مدیران خودروعصر اعتبار

سبقت اجاره بها از تورم عامل رشد حاشیه نشینی

عصر ساختمان- عضو کمیسیون عمران مجلس، از نابسامانی بازار مسکن و اجاره بها انتقاد کرد و گفت: نابسامانی بازار مسکن، افزایش نرخ اجاره بها و اعمال سلیقه ای نرخ ها سه ضلع موثر در رشد حاشیه نشینی در کشور است.

سبقت اجاره بها از تورم عامل رشد حاشیه نشینی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خانه ملت، سیدهادی بهادری با انتقاد از آشفتگی بازار اجاره بها در سال های اخیر، گفت: متاسفانه رقابت ناسالمی برای تعیین نرخ اجاره بها در جریان است که نتیجه آن افزایش مستاجران و کاهش قدرت خرید مردم است.

    نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نرخ اجاره بها باید تابعی از نرخ تورم و همچنین بخشی از ارزش مسکن در کشور باشد، افزود: متاسفانه در حال حاضر اعمال سلیقه منجر به رشد تصاعدی نرخ اجاره بها شده است.

    رابطه ناسالمی میان افزایش ارزش ملک با رشد نرخ اجاره بها برقرار است

    این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه تمایل مالکان به ربط دادن قیمت ملک به اجاره بها عامل مهمی برای افزایش قیمت ها در این بخش شده است، تصریح کرد: متاسفانه موجران فکر می کنند چون ارزش ملک آن ها به هر دلیلی اعم از رشد نرخ مصالح ساختمانی افزایش یافته است باید به همان میزان به رشد قیمت اجاره بها اقدام کنند.

    وی با بیان اینکه نابسامانی بازار مسکن، افزایش نرخ اجاره بها و اعمال سلیقه ای نرخ ها سه ضلع موثر در رشد حاشیه نشینی در کشور است، تصریح کرد: متاسفانه در سال های اخیر در نتیجه کاهش قدرت خرید مردم اسکان در حاشیه شهرها افزایش یافته که این خود تبعات بسیاری برای کشور دارد.

    گرانی مصالح بازار اجاره بها را داغ کرده است

    این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به افزایش بیش از 60 درصدی نرخ مصالح ساختمانی در ماه های اخیر، گفت: یک عامل مهم دیگری که به افزایش تصاعدی نرخ اجاره بها و حتی مسکن دامن زده رشد قیمت مصالح ساختمانی است.

    بهادری ادامه داد: بی توجهی به آشفته بازار فراورده های ساختمانی به طور حتم بر بازارهای موازی آن اثر داشته و رشد بی سابقه نرخ ها را رقم می زند از این رو باید برخوردهای جدی با هر نوع افزایش بی ضابطه در بخش مصالح ساختمانی صورت بگیرد.

    وی با اشاره به عامل دیگری که رشد نرخ اجاره بها را موجب شده است، گفت: کاهش نرخ سود بانکی عامل دیگری است که تمایل موجران به افزایش نرخ اجاره بها و کاهش تمایل به اخذ رهن را دامن زده است.

    این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: متاسفانه در شرایط فعلی موجران علاوه بر تحمل تورم بالا، تمایل صاحبان ملک به افزایش سلیقه ای نرخ ها را نیز تحمل می کنند.

    باید یک بار برای همیشه پرونده گرانی اجاره بسته شود

    بهادری با بیان اینکه برای بستن پرونده گرانی اجاره بها باید یک بار برای همیشه ساماندهی نرخ ها صورت بگیرد، گفت: به طور حتم ادامه روند فعلی نه تنها خرید خانه را برای اقشار مختلف جامعه سخت می کند بلکه افزایش اجاره نشینی در حاشیه شهرها را نیز رقم می زند.

    وی با تاکید بر اینکه برخورد با حباب قیمتی در بحث مسکن و اجاره بها لازم است، افزود: باید شورای سیاست گذاری در بحث تعیین نرخ اجاره بها تشکیل شود تا نرخ گذاری های منصفانه و همسو با شرایط روز جامعه جای خود را به قیمت گذاری های سلیقه ای بدهد.

    بهادری ادامه داد: برای کاهش جمعیت اجاره نشین در کشور که در سال های اخیر روند صعودی داشته باید برنامه مداری در بحث تامین مسکن صورت بگیرد تا به این ترتیب عرضه و تقاضا در یک محور قرار گرفته و حباب قیمت در بحث مسکن شکسته شود.

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بهترین راهکار برای ساماندهی بازار مسکن ارایه تسهیلات ارزان و متناسب با مناطق مختلف کشور است تا به این ترتیب با خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه تقاضا برای اجاره نشینی کم شود که در پی این موضوع قیمت ها نیز به تعادل نزدیک تر خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار