مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی خبر داد:

تشکیل کارگروه پیشگیری از بافت‌های ناکارآمد در خراسان رضوی

عصر ساختمان- مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به تشکیل کارگروه پیشگیری از بافت‌های ناکارآمد گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مشاوران و بنگاه‌های املاک غیرمجاز در ۲ منطقه مشهد شناسایی و پلمپ شده‌اند و شناسایی و پلمپ مشاوران املاک غیرمجاز در ۷ منطقه دیگر در دستور کار است.

تشکیل کارگروه پیشگیری از بافت‌های ناکارآمد در خراسان رضوی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا اخوان عبدالهیان در این باره گفت: کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد با هدف جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی و املاک دولتی، هشدار و انذار نسبت به تبعات سوء حقوقی و قضائی برای مرتکبین تخریب و تصرف اراضی دولتی، تغییر کاربری‌های غیرقانونی اراضی، تفکیک غیرقانونی اراضی کشاورزی و باغی شکل گرفته است.

    وی افزود: بر اساس تفاهم‌نامه بین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و وزیر راه و شهرسازی و نائب رئیس ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری، دستورالعمل اجرایی تشکیل و فعالیت کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد در استان عملیاتی شد.

    اخوان عبدالهیان افزود: از سال گذشته متناظر کارگروه ملی، کارگروه استانی پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد با دبیری راه و شهرسازی، ریاست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و 18 عضو و با هدف تسریع در دستیابی به اهداف، راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های عملیاتی، پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد و الگوسازی، هماهنگی و جلب همکاری دستگاه‌های ذیربط، بررسی و ارزیابی تعیین وضعیت حقوقی املاک و ساکنان، نظارت، نگهداری و حفاظت از اراضی تصرفی دولتی و ملی تشکیل شده است.

    علل دور و نزدیک حاشیه‌نشینی

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان این که کارگروه با تحلیل و بررسی علل دور و نزدیک حاشیه‌نشینی شکل گرفته است، تصریح کرد: علل نزدیک تغییر، تفکیک و تبدیل اراضی کشاورزی و تصرف اراضی ملی، دولتی و وقفی است که بستر ایجاد سکونتگاه غیررسمی و حاشیه‌نشینی را فراهم می‌کند.

    اخوان عبدالهیان ادامه داد: علل دور حاشیه‌نشینی نیز شامل مشکلات خشک‌سالی، بحران‌های آب و عدم فرصت‌های شغلی و معیشتی روستائیان و عدم سرمایه‌گذاری مناسب در روستاهای استان شناسایی شده است.

    اخوان عبدالهیان با بیان این که از سال گذشته جلسات کارگروه بر اساس تکالیف دستورالعمل ابلاغی تشکیل شده است،  تصریح کرد: در این جلسات تفاهم‌نامه و دستورالعمل برای اعضای کارگروه تشریح شده و با توجه به تکالیف و وظایف مشخص شده در چند سرفصل از جمله شناسایی اراضی ملی و دولتی، تعیین تکلیف آن‌ها، حفظ و صیانت از این اراضی، سنددار کردن آن و اجرای قانون جامع حدنگار (کاداستر) و جلوگیری از فعالیت املاک فاقد مجوز پیگیری شده است.

    توانمندسازی و اشتغال روستاهای در معرض مهاجرت بی‌رویه

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به اقدامات لازم برای پیش‌بینی و پیشگیری از علل دور حاشیه‌نشینی اظهار کرد: ذیل کارگروه، کمیته توانمندسازی و اشتغال روستاهای در معرض مهاجرت بی‌رویه شکل گرفته و پیگیری و تأمین اعتبار طرح‌های توانمندسازی جامعه روستایی با رویکرد تقویت و انسجام سازمانی در راستای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی در روستاهای هدف، در دستور کار قرار گرفته است.

    اخوان عبدالهیان ادامه داد: در بحث حفظ و صیانت از اراضی نیز افزایش آگاهی عمومی مردم از طریق رسانه‌ها و نصب علائم هشداردهنده، گسترش فعالیت‌های یگان حفاظت و ایجاد کمربند سبز و ایجاد موانع فیزیکی توسط دستگاه‌های مختلف با اولویت در دستور کار قرار گرفته است.

    مدیرکل راه و شهرسازی برای ایجاد کمربند سبز با اولویت اراضی در خطر تخریب و تصرف و گسترش مناطق جدید سکونتگاه‌های غیررسمی گفت: در شهر مشهد اراضی دولتی در مسیر اجرای کمربند سبز به شهرداری تحویل گردیده و بخشی نیز در حال تحویل است.

    صدور 83 اخطاریه و پلمپ 20 بنگاه غیرمجاز

    اخوان عبداللهیان در ادامه به اقدامات انجام شده برای برخورد با مشاوران املاک غیرمجاز اشاره کرد و گفت: از آن جا که برخی مشاوران املاک در تفکیک و تبدیل اراضی حاشیه شهر نقش داشتند، از طریق دادستانی در مناطق 7 و 8 شهرداری مشهد 288 واحد شناسایی و 83 واحد اخطاریه دریافت نموده و 20 واحد غیرمجاز نیز پلمپ شده‌اند.

    مدیرکل راه و شهرسازی از اجرای طرح برخورد با مشاوران املاک در 7 منطقه دیگر خبر داد و افزود: در همین راستا در کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از بافت‌های ناکارآمد مقرر گردید، مشاوران املاک در مناطق 2،3،4،5،6،10 و 12 شهرداری مشهد نیز از طریق دادستانی شناسایی و با مشاوران املاک فاقد مجوز برخورد قانونی به عمل آید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار