مدیران خودروعصر اعتبار

عضو پیشین سه دوره هیات‌ مدیره نظام مهندسی تهران:

رکود مسکن زمینه ساز ایجاد گودهای پرخطر است

گودبرداری های رها شده ربطی به دانش مهندسی ندارد

عصر ساختمان: درحالی که اخیرا رییس کمیته عمران شورای شهر تهران اعلام کرد که هزار و ۵۷۰ گودبرداری رها شده در پایتخت وجود دارد که ۱۵۰ گود در مرحله پرخطر و بحرانی قرار دارند، عضو پیشین سه دوره هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در واکنش به این امر با اشاره به اینکه ریشه این بحران ناشی از تعمیق رکود مسکن است تاکید کرد:حبس سرمایه باعث می شود که گردش نقدینگی سازندگان دچار اختلال شود وازهگذر این امر آنها در اجرای پروژه های جدید ساختمانی مشکل پیدامی کنند واین امرسبب افزایش میزان گودهای پرخطر درجامعه می شود .

رکود مسکن زمینه ساز ایجاد گودهای پرخطر است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از صما، چند روز پیش اقبال شاکری با اشاره به گودهای پرخطر شهر تهران، اظهار داشت: طبق بررسی‌های سازمان نظام مهندسی، از چهار هزار گودبرداری انجام شده در سطح شهر تهران، هزار و 570 گود رها شده داریم؛ یعنی از زمان پایان فعالیت‌های آن گذشته و عملیات ساختمانی در آن انجام نمی‌شود.

    وی ادامه داد: از میان گودهای رها شده، 150 گود در مرحله پرخطر و بحرانی قرار دارد که هرچه سریعتر باید ایمن‌سازی شوند وبر اساس ماده 55 بند 14 قانون شهرداری‌ها اگر بنا یا سازه‌ای، ایمنی شهر را به خطر بیندازد، شهرداری رأساً می تواند وارد شود و گود را ایمن‌سازی کند و سپس هزینه را از مالک دریافت کند.

    دراین زمینه کامران بیات ماکو، عضوپیشین سه دوره هیات‌ مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، درگفت وگو با صما با اشاره به اینکه حوادث ناشی از گودبرداری تحت تاثیر ابعاد اجتماعی و اقتصادی است گفت: درحال حاضر بازارمسکن در دوره رکود به سر می برد و بازار کشش لازم را برای رونق بخشی به این صنعت را ندارد و نقدینگی بسیاری از سازندگان کاهش پیداکرده است.

    وی با اشاره به اینکه این معضلات به هیچ وجه به ابعاد فنی معضل گودبرداری ارتباطی ندارد درعین حال خاطرنشان ساخت:رکودی اقتصادی که در چند سال گذشته براقتصاد کشور حاکم بوده برصنایع مختلف تاثیرگذار گذاشته است و بازارمسکن نیز این قاعده مستثنی نیست و دراثراین رکود بسیاری از پروژه های ساختمانی در مرحله گود یا به صورت نیمه کار معطل مانده اند.

    بیات ماکو همچنین با تاکید مجدد براین که نا امین شدن گودهای ساختمانی ناشی از رکود بازار، نبودن نقدینگی است و اصولا ربطی به دانش مهندسی ندارد خاطرنشان ساخت: وضعیت فعلی بازارمسکن و رکود حاکم برآن سبب معطل ماندن و رها شدن گودهای ساختمانی شده است.

    وی با بیان این سازنده ای به قصد شوخی و یا ایجاد درد سر برای خود اقدام به گودبرداری و رهاکردن آن نمی کند تاکید کرد: سازندگان افراد عمل گرا وهوشمندی هستند که تبعات ومصایب گودهای پرخطر را می دانند و ضمن اینکه برای انجام عملیات گودبرداری هزینه های هنگفتی پرداخت می شود وبنابراین رهاسازی گودها به هیچ وجه به دلیل کم اطلاعی سازندگان نیست واین امر ناشی از معضل حبس سرمایه های آنها تحت تاثیر رکود بازارمسکن است که باعث می شود آنها توان ادامه اجرای عملیات ساختمانی را نداشته باشند.

    این فعال حوزه نظام مهندسی ساختمان درهمین حال درحال پاسخ به این سوال که چرا سازندگان در زمان اجرای پروژه های ساختمانی اقدام به بازارسنجی و نیز برآورد مالی اجرای ساختمانی نمی کنند ؟گفت: اجرای عملیات ساختمانهایی در حدودی که گود آن به مرحله پرخطر برسد حدود سه سال زمانبراست.بنابراین بسیاری از سازندگان مسکن اساسا اطلاعی ازتداوم رکود بازار نداشته اند .

    بیات ماکو با بیان اینکه رکودی که درحال حاضر بر اقتصاد کشور حاکم است بی سابقه بوده وهیچ یک از دوره های رکود به اندازه این دوره عمیق نبوده است تاکید کرد: تداوم رکود باعث می شود که هرامکان سنجی برای چگونگی اجرای عملیات ساختمانی غیرممکن شود وبرنامه های زمان بندی نیز کارکرد خود را ازدست دهند.

    وی با اشاره به پروسه معمول اجرای عملیات ساختمانی گفت: معمولا روال کار به این صورت است که سازندگان پروژه های خود را یا پیش فروش و یا به فروش می رسانند و سپس با نقدینگی حاصل ازآن اقدام به اجرای عملیات گودبرداری برای اجرای پروژه جدید ساختمانی می کنند.براین اساس وقتی سازندگان نتوانند پروژه های پیشین خودرا به فروش برسانند در تکمیل پروژه های جدید خود نیز دچار معضل می شوند و ازرهگذراین امر شاهد ایجاد گودهای پرخطر خواهیم بود.

    بیات ماکو با بیان اینکه درحال حاضربسیاری از سازندگان دچار مشکل حبس سرمایه شده اند درهمین حال ادامه داد: علاوه براین بدعت بسیار بدی که در دولت پیشین دربین برخی از مردم ایجاد شد ،هدایت نقدینگی ها سرگردان به سمت خرید زمین بود که این نوع رویه باعث شد بخش زیادی از سرمایه ها دراین امر بلوکه شود و با توجه به اینکه در این زمینه تقاضایی وجود ندارد درنتیجه بخشی از رکود حاکم برمسکن نیز به این رویه باز می گردد.

    وی با بیان اینکه مسلما اگر این نقدینگی محبوس شده در خرید زمین در جامعه درگردش بود از قدرت زیادی برای خروج از رکود اقتصاد و به خصوص اقتصاد مسکن برخوردار بود گفت: اما متاسفانه بخش عظمیی از نقدینگی کشوردرحوزه مسکن محبوس شده که به هیچ وجه تقاضایی برای آن وجود ندارد.

    این فعال حوزه درهمین حال درپاسخ به این سوال که گفته می شود بسیاری از سازندگان غیرحرفه ای از عوارض و تبعات گودبردارهای پرخطر بی اطلاع هستند و همین امر درتشدید ازدیاد گودهای پرخطرموثراست اظهار داشت: معمولا سازنده به هیچ وجه حاضرنیست که یک گودبرداری برای احداث پروژه های ساختمانی انجام دهد وسپس آن را با مخاطرات مختلفی نظیرامکان ریزش ساختمان های مجاور و یا تبعات مالی وجانی متعدد به حال خود رها کند.

    وی گفت: حتی بی دانش ترین سازندگان نیز می دانند که گودبرداری حاوی چه مخاطرات متعددی است بنابراین با این رویکرد رها کردن این گودها نه به خاطر بی دانشی آنها و یا بی تفاوتی آنها نسبت به خطرات احتمالی بلکه بیش از هرچیز ریشه در ناتوانی مالی سازندگان در تکمیل عملیات ساخت است.

    بیات ماکوبا بیان اینکه با توجه به هوشمندی و عمل گرا بودن قشر سازنده به هیچ وجه آنها گود پرخطر را به حال خود رها نمی کنند، در تشریح معضلات ایمن سازی گودهای ساختمانی تصریح کرد: ایمن سازی گودهای ساختمانی هزینه بر و نیاز به دانش فنی دارد و با توجه به وجود قنوات دربرخی ازمناطق تهران و همچنین با درنظرگرفتن نیاز به سیستم های زهکشی وانواع دیگرسیستم های مهاری نیاز دارد کاری است که هم به مهندسی به نسبت پیچیده ای نیاز دارد وهمچنین به هزینه چشمگیری نیز نیازدارد.

    این فعال حوزه نظام مهندسی خاطرنشان ساخت: مطمئن باشید که نقدینگی سازندگان به حدی کم است که حاضرند ریسک مخاطرات متعددی را که درکمین گودبرداری های پرخطر است را بپذیرند.

    بیات ماکو با بیان اینکه ممکن است وجود برخی از گودهای معطل ناشی از عملکرد برخی از معدود سازندگان غیر مسئول باشد گفت: اما هیچ سازنده عاقلی حاضر نیست که خود را درمعرض احتمال ریزش ساختمانهای مجاور ونیز پردخت خسارات مالی ناشی از ریزش ساختمان ها ونیز خسارات جانی که منجر به پرداخت دیه می شود قرار دهد.

    عضوپیشین سه دوره هیات‌ مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در همین حال تاکید کرد: شهرداری اگر توان مالی برای پایدار سازی و ایمن سازی گودهای پرخطر را دارد می بایست دراین زمینه اقدامی عاجل انجام دهد وسپس با دریاف جرایم دیرکرد و سایر پارامترهای دیگر آن را از مالکان اخذ کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار