مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس نظام مهندسی تهران خبر داد:

خریداران از سازندگان «بیمه تضمین کیفیت» بخواهند

عصر ساختمان- رئیس سازمان نظام مهندسی تهران با اشاره به اینکه شهرداری در خصوص اجرای قانون ورود افراد دارای صلاحیت به عرصه ساخت و ساز مقاومت می‌کند، گفت: ۹۰ درصد ساخت و سازها در شهر تهران توسط افراد فاقد صلاحیت احداث می‌شود.

خریداران از سازندگان «بیمه تضمین کیفیت» بخواهند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس، حسن قربانخانی در پاسخ به این سؤال که علی‌رغم سخت‌گیری‌ها در ساخت و سازهای تهران هنوز هم کیفیت واحدهای مسکونی پایین است، گفت: دلیل اصلی پایین بودن کیفیت ساخت و ساز، نبود افراد متخصص در فرایند ساخت و ساز است، چرا که ساخت و ساز محصول یک فرایند است که هم باید طراحی خوب، هم باید نظارت خوب و هم باید توسط افراد واجد شرایط و دارای صلاحیت ایجاد شود.

    وی ادامه داد: در حال حاضر 90 درصد ساختمان‌های احداث شده در تهران توسط تولیدکنندگان و به صرف اینکه آن افراد سرمایه دارند صورت می‌گیرد و به عبارتی این ساخت و سازها توسط افراد غیرمتخصص احداث می‌شود.

    قربانخانی تأکید کرد: این افرادی که تنها به صرف داشتن سرمایه وارد عرصه ساخت و ساز می‌شوند، عمدتاً در صدد این هستند که مهندسان ناظر را به نوعی کنار زده و از مصالح ساختمانی غیراستاندارد استفاده کنند.

    رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: متأسفانه علی‌رغم اینکه در ماده 4 قانون نظام مهندسی تأکید شده است که هر فردی که وارد عرصه ساخت و ساز می‌شود باید دارای صلاحیت باشد، اما می‌بینیم که هیچ گوش شنوایی برای آن نیست و شهرداری نیز مقاومت‌های بی‌موردی در خصوص جلوگیری از ورود افراد دارای صلاحیت به عرصه ساخت و ساز دارد.

    وی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی نیز به هیچ عنوان مدعی نیست که نباید خود را با شرایط جدید تطبیق دهد، بنابراین به صورت مداوم برای مهندسان ناظر دوره‌های بازآموزی ترتیب می‌دهد و معتقد است که مقررات ملی ساختمان باید ترویج پیدا کند.

    رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران از ترویج مقررات ملی ساختمان با ورود آقای ضمانت به زودی در رسانه‌های تصویری و شنیداری خبر داد و گفت: به زودی با ورود آقای ضمانت به رسانه‌ها تلاش خواهد شد تا مردم را با مقررات ملی ساختمان آشنا کند و به آنها بیاموزد که در زمان خرید واحد مسکونی از فروشندگان شناسنامه فنی و ملکی و بیمه تضمین کیفیت را درخواست کنند.

    وی با تأکید بر اینکه قطعاً وقتی مردم از فروشندگان مسکن درخواست بیمه تضیمن کیفیت، شناسنامه فنی و ملکی و مجری ذیصلاح را داشته باشند، کیفیت ساخت و ساز روز به روز افزایش خواهد یافت، گفت: به هر حال باید ماده 4 قانون نظام مهندسی که می‌گوید هر فردی که وارد عرصه ساخت و ساز می‌شود دارای صلاحیت باشد باید یک روزی و از یک نقطه‌ای آغاز شود.

    قربانخانی ادامه داد: اگر 10 سال پیش این قانون آغاز شده بود، هم‌اکنون در بالا بردن کیفیت و عمر مفید ساختمان‌ها خیلی جلو بودیم.

    *مقاومت شهرداری در باره ورود افراد با صلاحیت به ساخت و ساز بی‌دلیل است

    رئیس سازمان نظام مهندسی تهران در پاسخ به این سؤال که دلیل مخالفت و یا مقاومت شهرداری برای اجرای ماده 4 قانون نظام مهندسی چیست، گفت: مقاومت شهرداری در این خصوص بی‌دلیل است چرا که آنها عنوان می‌کنند که عدم ورود افراد دارای صلاحیت به عرصه ساخت و ساز باعث بالا رفتن هزینه صدور پروانه و هزینه ساخت و ساز می‌شود.

    وی افزود: به هر حال باید عدم ورود افراد فاقد صلاحیت به عرصه ساخت و ساز را یک روزی از یک نقطه‌ای آغاز کنیم تا بتوانیم عمر مفید ساختمان‌ها را بالا ببریم.

    قربانخانی ادامه داد: قطعاً با بالا رفتن یک سال به عمر مفید ساختمان‌ها چهار هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور کمک خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار