مدیران خودروعصر اعتبار

نمایشگاه صنعت ساختمان تهران (۴۳)

بازسازی بافت‌های فرسوده؛ دغدغه معماران ایرانی

عصر ساختمان- انجمن صنفی طراحی و معماری تهران، بازسازی بافت‌های فرسوده ارزشمند و صدور خدمات فنی مهندسی به کشورهای خارجی را راهکار تقویت صنعت ساختمان در داخل و خارج از کشور عنوان کرد.

بازسازی بافت‌های فرسوده؛ دغدغه معماران ایرانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، در کنار دغدغه‌های معماران ایرانی و بازسازی بافت‌های فرسوده، بازار سوداگری وجود دارد که متمایل به تخریب بافت‌های فرسوده ارزشمند است و یکی از وظایف انجمن‌ صنفی طراحی و معماری تهران در جهت پررنگ کردن هویت شهری جلوگیری از برخی مطالبات سوداگری در بازار است.
    رئیس انجمن صنفی طراحی و معماری تهران در ارزیابی هفدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان تهران به خبرنگار ما گفت: نمایشگاه صنعت ساختمان تهران جزو موفق‌ترین نمایشگاههاست اما از جایی که انجمنها و صنایع تنها بدنبال حضور در نمایشگاهها نیستند و بیشتر در پی اخذ فناوری‌های نوین هستند متاسفانه شاهد تکراری شدن برگزاری نمایشگاههای سالهای اخیر شده ایم. مشخص نیست رکود صنعت ساختمان در برگزاری نمایشگاه تاثیر گذاشته یا مسئله دیگری در تکراری شدن برگزاری نمایشگاهها دخیل هستند.
    سید کاظم سید مراد راهکار تقویت بازار صنعت ساختمان را در بازسازی بافت‌های فرسوده ارزشمند دانست و عنوان کرد: در حال حاضر بازسازی واحدها یک بازار بکر در کشور محسوب می‌شود و این همان بازاری است که هم اکنون طراحان و معماران داخلی کم و بیش فعالیت دارند. 
    وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد " چگونگی تغییر نگرش معماران ایرانی از تخریب به بازسازی " اظهار داشت: خوشبختانه معماران ایرانی پی برده‌اند که هزینه تراشی در دوران رکود صنعت ساختمان توجیهی ندارد. ما سعی کرده‌ایم با بازسازی واحدها به بهترین بهره برداری برسیم. ساختمان‌های بافت فرسوده باارزش با طول عمر بیش از 50 سال به عنوان هویت یک محله و شهر نیاز به تخریب ندارند و باید بازسازی شوند. 
    سید مراد معتقد است: بازسازی بافت‌های فرسوده ارزشمند کاربری‌هایی ایجاد می‌کند که می‌توان از آن برای جذب گردشگر استفاده کرد. برخی مناطق و محله‌های تهران مانند منطقه 22، خیابان 30 تیر، محله بازار بزرگ و ... می‌توانند در توسعه گردشگری پایتخت بیشترین نقش را ایفا کنند. 
    وی در مورد اجرای بازسازی بافت‌های فرسوده ارزشمند توضیح داد: اجرای یک قانون تنها با مشارکت سازمان گردشگری، میراث فرهنگی، شهرداری، مسکن و شهرسازی، نظام مهندسی درکنار هم امکان پذیر است. این در حالی است که در کنار دغدغه‌های معماران ایرانی و بازسازی بافت‌های فرسوده، بازار سوداگری وجود دارد که متمایل به تخریب بافت‌های فرسوده ارزشمند است. در چنین شرایطی یکی از وظایف انجمن‌ صنفی طراحی و معماری تهران جلوگیری از برخی مطالبات سوداگری در بازار است. این انجمن در قبال جذب گردشگر و توسعه بازار گردشگری موظف است. همچنین، انجمن‌ صنفی طراحی و معماری تهران؛ از طریق اعضای خود پاسخگوی طرح‌ها و پروژه‌های پیشنهادی از سوی دولت نیز هست.
    سید مراد به بحث جدید در کمیته معماران اشاره کرد و افزود: جامعه طراحان و معماران ایرانی آمادگی دارد به فرصتهای شغلی خارج از کشور و صدور خدمات فنی مهندسی پاسخ مثبت دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو