مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی:

طرح قابل قبولی برای ساختمان جدید پلاسکو ارائه شود، سختگیری نمی‌کنیم

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که اگر طرح قابل قبولی برای ساختمان جدید پلاسکو ارائه شود، برای صدور مجوزها انعطاف نشان می دهیم، گفت: بخش باقیمانده ساختمان پلاسکو باید از لحاظ استحکام سازه‌ای ارزیابی شود که ارزیابی آن با دستگاه متولی یعنی شهرداری است.

طرح قابل قبولی برای ساختمان جدید پلاسکو ارائه شود، سختگیری نمی‌کنیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایلنا، هنوز آتش ساختمان پلاسکو خاموش نشده بود که «محمد سعیدی کیا» رییس بنیاد مستضعفان، نهادی که مالکیت این ساختمان را بر عهده دارد، به مردم و فروشندگان و کارگران ذی حق در پلاسکو قول داد تا ساختمان جدید را از تاریخ صدور پروانه، دو ساله تحویل دهد.

    از تاریخ وعده سعیدی‌کیا، 7 ماهی می‌گذارد اما به هر دلیلی تاکنون دستگاه‌های مربوطه مجوز و پروانه ساخت را صادر نکرده اند در این میان عده‌ای از فروشندگان زیان دیده که عطای حضور در «ساختمان نور» را که گفته می شود خودشان به عنوان ساختمان جایگزین پلاسکو انتخابش کرده اند به لقایش بخشیدند و در خواست استقرار در بخش باقیمانده از ساختمان پلاسکو را دارند که هنوز ایمنی استحکام این بخش ارزیابی نشده است.

    از سوی دیگر طرح تفصیلی شهر تهران دیگر اجازه ساخت و ساز ساختمان در قد و قواره پلاسکو را نمی دهد از آنجایی که اراضی ساختمان پلاسکو در کنار حریم چون حریم مدرسه ژاندارک قرار دارد و در نزدیکی سفارتخانه های ترکیه و انگلیس است، طرح تفصیلی اجاره بلند مرتبه سازی در این محدوده های خاص را نمی‌دهد اما در کنار تمام این موضوعات، سانحه پلاسکو امروز به یک موضوع و مطالبه ملی تبدیل شده و پیش از آتش سوزی و ریزش در این ساختمان 600 واحد مشغول به کار بوده که در ساختمان جدید هم باید فضا برای مغازه داران ساختمان قبلی وجود داشته باشد.

    اخیرا سعیدی کیا درباره به تاخیر افتادن صدور مجوز ساخت ساختمان جدید پلاسکو گفته بود که« بنده در روزهای ابتدایی این حادثه تلخ اعلام کردم که بنیاد مستضعفان می‌تواند ظرف دو سال این ساختمان را بازسازی کند که البته این موضوع منوط به دریافت پروانه ساخت از شهرداری خواهد بود. ما در طول ماه‌های گذشته مذاکراتی جدی با شهرداری داشته‌ایم و هنوز بحث‌ها ادامه دارد. شهرداری بیان می‌کند با توجه به طرح جامع امکان ساخت 15 طبقه‌ای پلاسکوی جدید وجود ندارد. از سویی دیگر ما 600 واحد تجاری ثبت شده در این مجتمع داریم که تمام آنها حقوقی دارند و پس از بازسازی باید به حقوق تعیین شده خود برسند.بعضی از مغازه‌ داران هم معتقد بودند پنج طبقه باقی مانده از پلاسکو می‌تواند با یک بازسازی سطحی به بهره برداری برسد، اما این بخش از ساختمان به لحاظ ایمنی و با توجه به استانداردهای موجود به نظر نمی رسد که قابل استفاده باشد.»

    اما به غیر از شهرداری، یک طرف دیگر این ماجرا، وزارت راه و شهرسازی و شورای علی شهرسازی و معماری قرار دارد که عالی ترین مقام آن یعنی دبیر شورای عالی شهرسازی معتقد است اگر طرح قابلی برای ساختمان جدید پلاسکو ارائه شود، در صدور مجوزها انعطاف خواهیم داشت. 

    شرط و شروط شورای عالی شهرسازی برای بنیاد در ساخت پلاسکوی جدید   

    پیروز حناچی، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری درباره تصمیم بنیاد مستضعفان مبنی بر احداث ساختمان جدید پلاسکو اظهار داشت: پس از سال 1394 دیگر برای درخواست ساخت و ساز های بالای 12 طبقه مجوز و پروانه داده نمی شود اما تا کنون بحثی از میزان سطح و سطوح آن منطقه برای احداث ساختمان جدید نشده است، بحثی که مطرح شده این است که اگر برج پلاسکو با شرایط قبلی در منطقه کنونی ساخته شود با مشکل مواجه خواهد شد چراکه یک بخش پلاسکو جنب خیابان اصلی (جمهوری) بوده و دیگر عین ساختمان قبلی را نمی توان در آنجا ساخت.

    وی ادامه داد: ساختمان پلاسکو، نسل اول ساختمان های بلند در کشور بوده که در آن زمان در ساخت و سازها بسیاری از ضوابط را رعایت نمی کردند و اساسا ضوابط موجود در آن زمان مطرح نبود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر ساختمان جدید به صورت برج ساخته شود، باید حداقل چندین متر نسبت به خیابان جمهوری عقب نشینی کند.

    دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری درباره تعیین تکلیف ساختمان باقیمانده از پلاسکو و اینکه آیا امکان استقرار فروشندگان در آن بخش باقیمانده وجود دارد یا خیر، گفت: بخش باقیمانده ساختمان پلاسکو باید از لحاظ استحکام سازه ای ارزیابی شود که آتش سوزی و ریزش ساختمان تا چه حد بر آن بخش از ساختمان تاثیر گذاشته است که ارزیابی آن با دستگاه متولی یعنی شهرداری است اما در تمام این ارزیابی ها ایمنی اصل است.

    حناچی ادامه داد: اگر ساختمان باقیمانده به جهت ایمنی صدمه خورده باشد ، بحث های دیگری را می توان مطرح کرد اما اگر نتیجه ارزیابی این باشد که ساختمان سالم است، بنا بر این تخریب آن حجم عظیمی از نخاله های ساختمانی ایجاد می کند و تبعاتی را به دنبال خواهد داشت.

    وی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل شدت سانحه پلاسکو به نحوه بهره برداری از آن بر می گردد، گفت: آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو به دلیل وجود انبارهایی متعدد در راه پله ها، زیر سقف های کاذب و فضاهای مختلف تا یک هفته ادامه داشت و تا زمانی که سوختن انبارها تمام نشدند آتش هم خاموش نشد اما در نمونه مشابه پلاسکو در لندن دیدیم که ساختمان لندن از آنجایی که فقط یک کاربری مشخص و معلوم داشت عملیات اطفای حریق در مدت زمان کوتاهی انجام شد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قطعا اگر پلاسکو بازسازی شود نحوه بهره برداری از آن دیگر به شیوه قبلی برنمی گردد و مانند ساختمان قبلی از آن بهره برداری نمی شود، ادامه داد: معتقدم یکی از دلایل تلفات سنگین این سانحه به دلیل نحوه بهره برداری از ساختمان بوده است.

    حناچی با اشاره به انعطاف وزارت راه و شهرسازی درباره طرح ساختمان جدید پلاسکو اظهار داشت : از آنجایی که یک موضوع ملی است می توان نسبت به آن ملاحظاتی را در نظر بگیریم.

    وی ادامه داد: پیشنهاد ما به بنیاد مستضعفان این بوده است که با توجه به حساسیتی که نسبت به این موضوع وجود دارد و از آنجایی ساختمان پلاسکو می تواند یادآور حادثه ای باشد که چندین آتش نشان برای نجات جان هموطنان خود صادقانه جان‌شان را از دست دادند، موضوع را وسیع تر ببیند و می توانیم طرح ساختمان جدید پلاسکو را از طریق برگزاری مسابقه معماری تعقیب کنیم که خوشبختانه بنیاد این پیشنهاد را پذیرفته و در همین جهت حرکت می کند.  پیرو این پیشنهاد هم اخیرا فراخوانی در این باره منتشر شد.

    دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ادامه داد: تعیین و تکلیف در طرح جدید ساختمان پلاسکو به طرح هایی که در مسابقه معماری مطرح می شوند و بازخوردگیری از نقطه نظرات بستگی دارد. به طور قطع اگر طرح قابلی در این مسابقه مطرح شود جایی نیاز باشد، انعطاف نشان خواهیم داد.

    حناچی تاکید کرد: البته بنیاد مستضعفان اراضی جدیدی را در جبهه شرقی ساختمان پلاسکو مطرح کرده که آن هم جزو مسابقه است و می تواند به انعطاف بخشیدن طرح های پیشنهادی از سوی علاقه مندان و شرکت کنندگان بسیار موثر باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار