مدیران خودروعصر اعتبار

ایزدی اعلام کرد:

تعیین محلات دچار آسیب و اولویت‌بندی مشکلات آن‌ها در ستاد ملی بارآفرینی

عصر ساختمان- ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری بیش از ۳۲ جلسه ستاد ملی با حضور وزیر راه و شهرسازی و تمامی دستگاه‌های عضو ستاد، به صورت یک هفته در میان، افزود: دستاورد تشکیل برگزاری این جلسات، علاوه بر تدوین برنامه‌های بازآفرینی به تفکیک هر استان، تعیین محلات دچار آسیب و مسائل و مشکلات و اولویت‌بندی آن‌ها و همچنین تعیین سهم هر یک از دستگاه‌های عضو ستاد برای تصمیم‌گیری و مدیریت انجام برنامه اقدام مشترک بوده‌است.

تعیین محلات دچار آسیب و اولویت‌بندی مشکلات آن‌ها در ستاد ملی بارآفرینی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی، با اشاره به حرکت اورژانسی ستاد برای مقابله با بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری گفت: در دولت یازدهم برای اولین‌بار، برای 543 شهر، بالغ بر 2700 محله، که از معضلات حاشیه‌نشینی و زندگی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری رنج می‌برند، برنامه‌ای جامع تهیه و تدوین شده و طی آن، اقداماتی در دو بخش درمان و پیش‌گیری و پیش‌نگری، به انجام رسیده‌است.

    وی با تأکید بر اینکه بحث پیش‌گیری و پیش‌نگری برای اولین‌بار در دولت یازدهم مطرح شده است، افزود: خوشبختانه با حضور معاونت اجتماعی قوه قضائیه توانستیم کارگروهی را در این رابطه تشکیل دهیم که عملکرد آن نیز بسیار موفقیت‌آمیز بوده است.

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری، با اشاره به ضرورت اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی، به موازات درمان مسائل و مشکلات این محدوده‌ها، اظهار داشت: تدوین نقشه‌های کاداستر و برنامه‌های احداث کمربندی سبز در 14 استان طی 2 سال گذشته، تلاش‌های انجام‌شده برای جلوگیری از مهاجرت و مدیریت فرایند جابه‌جایی در شهرها و ...، از جمله برنامه‌ها در بحث پیش‌نگری است که به کمک کارگروه فوق‌الذکر به انجام رسیده‌است.

    وی همچنین اظهار داشت: در حوزه درمان نیز علاوه بر بحث آسیب‌های اجتماعی، دیگر مسائل و مشکلات گریبان‌گیر شهرها، اعم از عدم ایمنی و تاب‌آور نبودن بخش عمده شهرها و بحران هویت، در هر سه دسته بافت‌های تاریخی، میانی و سکونتگاه غیررسمی، مدنظر بوده‌است. برای اقدام در خصوص موارد نامبرده، در وهله اول لازم بود همه دستگاه‌ها را هم‌راستا کنیم. تصویب سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در شهریورماه 93، برای تدوین چارچوب برنامه‌های مواجهه و بر پایه تصویب این سند، تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری برای ایجاد هم‌افزایی میان 20 دستگاه مختلف برای اجرایی کردن مفاد سند ملی، از اقداماتی است که برای نخستین بار در کشور برای همراه‌سازی دستگاه‌ها در وحدت رویه، به انجام رسیده‌است.

    ایزدی با اشاره به برگزاری بیش از 32 جلسه ستاد ملی با حضور وزیر راه و شهرسازی و تمامی دستگاه‌های عضو ستاد، به صورت یک هفته در میان، افزود: دستاورد تشکیل برگزاری این جلسات، علاوه بر تدوین برنامه‌های بازآفرینی به تفکیک هر استان، تعیین محلات دچار آسیب و مسائل و مشکلات و اولویت‌بندی آن‌ها و همچنین تعیین سهم هر یک از دستگاه‌های عضو ستاد برای تصمیم‌گیری و مدیریت انجام برنامه اقدام مشترک بوده‌است.

    وی همچنین با اشاره به سه‌گانه اقدام فیزیکی با محوریت مسکن، خدمات و زیرساخت و سه‌گانه غیرکالبدی در اموری چون اشتغال، درآمدزایی و اعطای تسهیلات، اظهار داشت: در خصوص مسکن، به دلیل جایگاه سیاستگذار و حمایتی دولت، به‌شدت از ورود به اقدامات اجرایی پرهیز کرده و ارتقای توانمندی‌های ساکنان محدوده‌های ناکارآمد شهری در زمینه تهیه مسکن را از طریق اعطای تسهیلات ارزان قیمت و اعطای بسته‌های تشویقی برای ورود خود ساکنان و سرمایه‌گذاران به این عرصه در دستورکار قرار داده‌ایم. این رویه، به‌صورت اهرمی، مشوق خوبی برای مشارکت بقیه دستگاه‌ها و به‌ویژه بخش خصوصی است و به جذب منابع قابل‌توجهی خواهد انجامید.

    مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، در ادامه به اعطای 4 نوع تسهیلات بانکی در بافت‌های فرسوده شهری اشاره کرد و گفت: نوع نخست همان وام‌های 30 تا 50 میلیون تومانی به صاحبان منازل فرسوده‌ای است که در بافت‌های فرسوده شهری زندگی می‌کنند. خرید مسکن از صندوق یکم با سود 8 درصد در بافت فرسوده، دومین نوع تسهیلات به متقاضیان خرید در بافت فرسوده است که در نوع خود بی‌نظیر بوده و برای اولین بار در کشور، طی دو هفته اخیر تعیین شده‌است.

    ایزدی افزود: وام صرف انبوه‌سازان برای تشویق و حمایت بخش خصوصی، سومین نوع تسهیلات است که مبلغ آن 1000 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است و اما وام ودیعه مسکن به هنگام نوسازی مسکن نیز، چهارمین وامی است که به متقاضیان در بافت فرسوده تعلق می‌گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار