مدیران خودروعصر اعتبار

بازرسی اجباری آسانسورها در بن‌بست استاندارد و دستگاه قضایی

عصر ساختمان- در حالی اعلام شده بود که اجباری شدن بازرسی ادواری آسانسورها از ابتدای سال جاری در دستور کار قرار می‌گیرد، اما این تصمیم به دلیل حل نشدن مشکل قضایی با چالش روبرو شده است.

بازرسی اجباری آسانسورها در بن‌بست استاندارد و دستگاه قضایی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، اواخر سال گذشته بود که رحیم ادریسی - نایب رییس سندیکای آسانسور صنایع آسانسور و پله برقی ایران - اعلام کرد که طرح اجباری شدن بازرسی ادواری آسانسورها که تا پایان سال 1395 به صورت اختیاری انجام می‌شد از ابتدای سال 1396 اجباری خواهد شد. مساله‌ای که در نهایت با گذشت شش ماه از آغاز سال جاری کماکان در ارتباط با آن چاره‌اندیشی نشده و مشخص نیست که این مساله با چه راهکاری بین سازمان استاندارد و دستگاه قضایی حل و فصل خواهد شد.

    وی با اشاره به این که دستورالعمل بازرسی اجباری ادواری آنسورها توسط سازمان ملی استاندارد ایران و سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی تدوین شده است، خاطر نشان کرد که چک لیست نهایی در این خصوص آماده شده تا مشخص شود برای بازرسی ادواری باید چه بخش‌هایی مدنظر قرار گیرد.

    مساله‌ای که در پایان سال گذشته به تصویب رسید و تنها منتظر ابلاغ نهایی تاکنون حدود شش ماه از زمان وعده داده شده از آن گذشته و هر چند که مذاکراتی بین سازمان استاندارد استان تهران و دادستانی و قوه قضاییه نیز انجام شده است، اما کماکان با مشکل مواجه و راهکار قانونی برای آن در نظر گرفته نشده است.

    متاسفانه هرچند که قرار بود سرنوشت طرح اجباری بازرسی ادواری آسانسورها از شش ماه قبل اجرایی شود، اما متاسفانه علی‌رغم قرار قبلی طرح مذکور اجرایی نشده و بعید به نظر می‌رسد که سازمان استاندارد ایران بتواند سازوکار قانونی آن را ایجاد کند  و قطعا تا زمانی که طرح بازرسی ادواری آسانسورها اجباری نشود و به صورت قانونی با نهادها و مالکان ساختمان‌های مسکونی برخورد جدی در دستور کار قرار نگیرد، طرح مذکور الزام آور نخواهد بود.

    دادستانی به سازمان استان تهران علام کرده که نمی‌تواند جهت بازرسی ادواری آسانسورها به ساختمان‌های مسکونی ورود پیدا کند و این اقدام تنها با حکم قانونی امکان پذیر است. در برخی موارد نیز که به دلیل استاندارد نبودن آسانسورها پملب در سال گذشته در دستور کار قرار گرفته بود، اما این پملپبها باز شده و به دلیل نبود الزامات قانونی جهت برخورد در این زمینه نمی‌توان اقدامی توسط سازمان ملی استاندارد صورت گیرد.

    در پایان باید خاطر نشان کرد که در عمل طرح اجباری شدن بازرسی ادواری آسانسورها موفقیت‌آمیز نبوده و بلاتکلیف باقی مانده است و تا زمانی که نتوان راهکار قانونی در این راستا تعریف کرد، طرح مذکور به نتیجه نمی‌رسد.

    به گزارش ایسنا، از میان حدود 3700 سازمان و دستگاه در تهران تنها 20 تا 30 مورد از آنها آسانسور استاندارد برخوردارند و به نظر می رسد بهتر بود که سازمان استاندارد استان تهران به همراه سندیکای آسانسور صنایع آسانسور و پله برقی ایران قبل از تهیه دستورالعمل بازرسی اجباری ادواری آسانسورها، در ارتباط با حل راهکار قانونی جهت ورود به اماکن مسکونی چاره اندیشی کرده و با دستگاه قضا در این خصوص به مذاکره می نشست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار