیبی در خصوص پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها و اینکه چه میزان ضرر و زیان از این ناحیه بر کشور تحمیل می شود،گفت: معضل عمر پایین ساختمان در ایران به دلیل افت کیفیت ساخت و کیفیت پایین مصالح و عدم حضور مجریان و سازندگان ذی‌صلاح در پروژه‌های ساختمانی است.

    وی افزود: این تصور غلطی است که کیفیت ساختمان را می‌توان بدون هزینه افزایش داد، چرا که کالای با کیفیت گران‌تر از کالای بی‌کیفیت است، اما این هزینه بالاتر در طور زمان برگشت‌ دارد و به‌واقع یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

    خطیبی ادامه داد: دائماً شعار می‌دهیم در ساخت‌وساز از مصالح غیراستاندارد استفاده می‌شود اما هیچ مرجعی به این موضوع رسیدگی نمی‌کند. یکی از علل استفاده از مصالح غیراستاندارد هم همین عدم حضور سازندگان ذی‌صلاح است.

    خطیبی تاکید کرد: طبق آمار سالانه 120 هزار میلیارد تومان صرف ساخت‌وساز در کشور می‌شود و از آنجا که به گفته کارشناسان، عمر مفید ساختمان‌ها در ایران امروز به‌ طور میانگین 30 سال است، اگر میانگین 30 سال را بر 120 هزار میلیارد تومان تقسیم کنیم سالانه 4 هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور هدر می‌رود.

    عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران ادامه داد: در این شرایط اگر به‌ازای هر سال فقط یک سال به عمر ساختمان‌ها افزوده شود، سالانه 4 هزار میلیارد تومان به بودجه و سرمایه ملی کشور کمک کرده‌ایم. حال حساب کنید اگر 10 سال به عمر مفید ساختمان‌ها افزوده شود از هدررفت چه هزینه‌ای جلوگیری می‌شود.

    وی در خصوص لزوم حضور مجریان ذی‌صلاح در عرصه ساخت‌وساز گفت: حضور سازندگان ذی‌صلاح در پروژه‌های ساختمانی از چند بعد ضرورت دارد. در عرف عمومی جامعه اگر فردی به بیمارستانی مراجعه و ادعا کند توانایی عمل جراحی کردن را دارد مسئولان بیمارستان حتی اجازه یک تزریق را هم به وی نمی‌دهند.

    خطیبی با بیان اینکه این یک امر ضروری است که قانون مجریان ذی‌صلاح فرهنگ‌سازی شود و همزمان باید یک پشتوانه قوی برای عملیاتی شدن آن وجود داشته باشد، تصریح کرد: از همین رو اخیراً سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران ابلاغیه‌ای را صادر و به همه ناظران تأکید کرده است ساختمان‌های فاقد مجری ذی‌صلاح اجازه فعالیت ندارند و اگر فعالیت کنند مهندس ناظر متخلف خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار