مدیران خودروعصر اعتبار

گزارشی از دلایل گرانی اجاره بها در شاهین شهر و میمه؛

مهاجرت، رکود و خانه های خالی عوامل گرانی اجاره بها

عصر ساختمان- به هم خوردن تراز عرضه و تقاضا در بخش اجاره خانه سبب افزایش بی رویه اجاره بها شده که رکود صنعت مسکن، خانه های خالی، شرایط سخت وام های بانکی، بلوکه شدن سرمایه مردم در بانک ها و مهاجرت های دائم و فصلی به شاهین شهر از عوامل آن هستند.

مهاجرت، رکود و خانه های خالی عوامل گرانی اجاره بها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از  صاحب نیوز؛ مسکن یکی از اصلی ترین و ضروری ترین نیازهای بشر برای زندگی است و از حیث اهمیت در کنار خوراک و پوشاک قرار دارد، مسکن مناسب یکی از فاکتورهای مهم سنجش رفاه در جوامع است و یقیناً کمبود یا سختی دسترسی به آن در یک کشور می تواند از عوامل نارضایتی مردم از دولت به حساب بیاید.

    از طرفی امروزه بخش مسکن به عنوان یک صنعت در جهان و کشور ما مطرح است که می تواند به خودی خود بر روی بخش های مختلف اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد، بنابراین توجه بیشتر به مسکن و تعیین سیاست های منطقی و بلندمدت در قبال آن می تواند علاوه بر ایجاد رفاه و امنیت اجتماعی برای مردم، چرخ های مختلف اقتصادی در صنعت کشور را نیز به حرکت دربیاورد و صد البته ایجاد رکود و عدم برنامه ریزی مناسب در بخش مسکن می تواند همه بخش های اقتصادی کشور را با افت روبرو کرده و نارضایتی اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

    چند سالی است که کشور با رکود بی سابقه در بخش مسکن و سایر قسمت های صنعتی و اقتصادی مواجه است و به اقرار و اعتراف قاطبه کارشناسان رکود در بخش مسکن بسیار مشهود است، اما جمعیت قابل توجهی از مردم عزیز ایران به خصوص در شهرها اجاره نشین هستند و منزل و مسکن ملکی ثابت ندارند و مجبورند تا در فواصل زمانی مقرر شده مسکن فعلی خود را به صاحب خانه تحویل داده و به فکر جایی دیگر برای سکونت خود و فرزندانشان باشند.

    چند وقتی است که با تعطیلی مدارس و شروع فصل نقل و انتقالات مسکن، اجاره نشین ها دوباره به تکاپو افتاده اند تا بتوانند در فرصت موجود تا بازگشایی مدارس مسکن مناسبی را اجاره کنند که در این میان مستأجران در کل کشور با گرانی غیر متعارف قیمت اجاره بها نسبت به سال های گذشته مواجه شده اند، از طرفی به دلایل خاص و ویژگی های منحصر به فرد شهرستان شاهین شهر و میمه و به خصوص شهر شاهین شهر، مستأجران شاهین شهری با قیمت های مضاعفی در این خصوص برخورد می کنند.

    در حالی که هرساله کشور ما با افزایش اجاره بها مسکن متناسب با تورم روبرو است، اما امروز با افزایش غیرطبیعی قیمت ها مواجه هستیم، قیمت بالای اجاره بهای مسکن در کل کشور وجود دارد و بالطبع شهرستان شاهین شهر و میمه هم از این امر مستثنی نیست، اما سعی کردیم درباره گرانی اجاره بها در شاهین شهر نظرها و مشکلات را از زبان مردم و کارشناسان مسکن جویا شویم، شهروندان و صاحب نظران شاهن شهری معتقدند قیمت اجاره بها در حالی افزایش غیرمتعارف دارد که قیمت ملک همچنان ثابت است و حتی در مواردی با توافق فروشنده و خریدار نسبت به سال قبل کاهش هم یافته است.

    قیمت اجاره خانه بر اساس عرضه و تقاضا و شرایط حاکم بر وضع اقتصادی مردم رقم می خورد، هر ساله باطبع تعدادی خانواده جدید تشکیل می شود که این افراد نیاز به مسکن دارند و با توجه به وضعیت رکود حاکم بر بازار و ساخت و ساز مسکن به نوعی کشور با مشکل افزایش تقاضا و کاهش عرضه در بخش اجاره مسکن روبرو است.

    همچنین برخی از افراد سرمایه دار و متمول که منزل جدید می خرند و صاحب چند دستگاه خانه هستند حاضر نیستند تا منزل خود را به دیگری اجاره دهند و آن‌ها را برای فروش می گذارند که با توجه به وضع موجود و کاهش میل مردم برای خرید خانه این خانه ها فروش نمی روند و به عبارت دیگر معضل خانه های خالی تشدید کننده قیمت اجاره بهای مسکن است، چرا که این خانه ها در چرخه خانه های اجاره ای قرار نمی گیرند و در نتیجه با کمبود ملک اجاره ای، مالکان می توانند قیمت اجاره بها را افزایش دهند.

    نرخ سود بالا و مدت کوتاه بازپرداخت تسهیلات بانکی در بخش مسکن یکی از دلایل افزایش قیمت اجاره بها عنوان می شود، چرا که وقتی فردی برای خرید خانه اقدام می کند و به دلیل کمبود اعتبار لازم برای اخذ وام به بانک ها مراجعه می کند با شرایط بازپرداختی از سوی بانک ها مواجه می شود که متناسب با توانایی های مالی آن ها نیست و مجبورند برای تأمین کسری خود قیمت اجاره بها را بالا ببرند.

    مهاجرت های دائم و فصلی از استان های دیگر به شهرستان شاهین شهر و میمه و به خصوص مهاجرت ها از خوزستان و جنوب کشور به دلیل گرمای هوا در فصل های گرم سال و همچنین مشکل ریزگردها و آلودگی هوا در خوزستان از عوامل عمده این مهاجرت ها است، همچنین سکونت و جمعیت قابل توجه مردم خونگرم و عزیز خوزستان در شاهین شهر و میمه عامل دیگری است که با توجه به دسترسی خوب شاهین شهر به اصفهان و امکانات مناسب شهری می تواند در مهاجرت هم استانی های خود به شاهین شهر تأثیر مهمی داشته باشد.

    همین افزایش تقاضا یک عامل مهم برای افزایش اجاره خانه در شاهین شهر است که در شهرستان های دیگر استان به این صورت وجود ندارد، البته این مهاجرت ها شامل اصفهانی هایی هم می شود که به دلیل نزدیکی اصفهان به شاهین شهر و برخی ملاحظات شغلی و اقتصادی مایل هستند در شهر دانش و خلاقیت ساکن شوند.

    برای دریافت نظرها و راهکارهای لازم برای برون رفت از وضعیت موجود در روابط موجر و مستأجر پای صحبت های عباسعلی علی عباسی رئیس اتحادیه مشاوران املاک و اتومبیل شهرستان شاهین شهر و میمه نشستیم.

    حمایت از سرمایه گذاران مسکن، تسهیل بازپرداخت وام ها و بازگشت سرمایه از بانک ها به اقتصاد، راهکار عبور از رکود

    عباسی درباره وضعیت حاکم بر بازار اجاره خانه گفت: یکی از دلایل اصلی افزایش اجاره بهای مسکن به رکود بازار برمی گردد، امروز خرید و فروش و داد و ستد در بخش مسکن راکد است و خانه های جدید در سیکل خانه های اجاره ای قرار نمی گیرند، هر ساله هم متقاضیان جدید اجاره مسکن اضافه می شوند و وقتی عرضه و تقاضا تراز نباشند این مشکلات ایجاد می شود.

    وی افزود: بخش دیگر مشکل از آنجا ناشی می شود که متقاضیان خرید خانه در شرایط فعلی بازار در انتظار کاهش قیمت ها هستند و اقدام به خرید خانه نمی کنند، در شراییط کنونی همین جمعیت هم به خیل مستأجران می پیوندند و تقاضا را بالا می برند که افزایش قیمت را به دنبال دارد.

    رییس اتحادیه مشاوران املاک و اتومبیل شهرستان شاهین شهر و میمه ‏اظهار کرد: همچنین یک تقاضای ویژه و افزایش برای اجاره خانه در شاهین شهر نسبت به سایر شهرستان ها وجود دارد که شرایط جغرافیایی ویژه و فرهنگ عمومی و سطح تحصیلات بالا در میان مردم این شهرستان و شرایط اقلیمی و آب و هوایی و حالت شهریت و شهرسازی پیشرفته از عوامل عمده مهاجرت ها هستند.

    به گفته وی، انتقال جمعیت از اصفهان به شاهین شهر به نوعی سرریز جمعیت اصفهان هم محسوب می شود.

    عباسی با ذکر پتانسیل بالای شاهین شهر برای جذب مهاجران، بیان کرد: شاهین شهر نزدیکترین شهر به اصفهان است  و وضعیت شهرسازی و عمرانی مناسبی دارد، به همین دلایل مهاجرت ها به شاهین شهر بیش از حد انتظار است، از طرفی خوزستانی های زیادی در شهرستان ساکن هستند و آلودگی هوای خوزستان سبب شده تا مردم عزیز خوزستانی به فکر جایی برای آینده خود و دوران بازنشستگی یا مهاجرت های فصلی به شاهین شهر باشند.

    وی با انتقاد از نرخ سود بالا و مدت بازپرداخت کوتاه وام های مسکن، تأکید کرد: شرایط  بازپرداخت وام ها با شرایط اقتصادی فعلی مردم همخوانی ندارد و لازم است تا این شرایط اصلاح شود تا مردم بتوانند برای خرید خانه اقدام کنند و قسمتی از رکود بازار از این طریق جبران شود.

    توجه بیشتر دولت به مسکن مقدمه عبور از رکود اقتصادی / 300 شغل به صورت مستقیم به مسکن وابسته هستند

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان شاهین شهر و میمه ‏تصریح کرد: برای خروج از رکود بازار مسکن لازم است تا سرمایه گذاران این بخش شرایط بهتری پیدا کنند، افراد برای سرمایه گذاری در بخش مسکن یا باید سپرده گذاری کنند و یا اینکه اقدام به خرید اوراق بهادار کنند، اگر به سازندگان مسکن تسهیلات بانکی خوب ارائه شود می توان بخش مهمی از مشکلات رکود مسکن را حل کرد.

    عباسی با انتقاد از نرخ سود بالای سپرده گذاری در بانک ها، ابراز کرد: کاهش سود سپرده های بانکی می تواند عاملی برای وارد شدن پول های بلوکه شده در بانک ها به چرخه اقتصاد و سرمایه گذاری در صنعت مسکن باشد.

    وی با تأکید بر لزوم توجه بیشتر دولتمردان به بخش مسکن افزود: البته کشور ما هم متأثر از رکود اقتصادی در جهان است، اما باید بدانیم که بخش قابل توجهی از اقتصاد و اشتغال در کشور ما وابسته به بخش مسکن است و اگر دولت با اتخاذ تدابیر لازم به وضعیت مسکن سر و سامان دهد همین می تواند مقدمه عبور از رکود اقتصادی باشد، چرا که بیش از 300 شغل به صورت مستقیم با صنعت مسکن در ارتباط هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی