مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور؛

اگر مهندسان به جای سیاسیون برنامه‌ریزی کنند، مشکلات حل می‌شود

عصر ساختمان- رئیس سازمان نظام مهندسی گفت: ۴.۵ میلیون خانه خالی در کشور داریم اما برنامه ریزان ما قادر نیستند مشکل سکونت مردم را حل کنند.اگر مهندسان به جای سیاسیون برنامه‌ریزی کنند، مشکل حل می شود.

اگر مهندسان به جای سیاسیون برنامه‌ریزی کنند، مشکلات حل می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از مهر، فرج الله رجبی  با بیان اینکه ما چهار میلیون و 500 هزار خانه خالی داریم گفت: بنابراین مهندسان با پول مردم خانه ساخته اند بدون اینکه پولی از دولت بگیرند اما برنامه ریزان ما قادر نیستند که به گونه ای برنامه ریزی کنند که این واحدها به مردم برسد و مشکل سکونت حل شود.

    نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: مهندسان می توانند برای این موضوع برنامه ریزی کنند و مشکل را حل کنند. در بسیاری از بخش هایی که ما مشکل مهندسی داریم، اگر مهندسان به جای سیاسیون برنامه ریزی کنند بخش زیادی از مشکلات برطرف خواهد شد. به عنوان مثال ما در استان فارس و در پائین دست سد ملاصدرا هر ساله مشکل توزیع آب برای کشاورزان را داریم ولی همه ساله سیاسیون در شورای تأمین استان، سهمیه آب روستاها را تعیین می کنند و اتفاقا هر ساله نیز مشکلات اجتماعی و نارضایتی از سوی روستائیان را شاهد هستیم در حالی که اگر این توزیع آب را به دست مهندسان می دادند، آنها با برنامه ریزی و محاسبه مهندسی، میزان مصرف هر فرد را تعیین می کردند.

    رجبی همچنین در جمع خبرنگاران نیز در خصوص رونق بازار مسکن و خروج این بخش از رکود خاطرنشان کرد: برای رونق ساخت و ساز باید بانک مسکن تقویت و بخش خصوصی حمایت شوند تا با افزایش تسهیلات، قدرت خرید مصرف کنندگان افزایش یابد.

    عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به سوالی درباره معرفی عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم تأکید کرد: اگر آقای آخوندی برای این سمت معرفی شود، ما برنامه های وی را در کمیسیون عمران و سایر کمیسیون ها و فراکسیون های مجلس بررسی خواهیم کرد.

    وی درباره لایحه تفکیک وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: برای بررسی این لایحه، کارگروه ویژه ای در کمیسیون عمران مجلس تشکیل شد که من نظرات خود را در آن کارگروه بیان کردم.

    25درصد ساختمانها بدون نظارت مهندسین ساخته شده است

    اکبر ترکان، رئیس سابق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هم در این نشست خبری درباره فعالیت های این سازمان گفت: این سازمان در طول 22 سال گذشته خود موفقیت چشمگیری داشت که مهمترین آن اجرای مقررات ملی ساختمان بود. این مقررات در 22 مبحث نگاشته شده و ظرفیت بسیار خوبی دارد. چند بار مورد بازنگری قرار گرفت و تجربیات جدیدی به آن اضافه شده است.

    وی با اشاره به زلزله های تلخ گذشته که ما را به اجرای مقررات ملی ساختمان و آئین نامه زلزله (آئین نامه 2800 ) ملزم کرده اظهار داشت: همه ساختمان­هایی که با نظارت سازمان مهندسی ساخته می شوند سازه های قابل اعتماد و قابل قبولی هستند.

    ترکان خاطرنشان کرد: سازمان های نظام مهندسی ساختمان علاوه بر نظارت بر سازه، نقشه طراحی شده را کنترل مجدد می کنند. این تأیید نقشه ها، سرمایه گذار ساختمان را مطمئن می کند که ساختمان مورد نظر وی از اسلوب مهندسی صحیحی تبعیت می کند.

    به گفته مشاور عالی رئیس جمهور 75 درصد از ساختمان های موجود در کشور بعد از تأسیس سازمان نظام مهندسی ساختمان و اجرایی شدن قانون نظام مهندسی ساخته شده است. یعنی 75 درصد ساختمان های کشور تحت نظارت سازمان مهندسی بوده اند. بنابراین از مرحله سازه و پی عبور کرده ایم و حالا نوبت مکانیک ساختمان است که ارتقاء یابد.

    وی با بیان اینکه در ساختمان های با زیربنای کمتر از 600 مترمربع، سهم هزینه تأسیسات در آنها زیر 10 درصد است تصریح کرد: همزمان با افزایش متراژ ساختمانها و تبدیل شدن آنها به ساختمان های گروه ب، ج، د که بلندمرتبه ها هستند، سقف هزینه تأسیسات بالا رفته و بعضا در گروه ساختمانی «د» بلند مرتبه ها، سهم هزینه تأسیسات از ساخت و ساز 30 درصد است. بنابراین اثر اقتصادی مهندسی مکانیک و تأسیسات بسیار بالاست و باید به این بخش اهمیت بیشتری داد.

    ترکان با انتقاد از پرمصرف بودن ساختمان های ما از نظر مصرف انرژی افزود: بخشی از این پرمصرف بودن ما به عادات مصرف ما بر می گردد ولی سهم تأسیسات در بالابودن مصرف انرژی در ساختمان نیز قابل توجه است. در حال حاضر 35 درصد هدررفت حرارتی ساختمان ها از پنجره است بنابراین تنها با اصلاح کارگزاری پنجره در ساختمان ها می توان 35 درصد هدررفت انرژی ساختمان را کاهش داد. نمای ساختمان شامل پوسته های جانبی و بیرونی آن نیز اگر صحیح عایق بندی شوند تا 15 درصد از هدررفت انرژی در ساختمان کم می کند.

    وی با بیان اینکه از رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان که درباره مهندسی مکانیک و تأسیسات است راضی نیستیم خاطرنشان کرد: اگر میزان مصرف انرژی در ایران با ترکیه را مقایسه کنیم، حجم هدررفت انرژی را درخواهیم یافت. در این مقوله شاخصی به نام شدت انرژی وجود دارد که منظور از آن مقدار انرژی ای است که مصرف می کنیم تا هزار دلار تولید شود. شاخص تولید، تولید ناخالص داخلی (GDP) و شاخص انرژی از هر نوع آن شامل برق، گاز و سایر حامل های انرژی، بشکه نفت است. از سوی دیگر تولید ناخالص داخلی ما 400 میلیارد دلار و GDP ترکیه بیش از هزار میلیارد دلار است یعنی دو برابر ایران؛ اما از طرف دیگر مصرف انرژی در ترکیه نصف ایران است. یعنی نشان می دهد ما به ازای هر یک واحد تولید، 5 برابر ترکیه انرژی صرف می کنیم. به این وضعیت رفتار مصرفانه گفته می شود.

    رئیس سابق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: اگر در مصرف انرژی صرفه جویی شود و درآمد آن را به سرمایه گذار بدهیم، کسب و کار بسیار بزرگی در کشور ایجاد خواهد شد بدون اینکه هزینه ای کرده باشیم. سال گذشته قرار بود نظام مهندسی استان اصفهان، 5 هزار موتورخانه را اصلاح کند تا در انرژی صرفه جویی شود. این وضعیت امکان تسری به سایر شهرها و استانها را نیز داراست. اگر درآمد حاصل از این صرفه جویی به شرکت های خدمات انرژی داده شود قادر خواهند بود کسب و کارهای بسیار بزرگی در کشور ایجاد کنند. ما در حال حاض به اندازه 400 هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان، کار ساختمانی نداریم. باید پول اشتغال و کسب و کار آنها را از راه های دیگری تأمین شود که صرفه جویی در مصرف انرژی یکی از بهترین روش هاست. می توانیم برای اجرای این طرح، از اصلاح پنجره ها شروع کنیم. نیمی از هزینه تعویض پنجره های قدیمی برای تبدیل پنجره های عایق حرارتی را دولت بدهد و نیمی را نیز مصرف کننده. هزینه اجرای این طرح، از محل صرفه جویی انرژی باز می گردد.

    ترکان با اشاره به اقدام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص بهسازی خانه های روستایی پس از زلزله بم گفت: در حال حاضر به هر روستایی که سفر می کنم می بینم که بخش زیادی از خانه های روستایی، بهسازی و مقاوم سازی شده است بنابراین ما در خصوص سازه، پی و مقاوم سازی ساختمان دربرابر زلزله موفقیت داشته ایم این موفقیت باید در بخش مهندسی مکانیک و تأسیسات ساختمان ها نیز ایجاد شود.

    صرفه جویی 4هزار میلیارد تومانی با افزایش عمر مفید ساختمانها

    در ادامه این نشست حسن قربانخانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه مصرف انرژی در ایران 5 برابر میانگین جهانی است گفت: 40 درصد منابع انرژی کشور در حوزه ساختمانی مصرف می شوند.

    وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد ساختمان ها توسط تولید کنندگان با هدف کسب سود ساخته می شود نه بهره برداران و مصرف کنندگان واقعی اظهار داشت: به دلیل عدم حضور مجریان ذیصلاح در حال حاضر با پای فرسوده به جای اصلاح و بهسازی، «فرسوده سازی» می شوند.

    وی افزود: اگر طول عمر ساختمان ها حداکثر 30 سال باشد چهار هزار میلیارد تومان صرفه جویی در اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار