مدیران خودروعصر اعتبار

نشست زمین درچهارمحال‌وبختیاری روبه گسترش است

عصر ساختمان- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر بحرانی شدن و گسترش پدیده فرونشست زمین در استان گفت: در صورت ادامه این روند در آینده ای نزدیک، دومین بحران زیست محیطی سالهای اخیر کشور در این استان حادث می شود.

نشست زمین درچهارمحال‌وبختیاری روبه گسترش است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، علی محمدی مقدم روز پنجشنبه در نشستی با مسئولان تشکلهای زیست محیطی و منابع طبیعی استان اظهار کرد: پدیده نشست زمین در چهارمحال و بختیاری بگونه ای در حال گسترش است که در صورت انجام نشدن اقدامات پیشگیرانه با صرف هزینه های هنگفت قابل جبران و کنترل نیست.

    وی افزود: دشت خانمیرزای شهرستان لردگان با اجرای برخی طرحهای کشاورزی به منظور افزایش تولید، بدون توجه به اثرات مخرب زیست محیطی و بلند مدت این طرحها و به دنبال برداشتهای بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و حفر بیش از حد چاه ها، به کویر تبدیل شده است.
    محمدی مقدم ادامه داد: در حالی که وضعیت نشست چهار میلیمتری سالانه زمین از سوی اتحادیه اروپا بحران اعلام می شود طبق گزارش شرکت آب منطقه ای استان، دشت شهرکرد 56 و دشت خانمیرزا بیش از 70سانتیمتر نشست داشته است.
    وی، همچنین از کشت برخی گونه های زراعی آب بر در مناطقی از چهارمحال و بختیاری که با کم آبی مواجه است اظهار تاسف کرد و افزود: در شرایط کنونی داشتن مجوز حفر چاه برای بهره بردار نباید به معنای اجازه مصرف منابع آبی برای هرنوع کشت و زراعتی قلمداد شود.
    محمدی مقدم، تدوین الگوی کشت برای دشتهای ممنوعه استان را ضروری دانست و بیان کرد: آب منافع عمومی است و کشاورزان برای مصرف آن باید ملزم به تبعیت از الگوهای کشت متناسب با اقلیم منطقه شوند.
    وی با بیان اینکه صدور غیر کارشناسانه مجوز حفر چاه، در آینده ای نزدیک خاک و عوامل تولید را نابود می کند، اظهار کرد: با ادامه این روند تعطیلی کشاورزی حتمی است.
    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: البته برخی اقدامات اخیر سازمان جهاد کشاورزی استان برای تغییر الگوی کشت و افزایش راندمان تولید در سطح قابل تقدیر است.
    علی محمدی مقدم ادامه داد: استانداری نیز طرحی با عنوان 'نکاشت ' مبنی بر توقف کشاورزی در مناطقی که برداشت بی رویه از منابع زیر زمینی انجام می شود را به دولت پیشنهاد داده که معادل درآمد سالانه این کشاورزان به ازای توقف کشت به آنان یارانه پرداخت می شود.
    وی با بیان وابستگی 38هزارخانوار به منابع طبیعی استان از مسئولان ذیربط در امر سوخت رسانی به این خانوارها و روستاهای جنگل نشین سخت گذر ، اقدام هرچه سریعتر برای تامین سوخت این مناطق و حل مشکلات معیشتی برای کاهش وابستگی این افراد و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی را خواستار شد.
    وی در این نشست که به مناسبت بزرگداشت سالروز تشکلهای زیست محیطی و فعالان اجتماعی منابع طبیعی (22مردادماه) برگزارشد ،تشکلهای زیست محیطی و منابع طبیعی را بازوان توانمند و یاری رسان منابع طبیعی در حفظ و حراست از منابع ملی عنوان و از تلاش آنان در جلب مشارکتهای مردمی برای مهار آتش سوزیها تقدیر کرد.
    بر اساس این گزارش، دبیر شبکه تشکلهای محیط زیستی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری نیز، برگزاری دوره های آموزشی برای اعضا و فعالان این تشکلها، فقر فرهنگی و نبود اطلاع رسانی کافی از فعالیت این انجمنها بخصوص در جوامع محلی را از مشکلات حوزه فعالیت تشکلهای زیست محیطی برشمرد.
    لیلا اخلاصی افزود: این تشکلها حلقه واسط بین مردم و دولتمردان و ظرفیت مطلوبی در قالب مشاوران سازمانهای دولتی به شمار می روند.
    وی بیان کرد: این درحالی است که به دلیل نبود تشکلهای تخصصی در استان، کماکان پیکره دبیرخانه این تشکلها از وجود افراد متخصص بی بهره است.
    بر اساس این گزارش، یک میلیون و90 هزار هکتار از عرصه های طبیعی چهارمحال وبختیاری را مراتع و 307 هزار هکتار را جنگلها شامل می شود که 86 درصد از سطح منابع طبیعی این استان را به خود اختصاص داده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار