مدیران خودروعصر اعتبار

بهادری:

عوارض بیماری هلندی در مسکن شعله ور شده است

عصر ساختمان- عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه عرضه لجام گسیخته مسکن در سال های اخیر تعادل بخشی به عرضه و تقاضا را بر هم زده است، گفت: بیماری هلندی مسکن را درگیر کرده و در ۱۰ سال گذشته رشد بیش از ۱۰ برابری نرخ ها را در این بازار رقم زده است.

عوارض بیماری هلندی در مسکن شعله ور شده است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خانه ملت؛ سیدهادی بهادری  با اشاره به وضعیت فعلی بازار مسکن و همچنین کاهش صدور پروانه های ساختمانی، گفت: عوارض بیماری هلندی در بازار مسکن مشهود بوده و وضعیت فعلی این بازار نتیجه فراگیر شدن این بیماری در بخش های مختلف اقتصاد است.

    نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عرضه یک باره مسکن به تعداد انبوه از سوی دولت و بر هم زدن تعادل میان عرضه و تقاضا مصداق بیماری هلندی است، افزود: عرضه لجام گسیخته مسکن در سال ها اخیر تحت عناوین مختلف از جمله مسکن مهر یا ارایه مجوز به انبوه سازان و همچنین داغ شدن بازار آپارتمان سازی نتوانست تعادل بخشی به عرضه و تقاضا را در این حوزه ممکن کند که در نتیجه آن هیچ گاه قیمت ها و ارزش واقعی ملک در یک ترازو قرار نگرفت.

    بهادری با تاکید بر اینکه قشر متقاضی مسکن با سیاست های فعلی صاحب خانه نمی شوند، تصریح کرد: متاسفانه سیاست ها به گونه ای است که افراد متقاضی فروش مسکن نیز با توجه به رکود حاکم بر بازار موفق به فروش ملک نمی شوند.

    الاکلنگی شدن تقاضا و عرضه کاهش صدور پروانه های ساختمانی را رقم زده است

    این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بخش اعظمی از چرایی کاهش صدور پروانه های ساختمانی به بر هم خوردن تعادل بازار از حیث عرضه و تقاضا مربوط است، افزود: متاسفانه بهره های بانکی بالا و همچنین اخذ مالیات از خانه های نوساز نیز از عوامل مهم دیگری است که صدور پروانه های ساختمانی را در سال های اخیر به شدت کاهش داده است.

    وی با اشاره به سرمایه های کلانی که در دست مردم وجود دارد، گفت: در حال حاضر هزاران میلیارد سرمایه سرگردان در دست مردم وجود دارد، اما به علت اینکه افراد قدرت ریسک پذیری ندارند، نمی توانند در بخش مسکن سرمایه گذاری کنند که تبعات فراری بودن سرمایه از بخش تولید در حال حاضر در اقتصاد مشهود است.

    مردم به اخذ سود از بانک ها خوشبین تر هستند تا سرمایه گذاری در بازار مسکن

    بهادری با بیان اینکه اعتماد مردم به بانک ها و موسسات مالی برای اخذ سود بانکی بیشتر به فرار سرمایه های کلان از حوزه تولید و صنعت منجر شده است، افزود: مردم با تبلیغات بسیار بانک ها در عوض اخذ سودهای کلان پول خود را نزد موسسات و بانک ها سپرده می کنند که این خود به بلوکه شدن اقتصاد و اوج گیری مشکلات مالی می انجامد.

    این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به سیاست اخذ مالیات از خانه های نوساز، گفت: اخذ مالیات از خانه های خالی شاید به زعم برخی کارشناسان امر بتواند به رشد معاملات و جلوگیری از احتکار مسکن کمک کند اما به طور حتم قیمت مسکن برای مصرف کننده را افزایش داده و در هزینه های مصرف کننده سرشکن می شود.

    بهادری ادامه داد: مجریان قانون اخذ مالیات از خانه های نوساز باید بدانند در پی اخذ مالیات از واحدهای جدید الاحداث نرخ مسکن افزایش یافته و در نتیجه کاهش صدور پروانه های ساختمانی رخ می دهد.

    رشد 10 برابری قیمت مسکن نشان از اوج گیری بیماری هلندی است

    وی با بیان اینکه بخش مسکن در 10 سال اخیر نوسان شدید قیمتی را تجربه کرده است، گفت: می توان گفت بخش مسکن چه در حوزه خرید و فروش و چه حوزه رهن و اجاره در 10 سال گذشته رشد بیش از 10 برابری را تجربه کرده که این آمار در برخی سال ها بیشتر هم شده است که این نشان از اوج گیری بیماری هلندی در حوزه مسکن دارد.

    این نماینده مردم در مجلس دهم راهکار بهبود بیماری هلندی موجود در بخش مسکن را تغییر نگاه به این حوزه خواند و تصریح کرد: مسکن باید مانند خودرو کالایی مصرفی باشد و افراد با هدف کسب سود نسبت به خرید آن اقدام نکنند.

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: خرید ملک با هدف کسب سود بیشتر در بازه زمانی متاسفانه پول و سرمایه کشور را بلوکه کرده و وضعیت فعلی را رقم زده است از این رو دولت آتی باید با برنامه مداری در این حوزه ورود کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو