مدیران خودروعصر اعتبار

عضو شورای شهر همدان:

بازآفرینی محلات همدان سبب تخریب بافت تاریخی شهر نشود

عصر ساختمان:عضو شورای شهر همدان با بیان اینکه در برخی مناطق شهری ساماندهی کالبدی در زمان بازآفرینی رخ نداد، گفت: بازآفرینی محلات همدان سبب تخریب بافت تاریخی نشود.

بازآفرینی محلات همدان سبب تخریب بافت تاریخی شهر نشود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، ابراهیم مولوی صبح امروز در صحن علنی شورای شهر همدان اظهار داشت: در بحث بازآفرینی محلات و بافت‌های فرسوده شهری تاکنون تعاریف و پروژه‌های مختلف دیده شده که در حد پیشنهاد، سمینار، کنفرانس، کار پژوهشی و تحقیق مانده است.

    وی افزود: تمامی این پژوهش‌ها و تحقیقات در نهایت منجر به احیا و باززنده‌سازی بافت فرسوده در منطقه جولان همدان شده که به عنوان یکی از محلات پایه همدان در زمینه بازآفرینی محسوب می‌شود و البته چندین سال بر روی این پروژه کار شده است.

    مولوی با اعلام اینکه نتیجه بسیاری از تحقیقات و پژوهش‌های حوزه باززنده‌سازی محلات  در همدان به احیا بافت فرسوده جولان همدان منجر شده است، گفت: متاسفانه در تمامی مناطق بافت فرسوده همدان اقدام احیا صورت نگرفته و به یک منتطق اکتفا شده است.

    وی با بیان اینکه در خصوص بافت شهری و ساماندهی کالبدی این منطقه اتفاقی نیفتاده است، اظهار داشت: انبوه‌سازان با بهره‌گیری از سیاست‌های تشویقی دولت اقدام به ساخت و ساز در این منطقه کردند و متاسفانه در راستای ساماندهی کالبدی این منطقه تاریخی نیز اقدامی نشد.

    رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان اظهار داشت: در منطقه جولان همدان چندین رشته قنات زنده با چند اینچ آب وجود دارد که متاسفانه در فاضلاب ریخته شده و آب آنها از بین می‌رود.

    مولوی با تصریح بر اینکه منطقه جولان آبا شده ولی سیاست‌های مدنظر ستاد بازآفرینی در آن اجرایی نشده است، گفت: ساختمان‌هایی که بر مبنای معماری ایرانی اسلامی بنا شده بودند از بین رفته و هیچ اتفاقی آنجا در زمینه عمران و بهسازی بافت تاریخی صورت نگرفته است.

    وی با اشاره به آغاز به کار ستاد بازآفرینی محلات تاریخی عنوان کرد: اگر قرار است اتفاقی بیفتد باید در سمت و سویی باشد که بافت تاریخی محلات در کنار عمران و آبادانی آنها حفظ شود نه اینکه این عمران سبب تخریب شود.

    عضو شورای شهر همدان بیان کرد: احیا و باززنده‌سازی در بافت شهری از تخریب 10 مترمربع از باغات و فضای سبز شهرها جلوگیری می‌کند و این موضوع اهمیت عملیاتی شدن سیاست‌های بازآفرینی را نشان می‌دهد.

    مولوی عنوان کرد: متاسفانه در کمیسیون‌های ماده 5 و شورای عالی شهرسازی و معماری اعضای شورای شهر حق حضور بدون رای دارند و در عمل افراد دیگری برای زیرمجموعه مدیریت شهری تصمیم‌گیری کرده و کار به چیز دیگری ندارند.

    وی با انتقاد از اینکه سازمان جهاد کشاورزی برای داخل شهر حق رای دارد ولی شورای شهر از این حق محروم است، عنوان کرد: گاهی برخی طرح‌ها و اسناد به شهرداری از سوی کمیسیون ماده 5 تحمیل می‌شود که به دور از همراهی و نظرخواهی از شهرداری و شورای شهر است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار