مدیران خودروعصر اعتبار

پشت صحنه «تعجیل» در انتخاب شهردار جدید تهران تشریح شد;

فینال دو روزه نامزدهای شهرداری

عصر ساختمان- فینال دو روزه انتخاب شهردار جدید تهران از امروز با حضور ۴ نامزد شهرداری در جلسه شورای شهر پنجم شروع می‌شود.

فینال دو روزه نامزدهای شهرداری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، نامزدها قرار است هر کدام به مدت 2 ساعت برنامه‌های خود را برای اداره پایتخت در قالب «میزان شناخت خود از تهران، مهارت در رفع مشکلات کهنه و همچنین نحوه توسعه آتی شهر» برای اعضای شورا تشریح کنند. پارلمان پنجم در پایان روز پنج‌شنبه با رای‌گیری نهایی،‌ شهردار آینده تهران را انتخاب می‌کند. دو علت درباره تغییر ناگهانی روز «انتخاب نهایی شهردار» عنوان می‌شود.

    منتخبان پنجمین دوره شورای شهر تهران در یک تصمیم‌گیری جدید در هفته جاری با تغییر زمان انتخاب گزینه نهایی شهرداری تهران از 12 شهریور ماه به پنج‌شنبه هفته جاری شائبه تعجیل در کیفیت‌سنجی برنامه نامزدها را ایجاد کردند. به گزارش «دنیای اقتصاد» طبق جدول اولیه زمان‌بندی پروسه انتخاب شهردار تهران بنا بود پس از انتخاب 7 گزینه نیمه‌نهایی انتخاب شهردار تهران، طی دو مرحله دیگر شهردار جدید پایتخت انتخاب شود. به این صورت که ابتدا از میان 7 گزینه، دو گزینه مرحله نهایی انتخاب و سپس از میان این دو گزینه یک گزینه به‌عنوان کلیددار جدید بهشت برگزیده شود. اما در هفته جاری 21 عضو شورای شهر پنجم که به‌صورت غیررسمی جلسات خود را پیش از موعد رسمی و قانونی دوره پنجم شورای شهر آغاز کرده، پس از دریافت برنامه پنج‌نامزد نیمه‌نهایی در روز دوشنبه، اعلام کردند به جای انتخاب دو مرحله‌ای، فرآیند انتخاب شهردار تهران در یک مرحله دیگر به نتیجه خواهد رسید. به این ترتیب فینال دو روزه انتخاب شهردار پایتخت که هشت صبح امروز در ساختمان شورای شهر تهران آغاز می‌شود، پس از اتمام ارائه برنامه نامزدها در روز پنج‌شنبه، با رای اعضای شورای شهر به گزینه برتر نهایی تمام خواهد شد. البته این ماراتن در ساعات پایانی روز گذشته با کناره‌گیری محمدعلی افشانی به یک رقابت چهار نفره تبدیل شد. در این میان برخی شنیده‌ها از لابی برخی نامزدها برای کسب رای بیشتر از سوی اعضا و همچنین فرصت حداقلی میان ارسال برنامه نامزدها و ارائه برنامه‌ها در جلسات علنی، برای برخی کارشناسان شائبه تعجیل در کیفیت‌سنجی برنامه نامزدها را ایجاد کرده است. کارشناسان حوزه شهری عنوان می‌کنند که روند تصمیم‌گیری برای انتخاب گزینه نهایی شهرداری تهران به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد برنامه و دیدگاه نامزدها به‌صورت کامل مبنای قضاوت پارلمان شهری برای رای دادن به نامزدها و انتخاب گزینه نهایی نیست. از دیدگاه آنها تصمیم‌گیری درباره شهردار آینده پایتخت بلافاصله بعد از تشریح آخرین برنامه نامزدها، استدلال کافی برای پذیرش یا عدم پذیرش را نمی‌تواند برای منتخبان شورای پنجم به دنبال داشته باشد. در حال حاضر مجموع برنامه‌های ارائه‌شده از سوی پنج نامزد حداقل در 500 صفحه و اواسط هفته جاری ارائه شده که از دیدگاه کارشناسان روخوانی این برنامه‌ها بدون احتساب تحلیل محتوای آنها، دست‌کم یک هفته زمان نیاز دارد تا امکان مقایسه برنامه‌ها برای اعضا وجود داشته باشد. البته اعضای شورای شهر پنجم اعتقاد دارند تعیین تکلیف انتخاب شهردار تهران سبب می‌شود تا در دوره گذار امکان انتقال موضوعات مهم از تیم کنونی مدیریت شهری به تیم جدید و همچنین تعیین سایر اعضای تیم مدیریت شهری وجود داشته باشد. ضمن آنکه اگر انتخاب شهردار از میان پنج گزینه به دو گزینه و سپس یک گزینه می‌رسید تکرار ارائه برنامه‌هایی بود که در روز پنج‌شنبه در حضور رسانه‌ها تشریح می‌شود. با این وجود جامعه کارشناسان شهری از اعضای جدید شورای شهر توقع دارند انتخاب نهایی شهردار جدید تهران را به‌دلیل فراهم بودن زمان مناسب تا آغاز جلسات رسمی شورای شهر پنجم(12 شهریور) به تعویق بیندازند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی