مدیران خودروعصر اعتبار

بخشدار لواسان خبر داد:

کاهش ۷۰ درصدی ساخت و سازهای غیرمجاز در لواسانات

عصر ساختمان- بخشدار لواسان با اشاره به ساخت و سازهای غیر مجاز، وجود چاه‌های غیرمجاز و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به عنوان مهم‌ترین معضلات بخش لواسان از کاهش ۷۰ درصدی ساخت و سازهای غیرمجاز در بخش لواسان خبر داد.

کاهش ۷۰ درصدی ساخت و سازهای غیرمجاز در لواسانات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، فرید حمدحیدری  در تشریح روند جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در بخش لواسان، گفت: در سال 92 که مسئولیت بخشداری لواسان به بنده داده شد ساخت و سازهای غیرمجاز در بالاترین حجم خود قرار داشت؛ اما با پیگیری‌های انجام شده و همکاری سازمان‌ها و نهادهای ذیربط، در امر مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز امروز به کمترین میزان خود رسیده‌ایم.

    وی افزود: با توجه به شرایط‌ آب و هوایی مناسب شهرستان شمیرانات و گران بودن زمین‌ها این منطقه برای بومی و غیربومی جذابیت بسیاری دارد لذا افراد بسیاری شمیرانات را به عنوان خانه دوم خود انتخاب می‌کنند.

    حیدری با اشاره به اینکه در حال حاضر ساخت و سازهای غیرمجاز در شمیرانات تا 70 درصد کاهش پیدا کرده است، افزود: 14 روستا در بخش لواسانات حریم شهر لواسان محسوب می‌شوند به این ترتیب دهیار داخل روستا و امور روستا را در کنترل خود دارد اما حریم روستا در دست شهرداری لواسان است. از همین جهت این چندگانگی وظیفه می‌تواند فرصتی را برای متخلفین جهت سودجویی و ساخت و سازهای غیرمجاز فراهم کند.

    بخشدار لواسان ادامه داد: جهاد کشاورزی می‌تواند برابر قانون رأسا نسبت به تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز اقدام کند در حالیکه بخشداری برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز حتما نیازمند مجوز قضایی است. جهاد کشاورزی با وجود حجم بالای زمین‌های مورد علاقه مردم برای ساخت و ساز در حوزه شهرستان شمیرانات تنها یک گشت کنترل و نظارت دارد. در حقیقت بیش از 500 هزار هکتار توسط یک گشت کنترل می‌شود به همین دلیل گشت کنترل در هفته تنها یک روز می‌تواند در بخش لواسانات حضور داشته باشد که این خود می‌تواند فرصتی را برای سودجویان ایجاد کند.

    وی تاکید کرد: در داخل باغ‌ها کنترل ساخت و سازها راحت‌تر انجام می‌شود چرا که از مجموعه 20 روستا در بخش لواسانات در حال حاضر حدود 14 دهیار مشغول به کار هستند و کنترل و نظارت به شکل بهتری انجام می‌شود. به این ترتیب در داخل بافت‌ها معضلی در خصوص کنترل ساخت و سازهای غیرمجاز نداریم.

    حیدری با اشاره به اینکه طی چهار سال گذشته در امر مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز حدود 400 مورد تخریب بنا داشتیم، افزود: تنها در یک مقطع حدود 180 مورد تخریب را با مجوز قضایی در بخش لواسانات اجرایی کردیم.

    بخشدار لواسان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات عدیده شهروندان منطقه در خصوص محدودیت‌های اعمال شده از سوی محیط زیست و آب منطقه‌ای جهت ساخت و ساز، گفت: تقریبا بخش اعظمی از لواسانات در منطقه حفاظت شده قرار گرفته است و بر همین اساس مناطق بومی در تنگنا قرار گرفته‌اند. برای مثال یک روستا در بخش لواسانات محدودیت‌های بسیاری از سوی حریم برق، حریم 150 متری سد لتیان، حریم راه و منطقه حفاظت شده دارد.

    وی ادامه داد: در چنین شرایطی چطور می‌شود در این روستا ساخت و ساز داشته باشیم در حالیکه خانه‌ها قدیمی شده‌اند و شهروندان بومی مشکلات بسیاری دارند. حریم "کیفی" مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای رودخانه‌ جاجرود و کرج بوده که حریمی علاوه بر حریم 40 متری "کمی" برای این دو رودخانه در نظر گرفته شده است.

    حیدری تاکید کرد: مردم با مشکلات فراوانی روبرو هستند و برای ساخت و ساز هر استعلامی که به نهادهای ذیربط می‌فرستیم به دلیل وجود حریم‌ها بی‌پاسخ می‌ماند و مجبور به توقف ساخت و سازها هستیم. امروز در یکی از روستاهای بخش لواسانات خانه بهداشتی در حال احداث است؛ اما محیط زیست پس از چهار ماه هنوز پاسخ استعلام این خانه بهداشت را نداده است. یا باید روستاها طرح هادی نداشته باشند و به کلی جلوی ساخت و سازها را بگیریم و یا اگر طرح هادی به تصویب می‌رسد باید برابر قانون اجرایی شود.

    بخشدار لواسان با اشاره به اینکه پرونده‌های ساخت و سازهای غیرمجاز باید از 11 دستگاه ذی‌صلاح استعلام شوند، افزود: این موضوع ممکن است بعضا تا پنج ماه به طول بینجامد و این مدت می‌تواند فرصت مناسبی باشد تا ساخت و ساز غیرمجاز تکمیل شود لذا ما درخواست کرده‌ایم که برای این موضوع انجام استعلام‌ها در زمان کمتری انجام شود و یا پرونده‌ها را به جهاد کشاورزی ارجاع می‌دهیم تا رأسا نسبت به موضوع اقدام کنند.

    وی افزود: در حال حاضر حدود 60 پرونده در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز به نتیجه رسیده است این در شرایطی است که بالغ بر 300 پرونده ظرف سه سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است و بیشتر حکم‌های صادر شده از سوی دادگاه درباره ساخت و سازهای غیرمجاز با توجه به کاهش حجم آنها جریمه‌های نقدی بوده است.

    حیدری درباره تشکیل دهیاری‌های جدید در بخش لواسانات نیز گفت: امروز از مجموع 20 روستای این بخش، 14 روستا دارای دهیاری هستند و حدود پنج روستا باقی مانده که پرونده آنها نیز در وزارت کشور است و ما پیگیر آنها هستیم و امیدواریم امسال مجوز تشکیل این دهیاری‌ها صادر شود؛ چرا که جمعیت این روستاها به حد نصاب رسیده است.

    وی در ادامه با تأکید بر اینکه فعالیت های عمرانی در لواسانات زیر ذره بین نظارت تیم ها در معاونت عمرانی فرمانداری و شهرداری و بخشداری انجام می‌شود و کمترین تخلفات عمرانی را در این بخش شمیرانات شاهد هستیم، اظهار کرد: تخلفات عمرانی در روستاهای لواسان در قالب تغییر کاربری دیده نمی شود و سیاست ما پیشگیری قبل از برخورد با متخلفین است. تغییر کاربری غیر اصولی و غیر مجاز که منجر به تخریب منابع طبیعی و محیط زیست در لواسان شود، دیده نمی شود.

    بخشدار لواسان با تاکید بر تعامل مناسب میان بخشداری با شهرداری لواسان، گفت: طرح ساماندهی رودخانه جاجرود با رعایت ضوابط و مقررات آب منطقه‌ای آغاز شد و در ابتدای کار تفاهمی میان شهرداری لواسان و آب منطقه‌ای به امضاء رسید؛ اما متاسفانه در آن زمان اعلام نشد که این رودخانه حفاظت شده است و به همین دلیل در این تفاهمنامه محیط زیست نقشی نداشت. اگر به شهرداری لواسان اعلام می‌شد که این رودخانه حفاظت شده است حتما در تفاهمنامه از نماینده سازمان حفاظت محیط زیست نیز دعوت می‌شد و ضوابط آنها نیز در نظر گرفته می‌شد؛ البته در حال حاضر نیز پس از اجرای بخشی از کار از محیط زیست درخواست کردیم که آنچه که باید انجام شود را اعلام کنند.

    وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات شهرداری لواسان در آینده لایروبی رودخانه جاجرود خواهد بود، افزود: ساماندهی رودخانه جاجرود طرحی بود که تقریبا همه مسئولین با آن موافق هستند؛ چرا که ما هر ساله بیش از چهار نفر غرق شده در رودخانه جاجرود داشتیم اما امسال این میزان بسیار کاهش پیدا کرده و تقریبا به صفر رسیده است. امروز با اجرای طرح شهرداری لواسان فضای مناسبی در کنار رودخانه برای تفریح و گردشگری ایجاد شده است.

    حیدری ادامه داد: توافقنامه آب منطقه‌ای با شهرداری لواسان به دلیل ایرادات محیط زیست به صورت یکجانبه لغو شد. بی‌تردید اجرای این طرح بدون ایراد نیست اما اتفاقی که در بستر رودخانه افتاده به جز سازه‌های ایجاد شده که بعدا برداشته شده همه اقدامات بر اساس اقدامات مهندسی بوده که خود آب منطقه‌ای به شهرداری لواسان ارائه کرده است.

    بخشدار لواسان تاکید کرد: رودخانه جاجرود هر ساله نیازمند لایروبی است و این لایروبی نیز از هزینه بالایی برخوردار است. استفاده فعلی مردم در آن محدوده نه موجب آلودگی آب می‌شود و نه آثار مخرب زیست محیطی به همراه دارد. در این طرح مشاور همان مشاوری بوده که آب منطقه‌ای اعلام کرده و دریاچه‌ها و حوزچه‌های ایجاد شده نیز بر اساس مهندسی آب منطقه‌ای احداث شده است.

    وی در خصوص میزان فضای سبز بخش لواسانات، گفت: روزی لواسان با این وسعت حتی یک پارک برای حضور شهروندان نداشت؛ اما در دوره شهردار فعلی دو پارک احداث شد. بی‌تردید شهردار به لحاظ اجرایی اقدامات مناسبی داشته و تحولی در شهر لواسان ایجاد کرده است.

    حیدری در تشریح وضعیت امنیتی و دغدغه آسیب‌های اجتماعی در شهر لواسانات نیز گفت: لواسانات در مقطعی به عنوان یکی از شهرهای ایمن شناخته می‌شد. در حال حاضر این شهر با 60 دوربین شهری کنترل می‌شود و هیچ نقطه‌ای نیست که از پایش تصویری خارج باشد. حتی در روستاهای حساس نیز سیستم پایش تصویری برقرار است. در حال حاضر در دادگاه‌های ما پرونده کیفری بسیار محدود تشکیل می‌شود. کلانتری‌های خلوتی داریم و یکی از اصلی‌ترین دلایل این شرایط نیز ایمان و اعتقاد مردم بومی منطقه است.

    وی افزود: مردم لواسان به صورت خودجوش برای برگزاری مراسمات مذهبی اقدام می‌کنند به شکلی که برای ایام محرم هر شب در این بخش مراسم داریم لذا این اقدامات از بروز آسیب‌های اجتماعی فراگیر جلوگیری می‌کند. ما نیز دغدغه آسیب‌های اجتماعی را نداریم. بیشترین تخلف انجام شده در این بخش سرقت است که اکثرا توسط افرادی که غیربومی هستند انجام می‌شود.

    بخشدار لواسان با تاکید بر اینکه زمین‌خواری در بخش لواسانات به صفر رسیده است، افزود: ظرف سنوات گذشته 430 هکتار از اراضی سطح شهرستان شمیرانات آزاد شده است. هر چه پرونده در این خصوص داشتیم که حکم داشت و باید اجرا می‌شد؛ اجرا شده است.

    حیدری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص وجود چاه‌های غیرمجاز در بخش لواسانات نیز گفت: متاسفانه تعداد چاه‌های غیرمجاز این بخش بسیار زیاد است و پیش‌بینی می‌کنیم که حدود 5000 چاه غیرمجاز وجود داشته باشد که ظرف دوره گذشته حدود 2000 چاه غیرمجاز را با دستور مقام قضایی پر کردیم و نظارت و کنترل در این حوزه به شکل جدی پیگیری می‌شود.

    وی در تشریح تعداد مراکز درمانی موجود در بخش لواسانات نیز به جمعیت 30 هزار نفری این بخش در سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 اشاره کرد و افزود: 18 هزار نفر از جمعیت لواسانات شهری و مابقی روستایی هستند. در حال حاضر در لواسانات کوچک یک مرکز درمانی و در کل بخش چهار خانه بهداشت و یک شبکه بهداشت داریم. همچنین مرکز اورژانس در بخش وجود دارد و به دلیل کوهستانی بودن منطقه پیگیر ایجاد اورژانس هوایی نیز هستیم. البته یک بیمارستان خصوصی نیز در لواسانات مشغول فعالیت است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار