مدیران خودروعصر اعتبار

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن:

پرداخت ۷ و نیم میلیارد دلار به سرمایه‌گذاران ریلی بابت بازپرداخت سرمایه

عصر ساختمان- معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن ایران با بیان اینکه اقدامات گسترده‌ای در زمینه جذب سرمایه‌گذاری برای توسعه خطوط ریلی انجام شده است، گفت: با اقتصادی کردن سرمایه‌گذاری در حوزه راه‌آهن سعی در فراهم کردن جذابیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاران داشته‌ایم که یک نمونه آن کاهش حق دسترسی به شبکه ریلی از متوسط ۵۸ درصد به متوسط ۲۳ درصد بوده است.

پرداخت ۷ و نیم میلیارد دلار به سرمایه‌گذاران ریلی بابت بازپرداخت سرمایه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از صما، نورا... بیرانوند با اظهار اینکه کاهش حق دسترسی موجب افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه‌ ناوگان شامل لوکوموتیو، واگن باری و واگن مسافری شده است، افزود: علاوه بر این آنهایی که در حوزه واگن باری اقدام به سرمایه‌گذاری کنند، تا سه سال و نیم از پرداخت هرگونه حق دسترسی معاف هستند همچنین در حوزه مسافری نیز اصلا حق دسترسی نمی‌گیریم.

    توافق با روسیه برای تامین منابع مالی خرید ناوگان

    وی همچنین به انجام تفاهم‌هایی با کشورهای خارجی از جمله روسیه در خصوص تامین منابع مالی اشاره و تصریح کرد: موفق به انجام توافق با روسیه و موسسات بیمه این کشور شده‌ایم که اکنون برای خرید و تامین ناوگان از طرف این کشور تامین مالی انجام و با همکاری شرکت‌های داخلی ساخت، تولید و تحویل می‌شود.

    بیرانوند علاوه بر این به فراهم کردن بسترهای قانونی دیگر برای سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت گریز زد و گفت: در مدل‌های مشارکت عمومی و خصوصی در حال مذاکره با شرکت‌های زیادی هستیم که در حوزه زیربنایی هم بتوانند سرمایه‌گذاری کنند.

    رایزنی با شرکت‌های معدنی و فولادی برای ایجاد خطوط تجاری و اصلی

    معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن ایران به توضیح نمونه‌ای از این رویکرد پرداخت و اظهارداشت: برای نمونه در حال مذاکره با شرکت‌های بزرگ معدنی مانند گل گهر یا شرکت‌های فولادی که بار زیادی برای جابه‌جایی دارند، هستیم تا با مشارکت این شرکت‌ها اقدام به ایجاد خطوط تجاری و اصلی کنیم که امروز برای تقویت حمل و نقل فولاد و معادن نیاز است.

    وی همچنین توافق با وزارت نفت برای پرداخت اصل و فرع سرمایه‌گذاری در حوزه راه‌آهن به سرمایه‌گذاران خصوصی به میزان 7 و نیم میلیارد دلار گریز زد و گفت: هم‌اکنون برخی از این طرح‌ها اجرایی شده و برخی دیگر نیز در حال بررسی است اما در مجموع این رقم 7 و نیم میلیارد دلاری ظرف پنج سال به سرمایه‌گذاران حوزه ریلی بابت بازپرداخت اصل و فرع سرمایه آنها پرداخت خواهد شد.

    حذف حق دسترسی از حمل و ترانزیت بار

    بیرانوند همچنین با اشاره به سیاست کلی کشور در راستای تسهیل در حمل ترانزیت ریلی نیز اظهارداشت: در راستای تحقق این سیاست، حق دسترسی خود را به طور کامل از حمل و ترانزیت بار حذف کرده‌ایم و هیچ‌گونه هزینه‌ای نمی‌گیریم.

    این مقام مسئول سپس به موقعیت ژئوپلوتیکی ایران گریز زد و گفت: ایران همیشه به عنوان پل ارتباطی بین شرق و غرب و شمال و جنوب مطرح بوده است که برای همین بحث ایجاد و تشکیل کریدورهای ریلی شمال به جنوب و شرق به غرب شروع شده است.

    وی با بیان اینکه ایران در کریدور شمال از نقاط اینچه‌برون، سرخس به کشور ترکمنستان متصل است، افزود: از شمال شرق نیز به افغانستان متصل خواهیم شد همچنین در مرز جنوب نیز از بنادر عباس و خرمشهر و از سمت شلمچه به عراق وصل شده‌ایم.

    انعقاد تفاهم برای احداث 35 کیلومتر ریل برای عراق

    بیرانوند درباره اتصال ریلی عراق با یادآوری اینکه در سمت این کشور 35 کیلومتر مرز مفقودی وجود دارد، تصریح کرد: در واقع عراق فقط تا بصره راه‌آهن دارد و برای رسیدن خط آهن به مرز باید 35 کیلومتر دیگر راه ریلی احداث کند تا دو کشور به هم متصل شوند در حالی که ایران تا مرز عراق ریل‌گذاری کرده است.

    وی در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: ایران باید این 35 کیلومتر خط‌آهن را برای کشور عراق احداث کند بدین ترتیب که بر اساس توافق انجام شده، این مسیر ریلی با هزینه‌ عراق و توسط شرکت‌های ایرانی احداث خواهد شد.

    افتتاح ایستگاه آستارا تا 6 ماه آینده

    معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن ایران در خصوص کریدور غربی نیز اظهارداشت: در سمت غرب نیز از مرز رازی به ترکیه و از آستارا به کشور آذربایجان اتصال ایجاد شده است البته ایستگاه آستارا ظرف 6 ماه آینده افتتاح خواهد شد.

    بیرانوند در نهایت با تاکید بر اینکه از نظر شبکه راه‌آهن اتصالات اصلی ایجاد شده است، یادآور شد: البته مرز خسروی هم نقطه اتصال دیگری است که در آینده افتتاح خواهد شد که نقطه دوم ورود به عراق به شمار می‌رود.

    وی با بیان اینکه اطلاع دقیقی از زمان افتتاح مرز خسروی ندارد، گفت: چون را‌ آهن ابتدا باید به کرمانشاه و بعد تا خسروی برود نمی‌توانم زمانی را برای این کار پیش‌بینی کنم.

    رشد ترانزیت ایران با فعال شدن کریدور افغانستان و آذربایجان

    بیرانوند در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اظهار اینکه ایران در حوزه ترانزیت ریلی در دو سال گذشته رشد چشمگیری داشته‌ است، تاکید کرد: این رشد امسال نیز ادامه داشته است و امیدواریم با فعال شدن کریدور افغانستان و نقطه اتصال آذربایجان، روند ترانزیت شتاب بیشتری بگیرد.

    البته وی در عین حال تصریح کرد: مرز اینچه‌برون نیز که سال گذشته عملکرد پایینی داشته است امسال حتما با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد تا در مجموع بتوانیم نقش خود را به عنوان پل ارتباطی ایفا کنیم.

    بیرانوند یک بار دیگر با اشاره به سیاست دولت مبنی بر تقویت ترانزیت از طریق ریل، گفت: این سیاست و رویکرد کمک می‌کند تا هرچه زودتر بتوانیم از این ظرفیت برای کسب درآمد ارزی و صدور خدمات فنی و مهندسی استفاده کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار