مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر عاملihome.ir در گفت و گوی اختصاصی با «عصر ساختمان» مطرح کرد:

شفافیت راهکار رونق بازار مسکن

عصر ساختمان- در برنامه هایی که وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم برای بقای خود در سمت وزارت راه و شهرسازی دوره دوازدهم به مجلس ارائه داد، تمرکز بر خانه اولی ها و پرداخت تسهیلات بلند مدت و کم بهره یکی از اهداف این وزیر برای دوره دوازدهم عنوان شد.

شفافیت راهکار رونق بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، پرداخت تسهیلات در دوره یازدهم نیز توسط ابزار های مختلف به متقاضیان پرداخت شد و تغییرمحسوسی در روند معاملات ایجاد نکرد. در خصوص تاثیراتی که این برنامه ها به خصوص تسهیلات برای بهبود اوضاع مسکن می‌گذارد گفت و گویی داشتیم با محسن رفعت نژاد که در ادامه میخوانید:
    مدیر عامل مجموعه ihome.ir  با اشاره به سیاست های گذشته این بخش و تاثیرات آن بر خروج از رکود گفت: طرح مسکن مهرو مسکن یکم مشخص کرد در حال حاضر کمبود نقدینگی مشکل اصلی مردم برای خرید خانه نیست. بلکه مشخص نبودن مزایا و سود دهی خرید خانه است که تعداد متقاضیان ورود به این بخش را نزولی کرده است. متاسفانه در دورانی هستیم که سرمایه گذاری در حوزه های دیگر مانند بانک برای مردم موجه تر از سرمایه گذاری در بخش مسکن است .
    بسیاری از کارشناسان از بهمن ماه سال گذشته مسکن را در وضعیت پیش رونق عنوان کردند. این کارشناس مسکن با بیان مطلب فوق ادامه داد: اگر نگاهی به آمار های خرید و فروش از سال گذشته تاکنون بی اندازیم متوجه می شویم اتفاق خاصی در این حوزه صورت نگرفته است. زیرا کارشناسان پرداخت تسهیلات را سیاستی مثبت و رو به جلو عنوان کردند، این در حالیست که ارائه تسهیلات مانند این می ماند که فردی بیمار است و به آن پولی برای مداوا می دهید. درست است که مشکل مالی آن فرد حل شده، ولی دانش و امکانات مناسب مداوا برای او محیا نیست و باید به فکر راهکار علمی برای درمان باشد.
    وی با تاکید بر اقدامات دولت در این باره اظهار کرد: تا به حال سیاست های دولت به طوری بوده که با شک دادن های لحظه ایی به بازارسعی در ایجاد نوسانات مثبت در این بازار کرده اند. این اتفاقات هنگامی که اثربخشی لازم را نداشته باشد، تنها باعث سرد شدن فعالان بازار می شود .
    رفعت نژاد با تاکید بر از روش های صحیح برون رفت از این بحران افزود: تا سیاست های رونق مسکن به سمت این پیش نرود که سرمایه گذاری در این بخش جذاب شود اتفاق خاصی نخواهد افتاد، این برنامه های کوتاه مدت، تنها میتواند به عنوان مسکن های موقت عمل کند.
    مدیرعامل مجموعه ihome.ir با اشاره به سیاست های انقباضی چند سال اخیر دولت در حوزه مسکن اظهار کرد: این سیاست ها به گونه ایی است که پول را از سایر حوزه ها جمع آوری می‌کنند تا به بخش مسکن تزریق کنند. این اتفاق طبیعتا درست است منتها به تنهایی نمیتواند اثر بخش باشد.
    این کارشناس مسکن راهکار مناسب را اجرای سیاست های کلان درجذب سرمایه های داخلی و خارجی عنوان کرد و گفت: باید شرایط برای ورود سرمایه گذاران خارجی فراهم شود و دیوارهایی که اطراف حوزه مسکن چیده شده کوتاه شود. هنوزمباحثی همچون خانه های خالی، دریافت مالیات از ساخت و سازو قوانین پیش فروش بلاتکلیف است و این مسائلی است که شفافیت رو از حوزه می‌گیرد. هیچ سرمایه گذاری تمایل ندارد وارد حوزه ایی شودکه هیچ آینده ایی را نمی‌توان برای بازخوردوخروجی سرمایه خود متصور شد. در نتیجه باید ابهاماتی مثل نرخ سود بانکی، یکپارچه سازی عرضه و تقاضا را رفع کرده و میزان بازدهی سرمایه گذاری در این بخش کاملا مشخص شود .
    وی در ادامه افزود: اگرمجدد این تفکر به جامعه بازگردد که ورود به بازار مسکن یک نوع سرمایه گذاری موجه و پربازده است و می‌تواند در پرداخت سود با بازار های بورس ، طلا، و سپرده بانکی رقابت کند، میتوان به جذب سرمایه گذار به این حوزه امیدوار بود.
    رفعت نژاد شفافیت اقتصادی و معاملات را بسیار مهم دانست و افزود: بسیاری از مشاورین املاک دیگر واحد های خود را وارد پروسه پیش فروش نمی کنند. این نکته بسیار با اهمیت است، چرا که با ورود صحیح به بازار پیش فروش فرصت های زیادی برای سازندگان و خریداران ایجاد می شود. عدم شفافیت و ریسک بالا به واسطه مشخص نبودن سود دهی ساخت و ساز ونبود سازوکاری برای تشخیص روند یابی قیمت ملک،  فعالان را از ورود به این حوزه منع می‌کند.  از طرفی نکته ایی که بسیار با اهمیت است  استراتژی خروج از این پروسه است. باید مشخص شود بعد از پیش خرید چه مقدار زمان لازم است تا بتوان ملک خود را به فروش رساند. باید برای فروش و خروج سرمایه هم سازوکاری مشخص کرد تا روش و زمان فروش ملک مشخص شود.
    در مجموع رفع ابهامات ذکر شده و ایجاد انگیزه برای جذب سرمایه خارجی در کنار اعمال بسته های تشویقی هدفمند، میتواند نقطه عطفی در پیش برد اهداف توسعه ایی حوزه مسکن باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار