مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل شرکت شیبه در گفت و گو با عصر ساختمان:

صنعت شیرآلات سیاسی شده است/کاهش کیفیت شیرآلات به دلیل تولید زیرپله ای

عصر ساختمان- اکنون تعداد زیادی قطعه ساز در کنار خانواده هایشان اقدام به تولید قطعات می کنند که این کار کیفیت محصولات را کاهش می دهد. در گذشته سازمان استاندارد بر این موضوع حساسیت زیادی به خرج می داد و هر تولید کننده ای را وادار می کرد؛مسئول کنترل کیفیت داشته باشد اما الان این گونه نیست.

صنعت شیرآلات سیاسی شده است/کاهش کیفیت شیرآلات به دلیل تولید زیرپله ای
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷:۰۰

    شرکت شیرآلات شبیه دارای دو زیرمجموعه سیمگون و کروم آبکار است. شرکت کرم آبکار یک شرکت بازرگانی است و بیشتر کارهای وارداتی انجام می دهد و در شرکت سیمگون کارهای تولید انجام می شود.این شرکت حدود 50 سال سابقه فعالیت دارد و در یک مقطع اولین و تنهاترین تولید کننده شیرآلات به شمار می رفت.
    کامران موثقی مدیرعامل شرکت تولید شیرالات شیبه در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری عصر ساختمان به بررسی وضعیت بازار شیرآلات پرداخت:
    وضعیت بازار تولید و فروش شیرآلات را چگونه ارزیابی می کنید؟
    شیرآلات به دلیل این که محصول نهایی است سهم اندکی در بازار ساختمان دارد اما قطعا رکود ساختمان بر این بخش نیز تاثیر گذار بوده است. متاسفانه باید گفت این صنعت سیاسی شده است. دولت به منظور رفع بیکاری در برخی صنایع تخفیف هایی در نظر گرفته که شامل این صنعت نیز می شود. اکنون تعداد زیادی قطعه ساز در کنار خانواده هایشان اقدام به تولید قطعات می کنند که این کار کیفیت محصولات را کاهش می دهد. در گذشته سازمان استاندارد بر این موضوع حساسیت زیادی به خرج می داد و هر تولید کننده ای را وادار می کرد؛مسئول کنترل کیفیت داشته باشد اما الان این گونه نیست.
    الان بازار زیرپله ای شده است. در گذشته حدود 50 تا 60 درصد مواد اولیه را خودمان تولید می کردیم که کار درستی هم نبود.وقتی حجم زیادی از سرمایه در گردش را استفاده و همه قطعات را تولید می کنید؛ قیمت تمام شده افزایش می یابد.
    به نظر شما روش درست کدام است؟
    این که قطعات به شکل جداگانه تولید شود؛ روش بهتری است اما در این روش تولید کنندگان قطعات و کارخانجاتی که این قطعات را می خرند باید کنترل شوند. از همه  مهم تر بحث خدمات پس از فروش است.از آن جا که در کشور ما نظام حقوقی و قضایی با توجه به پیشرفت های روز تغییر نکرده است؛  بنابراین خدمات پس از فروش خیلی معنی ندارد.
    رکود موجود در قیمت ها هم تاثیر گذار بوده است؟
    طبعا قیمت تمام شده کارخانجات بزرگ که هزینه های بالاسری بیشتری دارند؛ بیشتر است و بعد از آن بحث خدمات پس از فروش را دارند. اما شرکت های کوچک اولین کاری که می کنند قیمت محصولات خود را کاهش می دهند و از آن جا که از دانش کافی برخوردار نیستند خواه نا خواه از گردونه رقابت حذف می شوند. در شرایط رکودی مردم به دنبال کیفیت نمی روند بلکه بیشتر بر قیمت ها متمرکز می شوند و به دنبال اجناس ارزان قیمت اند.
    یعنی شرکت های بزرگ قیمت محصولات را کاهش نمی دهند؟
    این شرکت ها تا اندازه ای می توانند این کار را انجام دهند؛در غیر این صورت دچار زیان شده و بعد از تحمل زیان تعطیل و ورشکست می شوند.الان شرکت ما با ظرفیت 30 درصد کار می کند و به امید آینده هستیم.شرایط دیگران هم بهتر از این نیست.
    بازار صادرات شیرآلات چگونه است؟
    در سال های گذشته به دلیل تحریم ها ونداشتن رابطه سیاسی با دیگر کشورها صادرات ما به کشورهای خلیج فارس ،خاورمیانه و کشورهای cis محدود می شد.اما به دلیل شرایط منطقه دیگر صادرات به این کشورها هم انجام نمی شود.علاوه بر این ما هیچ ابزار  بانکی برای انجام صادرات نداریم.
    مهم ترین مشکلاتی که این حوزه با آن ها چیست؟
    در کنار مشکلاتی نظیر رکود تورمی که گریبانگیر اقتصاد کشور شده، مالیات ها مهم ترین مساله جدی تولیدکنندگان به شمار می رود. واقعیت این است که در کشور ما مالیات ها واقعی نیست. دولت ها برای اخذ مالیات سراغ کسانی می روند که بدون فریبکاری مشغول فعالیت اند و از مشاغل پنهان که سودهای کلان می برند غافل اند. اکنون اکثر واحدهای تولیدی با حداقل ظرفیت تولید خود کار می کنند.
    مواد اولین این صنعت تولید داخل است یا از خارج وارد می شود؟
    تمام مواد اولیه در داخل تولید می شود .البته شرکت مس باهنر بیشتر محصولات خود راصادر می کند و اولویت اول اشان نیز قطعه سازان هستند اما ما از قراضه های آن ها استفاده می کنیم و قراضه های آن ها را ذوب می کنیم. "روی " هم به اندازه کافی در کشور  تولید می شود.اما یکسری از قطعات است که بیشتر از چین وارد می شود.
    داستان شیرآلات سربی چه بود و آیا هنوز هم شیرآلات سربی تولید می شود؟
    حدود 6 سال پیش بود که قیمت فلزات رنگین به ناگهان افزایش پیدا کرد.مس هم یک نوع فلز رنگی است. 60درصد مواد تشکیل دهنده شیرآلات مس و 40 درصد آن روی است .با افزایش قیمت مس چینی ها میزان مس را کاهش  و به جای آن از سرب استفاده کردند.چون اختلاف قیمت در حجم بالا بسیار زیاد بود برایشان سود داشت.یکی از عوامل افزایش  ابتلا به سرطان در کشور؛ استفاده از این شیرآلات سربی بود.
    میزان قاچاق کالا در این حوزه به چه شکل است؟
    طی تحقیقاتی میدانی که در سال 86 انجام دادیم؛ بعد از موبایل بیشترین درصد قاچاق مربوط به شیرآلات بود. بیشتر قطعات قاچاق و در این جا مونتاژ می شود.
    خریداری که به دنبال شیربا کیفیت است؛چگونه می تواند خوب یا بد بودن کیفیت کالا را تشخیص دهد؟
    این خریدار باید قبل از خرید اطلاعات کسب کند .زیرا کسی که بدون داشتن اطلاعات وارد مغازه می شود تابع فروشنده است و در نهایت جنس ارازن تر را می خرد.
    عمر مفید یک شیر با کیفیت چقدر است؟
    این بستگی به مصرف کننده دارد.عدم استفاده از شوینده های قوی و این که شیر در چه مکانی نصب شده باشد در این زمینه بسیار تاثیر گذار است.اما اگر شیر از کیفیت خوبی برخوردار باشد و نگهداری آن نیز به شکل مناسبی انجام شود؛عمر طولانی خواهد داشت. الان نیز در بسیاری از خانه های  قدیمی تهران شیرهای آلمانی که آن زمان وارد می شد؛ هنوز سالم اند و بیش از 50 یا 60 سال است که خراب نشده اند.
    با توجه به برداشته شدن تحریم ها فکر می کنید چقدر طول می کشد تا این صنعت دوباره به شرایط رونق باز گردد؟
    پیش بینی من بر این است که تعداد زیادی از واحدهایی که صاحبان آن ها آدم های با سوادی نیستند در دراز مدت حذف می شوند .آن چه مسلم است ما هنوز در بخش مسکن کمبود داریم و به همین دلیل ساخت و ساز فعال خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو