مدیران خودروعصر اعتبار

جلال صباغ دبیر انجمن صنفی مشاورین املاک بررسی کرد:

ارز تک نرخی و تاثیرآن بر بازار مسکن

عصر ساختمان- اگر عوامل موثر بر اقتصاد ایران را در نظر بگیریم بدون شک نرخ ارز از جمله مهمترین آنان است. اقتصاد کشورهای وابسته به صادرات، بویژه صادرات تک محصولی که تنوع سبد ارزی آنها محدود است و توان پایه پولی ضعیفی دارند ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارند.

ارز تک نرخی و تاثیرآن بر بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، نفت به عنوان مهمترین تامین کننده بودجه عمومی کشور به همراه دلار چند دهه است که اقتصاد ایران را به بازی گرفته است. تمام بخش های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و . . . به نوعی متاثر از اقتصاد نفتی کشور هستند. دولتهای پس از انقلاب همواره تلاش کردند با تثبیت نرخ ارز، افسار تورم را به دست بگیرند. اما اقتصاد بین المللی و بازیگران سیاسی منطقه همواره با استفاده از ابزار قیمت نفت و دلار سعی در کنترل دولتهای وابسته به نفت داشته اند.
    در بازار سرمایه ایران بازیگر اصلی دلار است و سایر بازارها مانند طلا، املاک و . . .  مستقیما تحت تاثیر بازار ارز حرکت میکنند. نرخ برابری ریال در مقابل دلار، سایر بازارهای داخلی که ظاهرا وابستگی به بازارهای بین المللی ندارند را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. کما اینکه در سالهای اولیه دهه نود شاهد بودیم با آغاز تحریم بانک مرکزی و کاهش شدید فروش نفت که موجب افزایش سه برابری نرخ ارز شد، میزان تورم به حدود 50 درصد رسید.
    از دیگر عوامل نابسامانی نرخ ارز در کشور ما، نگاه سرمایه ای مردم به این پول خارجی است. در سایه نابسامانی اقتصاد کشور و سرگردانی جریان نقدینگی در بازار، بخش قابل توجهی از مردم به دنبال تبدیل ریال به دلار هستند. این نگاه به نوعی انتظار سنتی در مردم ایجاد کرده است که هر ساله با افزایش نرخ ارز، سرمایه آنها هم افزوده می شود. این نگاه و انتظار مانند این انتظار نهادینه شده در همه ماست که هر ساله از فروردین ماه منتظر افزایش قیمتها باشیم.
    در روزهای اخیر رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر صحبت از تک نرخی شدن ارز کرده است. اما تک نرخی شدن به چه معناست ؟ و کدام طرف قرار است نرخ را تعیین کنند ؟
    طبق قانون، بانک مرکزی تنها مرجع رسمی واردات ارز و طلا به کشور است. اما ارز در دو بازار مختلف معامله می شود. وجود همین شکاف بین این دو بازار، عامل ایجاد جذابیت و کشش برای جذب نقدینگی شده است. مانند وارد کنندگانی که ارز را با نرخ دولتی از بانکها دریافت میکنند و کالاهای وارداتی را با نرخ ارز آزاد به فروش میرسانند.
    بعید به نظر میرسد در این مسابقه طناب کشی بین بانک مرکزی و بازار آزاد، نرخ ارز طرف بانک برنده باشد. تلاش دولت برای تک نرخی کردن ارز مستلزم فراهم کردن زیرساخت های اساسی در اقتصاد و قوانین کشور است که اگر درست و حساب شده انجام نشود قطعا موجب بروز نابسامانی در اقتصاد خواهد شد.
    اولین گام در راستای تک نرخی کردن ارز کم کردن جذابیت و کشش بازار آزاد است تا ورود افراد متفرقه به صف تقاضا به حداقل برسد. در حال حاضر اختلاف قیمت حدود 500 تومانی نرخ ارز دولتی با بازار آزار حاشیه سود 15 درصدی مضاعف را برای وارد کنندگان و سرمایه گذاران ایجاد کرده که بعید به نظر میرسد به راحتی بتوان این بازار را از دست سودجویان گرفت.
    به نظر میرسد بزرگترین اشتباه بانک مرکزی در تک نرخی کردن ارز همین اعلام خبر و زمان آن است. بدون شک اعلام این خبر موجب ایجاد تقاضای مضاعف در بازار خواهد شد. برای تثبیت نرخ ارز می بایست کمترین تحریک در بازار صورت بگیرد. در گام دوم باید بانک مرکزی اقدام به عرضه متناسب یا مازاد بر تقاضا در بازار کند تا سودجویان نتوانند با ایجاد قحطی ساختگی و مقطعی حباب قیمتی ایجاد بکنند. سامان دهی صرافی ها و جلو گیری از عرضه خارج از سیستم ارز نیز از دیگر راه کارهای انضباط بازار ارز است.
    در کنار استفاده از ابزار پولی بانک مرکزی با همکاری سایر ارگان ها و سازمان های دخیل می بایست با تنظیم قوانین و مقررات از نظر قانونی نیز عرضه ارز را مدیریت کنند.
    بازار مسکن مانند سایر بازارها مستقیما تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارد. در سال های شروع تحریمهای بانک مرکزی، شاهد افزایش ناگهانی قیمت مصالح ساختمانی از تیرآهن و گچ و سیمان تولید داخل تا تاسیسات حرارتی و برودتی وارداتی بودیم. این افزایش قیمت موجب جهش در بازار قیمت ملک شد به گونه ای که نرخ رشد قیمت ملک از نرخ رشد ارز پیشی گرفت. این افزایش قیمت ها موجب ایجاد بازار کاذب برای املاک کرد و صف رقبا برای ساخت ملک شکل گرفت. هم زمان شدن این شرایط با آغاز تحویل پروژه های مسکن مهر که از میانه دهه 80 ساخت آنها آغاز شده بود موجب عرضه انبوه مسکن در کشور بود. از طرف دیگر خریدارانی که به دلیل افزایش 3 برابری نرخ ارز اجناس را بیش از 4 برابر قیمت قبل میخریدند دیگر توان مالی خرید ملک گران را نداشتند و سطح توان مالی عمومی جامعه به شدت افت کرد. ماحصل شرایط پیش آمده چیزی نبود جز رکود عمیق در بخش مسکن. در سالهای اخیر دولت تلاش بسیاری برای ایجاد تحرک و خروج این بازار از رکود کرده است.حرکت دولت در جهت تک نرخی کردن ارز در صورتی بطور کامل انجام شود و موجب تلاطم مجدد در نرخها نگردد میتواند به ایجاد ثبات در بازار مسکن کمک کند که این ثبات خود کمک بزرگی در جهت تاثیر کذاری هرچه بیشتر سایر تلاشها درجهت خروج بازار مسکن از رکود است. ثبات نرخ ارز یکی از فاکتورهای اصلی برای بازگرداندن اطمینان به بازار برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی است. ارز تک نرخی مطمئنا تاثیر بسزایی در کنترل و مهار تورم در بخش های مختلف اقتصاد کشور می تواند داشته باشد. در صورت اجرای صحیح و برنامه ریزی شده این طرح که مستلزم پایش مداوم و اصلاح قوانین است میتوان سایر بخش های اقتصاد را نیز راحت تر کنترل نمود. مسلما  اجرای سیاستهای مالی مستلزم اقدامات هماهنگ و یکپارچه کلیه دستگاه ها و سازمان های مرتبط است زیرا انصباط مالی در صورت وجود کوچک ترین سهل انگاری و یا نقصی له راحتی تبدیل به آشفتگی اقتصادی خواهد  شد و در صورت بروز ، بزرگترین بازنده آن مردم خواهند بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار