مدیران خودروعصر اعتبار

وابستگی پروژه‌های عمرانی به منابع خارج از بودجه

عصر ساختمان- برخی کارشناسان باور دارند که میزان بودجه در نظر گرفته شده حوزه عمرانی کشور برای سال ۹۶ کافی است، برخی دیگر هم باور دارند که این مقدار به هیچ وجه پاسخگوی نیازها نیست اما صرف‌نظر از اینکه این رقم کفایت می‌کند یا نه، بحث دیگر تخصیص واقعی آن است.

وابستگی پروژه‌های عمرانی به منابع خارج از بودجه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایران جیب، در لایحه بودجه 96 حدود 62 هزار میلیارد تومان از منابع مالی کشور برای حوزه عمرانی کشور در نظر گرفته شده که نسبت به سال 95 افزایش داشته است. مسئله این است که چقدر از این مبلغ در عمل هزینه و به عبارتی به طور واقعی به حوزه عمران تزریق می‌شود. تخصیص بهینه این مبلغ با توجه به بدهی 40 هزار میلیارد تومانی دولت به پیمانکاران باعث می‌شود که هم منابع به درستی در این حوزه تخصیص داده شود و هم به افزایش سطح اشتغال کمک کند.

    غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون بودجه سال 96 تخصیص 62 هزار میلیارد تومان به بخش عمرانی کشور را منطقی تلقی کرد و معتقد است تخصیص این هزینه‌ها در صورت جلوگیری از هدررفت بودجه‌های نفتی به نفع بخش عمرانی کشور تلقی می‌شود. در همین راستا مهدی پورقاضی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز گفته است: تزریق چنین هزینه‌هایی به بخش عمرانی با توجه به وضعیت نامناسب موجود گام مثبتی برای پیشرفت اقتصادی کشور است و علاوه بر این، لزوم کوچک شدن دولت و پررنگ شدن نقش بخش خصوصی در این حوزه احساس می‌شود. در همین زمینه صمت با کارشناسان گفت‌وگو کرده است.


    بودجه‌ای که کافی نیست

    عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 62 هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی بسیار کم است به صمت گفت: اگر این رقم را در ردیف بودجه تقسیم کنید می‌بینید پروژه‌ای که 500 میلیارد تومان بودجه می‌خواهد در ردیف 40 میلیارد قرار گرفته است. بنابراین آنچه پروژه‌های عمرانی را امروز نجات می‌دهد سایر منابع خارج از بودجه است. او ادامه داد: بارها در قانون تصویب کرده‌ایم که از صندوق ذخیره ارزی مقداری برداشته شود تا در واحدهای روستایی تزریق شود. این‌همه اوراق مشارکت که برای پیمانکاران توزیع می‌شود در بودجه نیامده و جزو عدد 62 هزار میلیارد تومان نیست و شامل سایر منابع می‌شود. درحال‌حاضر در راه توسعه روستایی و جاده‌ها به طور تقریبی همه وجوهی که پرداخت می‌شود از سایر منابع تامین می‌شود. بنابراین 62 هزار میلیارد تومان رقم قابل توجهی نیست و امکان ندارد که پروژه را نگهداری کند چه برسد به آنکه آن را بچرخاند. این نماینده مجلس با اشاره به بدهکاری دولت به پیمانکاران گفت: چندین برابر ردیف بودجه سالانه ناگزیرند پیمانکار بگیرند و بعد هم بدهکار می‌شوند در حالی که اگر به اندازه پولی که دارند پیمانکار بگیرند دیگر بدهکار نمی‌شوند.

    یوسفیان درباره اشتغالزایی پروژه‌های عمرانی گفت: این پروژه‌ها اشتغال ایجاد می‌کند، وقتی سدی می‌سازند کارگر، مهندس، حسابدار و تعداد زیادی از افراد شاغل می‌شوند. در حالی که آمار استخدام و اشتغال در دستگاه‌های دولتی و بخش‌های دیگر بسیار پایین است پروژه‌های عمرانی می‌توانند کمک خوبی برای رشد کشور باشند. بنابراین عدد اشتغال را پروژه‌های عمرانی نشان می‌دهند که هرچه وسیع‌تر باشد اشتغال هم بیشتر می‌شود. با توجه به این مسئله اگر دولت نتواند بدهی خود را به پیمانکاران پرداخت کند منجر به تعطیلی آنها شده و اشتغالی که ایجاد شده از بین می‌رود. البته تمام تلاش دولت این است که از پروژه‌های عمرانی حمایت کند و آنها را با اوراق مشارکت و سایر سکوک سر پا نگه دارد. او در پاسخ به این سوال که وضعیت امسال پروژه‌ها را چطور می‌بینید اظهار کرد: این مسئله بستگی به بازار جهانی، میزان فروش نفت و سرمایه‌گذاری خارجی دارد. به طور مثال قرارداد توتال گشایشی در این مسیر است و اگر چنین مواردی بیشتر شود به‌طور قطع می‌تواند به پروژه‌های عمرانی کمک کند. او تاکید کرد: برنامه‌هایی که دولت تاکنون داشته امیدوارکننده است و ان‌شاالله به همین شکل پیش برود. یوسفیان در آخر به عنوان راهکار گفت: تعهدات و پروژه‌های جدید دیگر تعریف نشود، جایی هم که هزینه می‌شود باید بجا و بهینه هزینه شود.


    تخصیص بودجه به بخش عمران رقم مطلوبی است

    آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن درباره اعتبارات بودجه عمرانی کشور به صمت گفت: تخصیص 62 هزار میلیارد تومان بودجه به بخش عمران رقم مطلوبی است. او با اشاره به وابسته بودن بودجه به درآمدهای نفتی اظهار کرد: درصورت کاهش نیافتن هزینه‌های جاری و افزایش درآمد حاصل از فروش نفت، تخصیص این اعتبار گام مثبتی در جهت بهبود بخش عمرانی کشور به شمار می‌رود. همان‌طور که می‌دانید براساس تصمیمات اتخاذ شده بخشی از اعتبارات عمرانی کشور از پیش‌فروش نفت و بخش دیگر آن در قالب اسناد خزانه به منظور پرداخت مطالبات پیمانکاران تامین می‌شود.

    بنابراین اگر رقم مد نظر درست مدیریت شود اتفاقات خوبی با خود به همراه می‌آورد. عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن در پاسخ به این سوال که با بدهکاری دولت به پیمانکاران چگونه پروژه‌های عمرانی می‌تواند پیش برود، گفت: مشکلی نیست. دولت می‌تواند بدهی خود را بپردازد اما زمان‌بر است. به این ترتیب اگر دولت کارهایش را به درستی انجام دهد مشکل رکود هم حل می‌شود. او تاکید کرد: هزار میلیارد تومان برای دولت رقمی نیست که نتواند از پس آن بربیاید. خالقی در جواب به این پرسش که وضعیت پروژه‌ها را امسال چگونه می‌بیند، تاکید کرد: با توجه به تدابیری که دولت روحانی می‌اندیشد به طور حتم اوضاع بهتر می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار