مدیران خودروعصر اعتبار

فراموشی ۷ ساله مرمت برج طغرل

حریم برج متناسب با این بنا نیست

عصر ساختمان:برج طغرل یکی از آثار ارزشمند برجای مانده از دوران سلجوقی است که ۷ سال است مرمت آن مورد غفلت واقع شده است. براساس نظر کار‌شناسان حریم این بنا نیز متناسب با این اثر نیست.

فراموشی ۷ ساله مرمت برج طغرل
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از ایلنا ٬یکی از آثار برجسته دوران سلجوقی برج طغرل واقع در شهرری استان تهران است. این برج که هنوز کاربری آن ناشناخته مانده و بیشتر شبیه یک بنای یادمانی است٬ ویژگی‌های معماری دوران سلجوقی همچون آجرکاری را به خوبی در خود نشان می‌دهد.

    «فرشید مصدقی امینی» باستان‌شناس و محقق حوزه فلات مرکزی ایران در ارتباط با این مساله توضیح می‌دهد: «معماری سده‌های اول دوره اسلامی تا قرن 5 بیشتر وام‌دار سنت معماری دوران ساسانی است و ویژگی‌های معماری آن دوران مانند استفاده از دیوارهای حجیم٬ نداشتن پنجره و استفاده از سر درهای کوچک در اوایل دوره اسلامی در آن‌ها به چشم می‌خورد. همچنین در این دوران معمولا سازه‌ها همچون دوران ساسانی مرتفع و بزرگ هستند و عمود بودن بنا و خطوط صعودی بنا بسیار اهمیت دارند.»

    عرصه برج طغرل حیاط کوچکی را تشکیل می‌دهد٬ این بنای تاریخی همانند یک ساختمان معمولی دیوار به دیوار دیگر خانه‌های محله قرار گرفته است و به فاصله بسیار کمی از آن٬ ساختمان‌های مسکونی قرار گرفته‌اند؛ مصدقی نیز معتقد است که حریم این بنا متناسب با این برج نیست. او می‌افزاید: «در اطراف این برج می‌توان فضای بیشتری را برای بازدیدکنندگان درنظر گرفت یا موزه‌ای از آثار دوران سلجوقی را در اطراف آن تدارک دید.»

    برج طغرل 7 سال بدون مرمت مانده است

    برج طغرل پیش از این یکبار در دوران ناصرالدین شاه و یکبار در دوران پهلوی مرمت شده و آخرین مرمت آن نیز در سال 87 یعنی حدود 7 سال پیش صورت گرفته است. «امیر مسیب رحیم‌زاده» رئیس اداره میراث فرهنگی شهر ری در این باره توضیح می‌دهد: «بعد از سال 87 بودجه‌ای برای برای مرمت این بنا اختصاص داده نشده است؛ هرچند که این برج٬ بنای سالمی است اما خوب است که برخی اقدامات برروی آن انجام شود»

    وی در ارتباط با این سوال که امسال بودجه مرمت در شهر ری برای چه بناهایی استفاده شده است٬ می‌گوید: «در سال 94 بودجه‌ای برای مرمت و کاووش نداشتیم البته کارهای پژوهشی و کاوش در پروژه‌های عمرانی ضروری صورت گرفته است اما امسال تنها 400 میلیون تومان برای زیرساخت‌های گردشگری ازسوی کمیته برنامه‌ریزی استانداری با عنوان رفاه حال زائرین به ما ابلاغ شده است که تا تیرماه برای ساخت سرویس بهداشتی در نزدیکی حرم حضرت شاه عبدالعظیم، بی‌بی‌شهربانو و شیخ کلینی صرف می‌شود.

    گفتنی است٬ بازدید از برج طغرل برای عموم در در زمستان تا ساعت 16 و در دیگر فصول تا ساعت 18 با نرخ بلیت 1500 تومان برای بازدیدکننده داخلی و 10 هزارتومان برای گردشگر خارجی٬ امکان پذیر است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار