مدیران خودروعصر اعتبار

شاهد مرگ تدریجی شغل انبوه‌سازی هستیم

عصر ساختمان- دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی انبوه‌سازان از نابسامانی اوضاع کسب و کار انبوه‌سازان خبر داد و گفت: اگر به ساخت و ساز تسهیلات داده نشود، بازار مسکن دچار آشفتگی خواهد شد.

شاهد مرگ تدریجی شغل انبوه‌سازی هستیم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر سختمان» به نقل از مهر؛ فرشید پورحاجت  درباره مشکلات انبوه‌سازان در دوره رکود ساخت و ساز مسکن گفت: در حال حاضر اوضاع انبوه‌سازان رو به راه نیست و در حالی که برخی از صنایع از رکود خارج شده‌اند، اما صنعت ساختمان همچنان در رکود باقی مانده است. تا زمانی که شرایط تولید مسکن برای بخش خصوصی محقق نشود، سرمایه‌گذار برای ورود به این حوزه ریسک نخواهد کرد و شرایط ساخت و ساز سخت‌تر خواهد شد.

    وی با بیان اینکه بسیاری از انبوه‌سازان در حال خروج از این شغل هستند، افزود: با توجه به وضعیت موجود، پیش‌بینی شرایط مساعد در آینده را نیز نمی‌کنم. به نظر من شاهد مرگ تدریجی شغل انبوه‌سازی هستیم.

    دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی انبوه‌سازان گفت: برای بهبود وضعیت کسب و کار ساخت و ساز مسکن، دولت باید بسته‌های تشویقی برای انبوه‌سازان شامل تأمین مالی و مقررات‌زدایی به نفع افزایش ساخت و ساز در نظر بگیرد.

    پورحاجت با اشاره به آماروزارت کشور و سازمان همیاری شهرداری‌ها در خصوص صدور پروانه‌های ساخت تصریح کرد: این آمار نشان می‌دهد که حجم ساخت و ساز نسبت به دوران رونق کاهش چشمگیری داشته است؛ علت آن نیز عدم رغبت سرمایه‌گذاران برای ورود به این عرصه و ریسک بالای فروش مسکن است، چرا که در چند سال اخیر نگاه سیاستگذاران بخش مسکن به این بخش، نگاه تسهیل گرایانه نبوده است.

    وی با اشاره به وجود مشکل بزرگ نبود «تقاضای مؤثر مسکن» افزود: منظور از «تقاضای مؤثر مسکن»، ایجاد شرایط برای افزایش قدرت خرید خانوارها است؛ البته متقاضی خرید مسکن وجود دارد اما قدرت خرید آنها کافی نیست. در پنج سال اخیر حد فاصل سرشماری سال 1390 تا 1395، یک میلیون و 800 هزار خانواده به جمع مستأجران افزوده شده است که بخش اعظم اینها شامل تقاضای مؤثر بازار مسکن می‌شوند؛ بخصوص که ایرانی‌ها از نظر فرهنگی مایل به خرید ملک هستند ولی قدرت خرید آن را ندارند.

    پورحاجت ادامه داد: از نظر من باید به مردم تسهیلات ارزان قیمت برای خرید مسکن اعطا شود. آنچه در حال حاضر با اقساط ماهیانه 1.5 میلیون تومان به عنوان وام مسکن به مردم داده می‌شود، مبالغی است که بسیاری از اقشار کارمند و کارگر نمی‌توانند چنین اقساطی را بازپرداخت کنند.

    دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی انبوه‌سازان با بیان اینکه بخش عرضه مسکن کاملاً خود را توانسته با شرایط موجود وفق دهد، خاطرنشان کرد: اگر بخش تقاضا نیز همگام با بخش عرضه در این چند سال رشد می‌کرد، الان شاهد افول ساخت و ساز نبودیم. طبق آمار مرکز آمار ایران، رشد صنعت ساختمان در سال 95، 4.5- بود که نشان می‌دهد ساخت و ساز مسکن کاملاً متوقف شده است.

    پورحاجت با انتقاد از اعلام آمار خانه‌های خالی اظهار داشت: اینکه مدام اعلام کنیم بیش از 2.5 میلیون خانه خالی داریم، ذهن مردم و سرمایه‌گذاران را به انحراف می‌کشد. باید بررسی کرد که چرا در یک بازه چهار ساله به جایی رسیده‌ایم که 2.5 میلیون خانه خالی داریم. همچنین همواره اعلام می‌شود که ساخت این خانه‌ها برای سفته‌بازی بوده یا واحدهای مسکونی ساخته شده اکثراً لوکس هستند ولی به نظر من چنین نیست؛ این‌گونه صحبت کردن، آدرس غلط دادن به مردم و اقتصاد کشور است.

    وی با بیان اینکه نظام بانکی در دولت یازدهم بهانه مبارزه با تورم، پرداخت وام را به انبوه‌ساز متوقف کرد، گفت: در سال گذشته خط اعتباری 150 میلیونی که بابت هر واحد مسکونی به انبوه‌ساز داده می‌شد، متوقف شد؛ این در حالی است که 80 درصد نقدینگی انبوه‌سازان از محل منابع بانکی تأمین می‌شود که در حال حاضر این منابع نیز محدود شده است.

    دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی انبوه‌سازان تنها کانال دریافت تسهیلات مسکن برای انبوه‌سازان را اوراق تسهیلات مسکن ذکر و اظهار کرد: انبوه‌ساز نیز مجبور است برای ساخت واحد مسکونی، همان اوراقی را که خریدار برای خرید واحد مسکونی تهیه می‌کند، از بازار سرمایه بخرد که هزینه تمام شده واحد مسکونی را برای انبوه‌ساز بالا می‌برد؛ این نشان می‌دهد که سیستم بانکی ما پویا نیست و نتوانسته عملکرد مثبتی داشته باشد.

    پورحاجت یکی دیگر از رقبای سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز را سود بالای سپرده‌های بانکی دانست و افزود: سرمایه‌گذاران در کشور به دریافت بدون دغدغه سود از سپرده بانکی عادت کرده‌اند و دیگر رغبتی به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن ندارند.

    وی با بیان اینکه در دوره‌های گذشته که اوج رونق بازار مسکن بود، تعداد زیادی به اسم سازنده و انبوه‌ساز در این بخش ورود کرده‌اند، تأکید کرد: از نظر ما انبوه‌ساز به تولیدکنندگان شناسنامه‌دار مسکن گفته می‌شود و سرمایه‌هایی که در دوره‌های گذشته به این بازار هجوم آوردند، پس از ظاهر شدن نشانه‌هایی از رکود بازار مسکن، به بازارهای موازی مانند سکه و ارز روی آوردند، در حالی که انبوه‌ساز شناسنامه‌دار در هر دوره و حالتی در این صنف باقی می‌ماند تا به مسئولیت اجتماعی خود عمل کند؛ بنابراین باید انبوه‌سازان شناسنامه‌دار و تولیدکنندگان حرفه‌ای مسکن را از دلالان جدا کنیم، این صنف در سال‌های اخیر دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند.

    دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی انبوه‌سازان با بیان اینکه برخی مسئولین می‌گویند مسکن متناسب با نیاز مردم و نقدینگی اقشار متوسط ساخته نمی‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر رکود بازار مسکن به حدی گریبان انبوه‌سازان را گرفته است که حتی تولیدکنندگانی که الگوی مصرف را رعایت کرده‌اند و واحدهای مسکونی با متراژهای زیر 80 متر تولید می‌کنند، نتوانسته‌اند واحدهای ساخته شده را به فروش برسانند؛ بنابراین اینکه گفته می‌شود بازار مسکن دچار سوداگری است، آدرس اشتباه دادن به مردم است.

    پورحاجت با بیان اینکه مسکن کالایی است که تولید آن زمانبر است، تأکید کرد: ما در سال‌های آینده نیاز بیشتری به تولید مسکن داریم و اگر به میزان نیاز ساخته نشود، در مدت کوتاهی تقاضا بر عرضه می‌چربد و دچار شوک قیمتی یا به عبارت دیگر سونامی قیمت مسکن خواهیم شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی