مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری تشریح کرد:

جزئیات ۵ اقدام مؤثر وزارت راه و شهرسازی در حوزه احیای بافت‌های ناکارآمد

عصر ساختمان- ایزدی معاون وزیر راه وشهرسازی با تشریح ۵ اقدام اساسی و ویژه وزارت راه وشهرسازی و شرکت عمران و بهسازی شهری در حوزه نوسازی و احیای بافت فرسوده، گفت: توانستیم در چهار سال گذشته اعتبارات احیای بافت فرسوده را تا ۱۷ برابر افزایش دهیم، همچنین از سال گذشته تا به امروز ۸۶۰ پروژه در ۳۵۲ محله بافت فرسوده در ۱۶۸ شهر در حال اجرا است.

جزئیات ۵ اقدام مؤثر وزارت راه و شهرسازی در حوزه احیای بافت‌های ناکارآمد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی, محمد سعید ایزدی با اشاره به اقدامات انجام شده درطول چهار سال گذشته در حوزه بافت ناکارآمد، اظهار داشت: در دولت یازدهم 5 اقدام اساسی و اصلی در حوزه بافت ناکارآمد انجام شد و توانستیم اقدامات اجرایی قابل توجهی در شرایط تنگنای مالی در این مناطق انجام دهیم.

    مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان اینکه در طول چهار سال گذشته توانستیم ردیف‌های اعتباری قابل توجهی در شرایط تنگنای مالی دولت برای احیای بافت ناکارآمد تعریف کنیم، گفت: اعطای 300 هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت، تامین منابع 1000 میلیارد تومانی از اعتبارات بانک مرکزی و افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در بافت ناکارآمد تا سقف 50 میلیون تومان تنها بخشی از عملکرد و پیگیری های وزارت راه وشهرسازی در حوزه بافت ناکارآمد بوده است.

    وی تاکید کرد: اما برخی از بانک ها در اعطای این تسهیلات سر باز زدند چراکه نظام بانکی کشورمان با کسری منابع مواجه بود. همچنین در این مدت وارد مذاکره با انبوهسازان شدیم تا عملیات نوسازی بافت ناکارآمد با حمایت دولت انجام شود.   

    این مقام مسئول تاکید کرد: یکی از مهم ترین اقدامات وزارت راه وشهرسازی در کنار نوسازی بافت ناکارآمد، بحث ارتقای کیفیت زندگی در این محلات از طریق ارتقای خدمات آموزشی، بهداشتی و عمومی و از همه مهمتر کارآفرینی در این مناطق بوده است. 

    ایزدی افزود: در سال های ابتدای دولت یازدهم، اولین اقدام وزارت راه و شهرسازی در حوزه بافت ناکارآمد، تدوین برنامه ها و سیاست گذاری ها در مقیاس ملی برای رفع این چالش پیش روی حوزه شهرسازی و معماری کشور بود که سند این سیاست گذاری تحت عنوان «سند ملی بازآفرینی شهری »در سال 1393 به تصویب هیات دولت رسید.

    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برنامه ای را در مواد 59، 61 و 62 قانون برنامه ششم توسعه تدوین کردیم و دراین برنامه به صورت روشن سیاست‌های کلی برای 2700 محله بافت ناکارآمد در کشور را مشخص کردیم. بنابراین برای اولین بار در حوزه بافت ناکارآمد صاحب برنامه شدیم و سندی به تصویب رسید که سیاست های دستگاه های متعدد درگیر با نوسازی و احیای بافت ناکارآمد را در مواجهه با این مساله روشن کرد.

    مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با اشاره به دومین اقدام کلیدی وزارت راه وشهرسازی در دولت یازدهم در حوزه بافت ناکارآمد، گفت: مهم ترین اقدام وزارت راه و شهرسازی در این حوزه، تشکیل ستادی تحت عنوان «ستاد بازآفرینی شهری» بود که در این ستاد این امکان به وجود آمد که بتوانیم در سطح ملی، استانی و شهری بین تمام دستگاه های مربوطه و درگیر با موضوع بافت ناکارآمد درباره تصمیم گیری ها و اقدامات به اجماع برسیم. هدف از تشکیل این ستاد رسیدگی به برنامه های مرتبط با بافت ناکارآمد و در اولویت قرار دادن این برنامه ها بود و اینکه بتوانیم تمام اقدامات و برنامه های دستگاه های متعدد را هم راستا با یکدیگر قرار دهیم و مکمل همدیگر پیش ببریم.

    ایزدی با تاکید بر اینکه معتقد هستم تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری یک اقدام بسیار اساسی برای افزایش تعامل با دستگاه های درگیر با احیای بافت ناکارآمد و ارائه راهکار برای رفع این مساله بوده است، اظهار داشت: ایجاد این ستاد و هماهنگی با چندین دستگاه مرتبط با این مساله برای پیشبرد برنامه ها را یک شاهکار می دانم و تا کنون در این ستاد  32 جلسه در مقیاس ملی و  934 جلسه در مقیاس استانی تشکیل شده است.

    وی با بیان اینکه مهم ترین هدف و ماموریت ایجاد ستاد ملی بازآفرینی شهری ایجاد یک شبکه همکاری بین دستگاه های مختلف برای همراه سازی در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها و اجرای اقدامات بوده است، ادامه داد: در این ستاد برای اولین بار در موضوع احیای بافت ناکارآمد تمام دستگاه های مرتبط گرد هم می آمدند و با یک خرد جمعی و تعامل نزدیک درباره موضوعات تصمیم گیری و اولویت ها و نیازها مشخص می شدند تا برنامه ها به صورت هماهنگ شده در این محلات پیش بروند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سایر اقدامات انجام شده در حوزه احیای بافت ناکارآمد اظهار داشت: سومین اقدام انجام شده در این حوزه، تامین ابزارها برای اجرای سیاست ها و برنامه های به تصویب رسیده بوده اینکه برنامه و طرح ها از چه طریقی، با چه نحوه ای و با چه ابزاری عملیاتی شود.   

    مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با اشاره به تامین ابزارهای مالی برای اجرای سیاست‌های مرتبط با احیای بافت ناکارآمد تاکید کرد: زمانی که مجموعه عمران و بهسازی شهری را تحویل گرفتیم، ردیف اعتبارات برای احیای بافت ناکارآمد 37 میلیارد تومان بود اما امروز با در اختیار گرفتن 9 ردیف اعتباری از محل بودجه عمرانی این رقم به 640 میلیارد تومان رسیده است که معتقدم هنوز هم برای اجرای چنین پروژه ای رقم ناچیزی است. البته تا کنون از این بودجه تنها 25 درصد آن از طریق اسناد خزانه اسلامی تخصیص داده شده است.

    وی ادامه داد: تاکید می کنم این رقم را هم توانستیم در سال گذشته به تصویب برسانیم و ردیف های اعتباری آن را تعریف کنیم. تمام این اقدامات نشان دهنده این است که موضوع احیای بافت ناکارآمد برای وزارت راه و شهرسازی بسیار مهم بوده و توانست اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام دهد. 

    معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به تامین دیگر ابزارهای مالی در دولت یازدهم برای رسیدگی به بافت ناکارآمد، گفت: بانک مرکزی از محل منابع مسکن مهر 1000 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار انبوه سازان  فعال در حوزه نوسازی بافت ناکارآمد قرار داد. همچنین توانستیم مصوبه ای از هیات دولت برای ارائه سالانه 300 هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان مسکن در بافت ناکارآمد، بگریم که البته برخی از بانک ها از ارائه این تسهیلات استقبال نکردند اما بانک مسکن  در این پروژه نقش محوری داشت و 50 هزار فقره تسهیلات را پرداخت کرد.

    ایزدی افزود: در کنار این تسهیلات، صندوق پس انداز یکم شروع به کار کرد و برای اولین بار در کشور تسهیلات 160 میلیون تومانی با نرخ سود  8 درصد به متقاضیان مسکن در بافت ناکارآمد ارائه شد. همچنین   وام ودیعه مسکن تعریف شد که اگر فردی نسبت به نوسازی بافت ناکارآمد اقدام کرد بتواند با این تسهیلات خانه ای را رهن کند.  همچنین برای اولین بار در کشور برای نوسازی بافت ناکارآمد تسهیلات تا سقف 50 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اجرای تمام این اقدامات نشان دهنده نقش حمایتی دولت از نوسازی بافت ناکارآمد بوده است و هر گز دولت به دنبال این نبود که پروژه مسکن مهر در کشور تکرار شود.

    مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ادامه داد: در حوزه تعریف ابزارهای نهادی هم  توانستیم دو نهاد توسعه گر و تسهیل گر راه اندازی کنیم. نهاد توسعه گر به منظور تشویق بخش خصوصی و حمایت از انبوه سازان  برای فعالیت در حوزه نوسازی بافت ناکارآمد ایجاد شد و نهاد تسهیل گر با هدف حضور در بافت های ناکارآمد و افزایش تعامل با مردم ساکن در این بافت و ترغیب آنها برای همکاری در اجرای برنامه ها راه اندازی شد.

    وی ادامه داد: چهارمین اقدام وزارت راه وشهرسازی در بافت ناکارآمد که می تواند مهم ترین اقدام این وزارتخانه در احیای بافت ناکارآمد باشد، عملیات اجرایی در این محله‌ها بوده  به طوری که تنها از سال گذشته تا  به امروز 860 پروژه در 352 محله و 168 شهر در حال اجرا بوده است، پروژه هایی خدمات برای افزایش کیفیت زندگی در این مناطق و زیرساخت ها را ارتقا می دهد. قطعا این اقدامات در شرایط تنگنای مالی کارهای بزرگ و اساسی بوده است.

    ایزدی با اشاره به پنجمین اقدام وزارت راه وشهرسازی در حوزه احیای بافت ناکارآمد گفت: پنجمین اقدام وزارت راه وشهرسازی در این حوزه، مجموعه فعالیت های انجام شده برای نهادینه کردن سیاست بازآفرینی و جریان سازی در این حوزه از طریق آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بوده است. در جریان این اقدامات،  259 دوره آموزشی و رویداد آموزشی-ترویجی معادل  10.223.000 نفرساعت در سطوح ستادی و استانی برگزار شد. همچنین  شبکه‏های همکاری با دانشگاه‏ها، موسسات پژوهشی،سازمان‏های مدنی و مردم نهاد فعال به همراه تهیه بالغ بر 18طرح پژوهشی کاربردی و حمایت ازبیش از 200 مورد پایان‏نامه دانشجویی انجام شد.

    ایزدی تاکید کرد: معتقدم آقای آخوندی تنها وزیری است که توانست به موضوع بافت ناکارآمد  نگاه استراتژیک داشته باشد و در شرایط تنگنالی مالی دولت در حوزه احیای بافت ناکارآمد سنگ تمام گذاشت و توانست سنگ بنای بسیاری از موضوعات و سیاست ها را در حوزه بافت ناکارآمد از جمله تعریف ابزارهای جدید تامین مالی و ... را بگذارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی