مدیران خودروعصر اعتبار

اعضای کمیسیون انرژی مجلس مطرح کردند:

اختصاص یک درصد از درآمدهای نفتی برای اجرای طرح‌های جدید ریلی

عصر ساختمان- یکی از مهم‌ترین لایحه‌هایی که در سال ۱۳۰۵ شمسی به مجلس ارائه شد، لایحه تأسیس راه‌آهن سراسری بود که بحث‌های فراوانی در پی داشت.

اختصاص یک درصد از درآمدهای نفتی برای اجرای طرح‌های جدید ریلی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از صما، این لایحه از سوی مهدی قلی هدایت، وزیر فواید عامه به مجلس شورای ملی ارائه شد. در آن زمان برای اینکه ساخت راه‌آهن با سرمایه داخلی انجام یابد و از طرفی تحمل هزینه آن برای ملت ایران طاقت‌فرسا نباشد، قبل از شروع به ساختمان راه‌آهن دولت وقت قانون انحصار قند و شکر و چای را وضع و در نهم خرداد 1304 به تصویب مجلس شورای ملی رسانید.

    به‌موجب این قانون مقرر گردید از هر سه کیلو قند و شکر دو ریال و از هر سه کیلو چای شش ریال مالیات اخذ و درآمد حاصله از آن صرف هزینه ساختمان راه‌آهن سراسری شود. از آن روزبه بعد اتفاقات شگرفی در بخش راه‌آهن به وقوع پیوسته است. جدی‌ترین اقدام در خصوص توسعه راه‌آهن کشور اختصاص یک درصد از منابع مالی نفت به ساخت راه‌آهن است. در همین راستا اعضای کمیسیون انرژی در گفت‌وگوی اختصاصی با «صما» برلزوم توجه به مقوله ترانزیت ریلی تاکید کردند.

    اختصاص یک درصد از منابع مالی نفت به ساخت راه‌آهن

    رئیس کمیسیون انرژی مجلس بابیان اینکه راه‌آهن و دسترسی به مسیرهای ارتباطی آن‌یکی از مهم‌ترین نیازهای کشور در مسیر توسعه اقتصادی است گفت: اجرای طرح‌های مختلف در این زمینه بیش از گذشته عرصه را برای عمران و آبادانی کشور فراهم می‌کند و همکاری مجلس و دولت گامی بلند در تحقق اهداف ما در حوزه ریل و جاده است

    فریدون حسنوند بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: تعامل و همگرایی میان دستگاه‌های مختلف اجرایی و خدماتی یک امر مهم و ضروری است و در صورت ارتقای تعامل و همکاری توسعه بخش عمرانی آسان‌تر و باصرفه‌تر خواهد شد.

    وی گفت: باهدف برطرف کردن نیازهای کشور در حوزه راه‌آهن طرح ایجاد فراکسیون راه‌آهن در مجلس شورای اسلامی مطرح و یک درصد از منابع مالی نفت به ساخت راه‌آهن اختصاص می‌یابد.

    رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیرهای نمایندگان مردم در مجلس شورای و کمیسیون انرژی به جهت طراحی و اجرای طرح‌های مختلف حوزه ریلی در کشور عنوان کرد: طرح فراکسیون راه‌آهن در مجلس شورای اسلامی باهدف تدوین نظارت و پشتیبانی از خدمات و طرح‌های عمرانی در حوزه ریلی پیشنهادشده است.

    وی گفت: با تشکیل این فراکسیون اقدامات موردنیاز برای اجرای طرح‌های مختلف حوزه ریل راه‌آهن تسریع می‌شود و پیگیری‌های موردنیاز برای ایجاد آن انجام و در صورت تأیید نمایندگان و متناسب با نیاز مردم، فعالیت این فراکسیون آغاز و مسیر ارائه خدمات در این حوزه تسهیل می‌شود.

    حسنوند بیان کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس و برای پشتیبانی نظامی و مردمی از رزمندگان اسلام در جبهه نبرد حق علیه باطل به‌خوبی درخشید و در جابه‌جایی رزمندگان تجهیزات و مجروحین خدمات منحصربه‌فردی ارائه داد و باید بیش از گذشته این خدمات را به اقشار مختلف اجتماعی معرفی کرد.

    وی با اشاره به نقش راه‌آهن در توسعه صنعتی ایران اسلامی افزود: حمایت از راه‌آهن و ساخت مسیرهای ریلی جدید در کشور ضروری است چراکه این موضوع، سبب رونق اقتصادی و تأمین زیرساخت برای پیشبرد اهداف اقتصادی و افزایش قدرت جابه‌جایی محصولات تجاری و تولیدی کشور به خارج از مرزها می‌شود.

    نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی بابیان این‌که راه‌آهن یک مسیر تردد ایمن برای شهروندان است، ادامه داد: در صورت توجه به ساخت مسیرهای جدید ریلی علاوه بر سهولت شهروندان خدمات زیست‌محیطی و استفاده از سوخت‌های فسیلی در کشور کاهش می‌یابد و به همین جهت باید در این عرصه اقدامات موردنیاز را طراحی و به اجرا رساند.

    وی بابیان این‌که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و به‌صورت سالیانه باید بیش از یک هزار کیلومتر مسیر ریلی جدید در کشور احداث شود، گفت: متأسفانه در طول سال‌های اخیر و دلایل مختلف میانگین ساخت مسیرهای ریلی جدید در کشور به پایین‌تر از اهداف تعیین‌شده رسیده است.

    حسنوند عنوان کرد: به همین جهت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون انرژی حمایت از ساخت مسیرهای ریلی جدید را با همکاری دولت موردتوجه قرار داده‌اند و اختصاص یک درصد از منابع درآمدهای نفتی برای اجرای طرح‌های جدید در حوزه ریلی، بخشی از این خدمات است.

    وی افزود: با اختصاص این اعتبار، گامی بلند در تأمین نیازهای ریلی کشور برداشته و زمینه برای توسعه خدمات ریلی در کشور فراهم می‌شود چراکه این اعتبار چندین میلیارد ریال اعتبار در اختیار راه‌آهن می‌گذارد و علاوه بر این، زمینه برای ایجاد و احداث مسیرهای ریلی بیش از گذشته، فراهم می‌شود.

    رئیس کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری برای واگذاری اراضی راه‌آهن، بیان کرد: راه‌آهن همواره پشتیبان مردم و انقلاب و اسلامی بوده و در صورت تأمین نیازهای شهروندان در این حوزه رضایت شهروندان بیش از گذشته از خدمات راه‌آهن فراهم و راه‌آهن نیز در کنار مردم مسیر توسعه شهرها و استان‌های کشور را همانند گذشته و با سرعت بیشتر تسهیل می‌کند.

    وی درنهایت بابیان این‌که طرح‌های خوبی با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذران خارجی در حوزه ریل و راه‌آهن کشور در دست اجرا و احداث است، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها، مسیر توسعه اقتصادی و کارآفرینی در کشور شتاب گرفته و زمینه برای تحقق اهداف اقتصادی در کشور با تکیه‌بر توان داخلی فراهم می‌شود.

    توسعه راه‌آهن توسعه کسب‌وکار است

    در همین زمینه نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه توسعه ناوگان ریلی منافع اقتصادی بالایی برای کشور دارد گفت: اگر ناوگان ریلی در کشور توسعه پیدا کند انرژی کمتری مصرف می‌شود و در سایر حوزه‌ها مانند بنزین و دیگر حامل‌های انرژی صرفه جوی جدی صورت می‌گیرد.

    علی ادیانی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: توسعه راه‌آهن توسعه کسب‌وکار است و بدون تردید با ارتقای جایگاه کنونی بسیاری از مشکلات از جمله بیکاری و صادرات رفع و فصل می‌شود.

    نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس با توجه به احکامی که در تدوین برنامه ششم در این زمینه وجود داشت و اعضای کمیسیون انرژی هم نقش جدی در آن‌ها داشتند این جلسه برگزار شد تا مدیرعامل شرکت راه‌آهن برنامه‌های خود را بیان کنند.

    نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: کریدور شمال - جنوب موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران موردتوجه کشورهای بزرگ جهان بوده و هست. موقعیت مناسب ریلی و جاده‌ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج‌فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر در سال‌های اخیر بسیار موردتوجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده است. اگر بعضی مسیرهای ناتمام ریلی و جاده‌ای ایران تکمیل شود ایران می‌تواند از عبور و ترانزیت کالا از خطوط ریلی و جاده‌ای خود درآمد سرشاری داشته باشد

    وی درنهایت بیان کرد: ما ناظر بوده و کمک خواهیم کرد تا احکامی که در برنامه ششم در نظر گرفت شده و منابع مالی که باید برای توسعه خطوط ریلی و برقی شدن خط راه‌آهن اختصاص یابد عملیاتی شود.

    توسعه راه‌آهن نیازمند مشارکت خارجی

    در همین زمینه سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز بابیان اینکه سرمایه‌گذاری جدی در بخش توسعه راه‌آهن به‌تبع آن صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی، کاهش حوادث جاده‌ای و آسایش بیشتر مردم را به همراه دارد. گفت: بنابراین جذب مشارکت بخش خصوصی و اعتبار سرمایه‌گذاری‌های خارجی در توسعه راه‌آهن بسیار ضروری است.

    اسدالله قره خانی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یک عامل ارتباط‌دهنده مراکز عرضه و تقاضا و عنصر تداوم‌بخش فعالیت‌های اقتصادی، نقش کلیدی را در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه ایفا می‌کند.

    وی گفت: این شیوه حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از شیوه‌های حمل‌ونقل انبوه در کنار امتیازات ارزنده‌ای مانند صرفه‌جویی‌های اقتصادی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و نزدیک شدن به استانداردهای محیطی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختصاص یک میلیارد دلار به توسعه راه‌آهن ادامه داد: یک درصد از درآمد نفت به توسعه حمل‌ونقل ریلی اختصاص‌یافته که باید مشخص شود که مقررشده این‌یک درصد در چه بخشی و با چه برنامه و اولویتی خرج شود

    قره خانی گفت: حمل‌ونقل ریلی ازجمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد بوده که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است.

    سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مزیت‌های کاهش مصرف انرژی و درنتیجه صرفه‌جویی در مصرف سوخت و آلودگی کمتر محیط‌زیست با توسعه راه‌آهن، تصریح کرد: مشارکت بخش خصوصی و جذب اعتبار سرمایه‌گذاری‌های خارجی در توسعه بخش‌‌های مختلف راه‌آهن ضروری بوده و این فرصت را به دولت می‌دهد که به کمبودهای ریلی در بخش‌های کمتر توسعه‌یافته و کمتر سود ده که بخش خصوصی رغبتی برای مشارکت در آن‌ها از خود نشان نمی‌دهد، بپردازد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار