مدیران خودروعصر اعتبار

موج جدید حفظ خانه‌های تاریخی از خطر تخریب

عصر ساختمان:مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان ساری با اعلام اهمیت باززنده‌سازی بافت‌تاریخی ساری در محور «آب انبار نو»، از خریداری خانه «سردار جلیل»، خانه‌ی قاجاری در قلب بازار شهر خبر داد.

موج جدید حفظ خانه‌های تاریخی از خطر تخریب
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، به گفته‌ مهدی حدادیان، «شاه کلید خانه‌های تاریخی ساری» یعنی خانه تاریخی «سردار جلیل» به دنبال راه‌اندازی این موج جدید برای حفاظت از بناهای تاریخی با اعتبار 4 میلیارد تومان خریداری شد.

    وی با تاکید بر این که احتمال کمی وجود دارد بنایی مشابه این خانه تاریخی 130 ساله وجود داشته باشد، اضافه کرد: این بنای ارزشمند با یک پلاک تهاتر شد.

    او همچنین با اشاره به باززنده‌سازی راستای محور محله «آب انبار نو» و پایان مرمت خانه «فاضلی»، از خریداری خانه‌های «کلبادی 2 و 3»، «میرگتی» و «صادقیان» خبر داد و بر لزوم حفظ همه‌ی ابنیه‌های واجد ارزش در محور محله «آب انبار نو» تاکید کرد.

    حدادیان افزود: هرچند خانه «سردار جلیل» در راستای محور «آب‌انبار نو» قرار ندارد، اما به واسطه اهمیت آن از نظر معماری و قدمت، حفظ و نگهداری از آن به عنوان مجموعه‌ای میراثی توصیه دکتر مهدی حجت و رئیس ایکوموس ایران و با حمایت‌ها و مشاوره‌های مستقیم شرکت عمران و بهسازی شهری ایران خریداری شد.

    وی در توضیح چگونگی ادامه‌دار بودن و حفظ این موج به برنامه‌های مرمتی و حفاظتی بناهای تاریخی این منطقه اشاره کرد و گفت: برنامه ما این است که علاوه بر مرمت چهارراه «بدر» تا «تکیه آب انبار نو» که در حدود 600 متر طول دارد، به طور همزمان کف‌سازی و بدنه‌سازی آن نیز انجام شود. در این راستا، هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مختلف اداری و خدمات‌رسان از جمله برق، گاز، آب، مخابرات، اوقاف، راهنمایی و رانندگی و نیروی‌انتظامی انجام شده است. هر زمانی که آن جلسات در کمیسیون ماده 5 به تصویب برسد، اقدامات اجرایی نیز آغاز می‌شود.

    او توضیح داد: به عنوان نمونه بنای مقابل خانه «کلبادی 1» که در راستای محله محور «آب انبار نو» که به موزه تبدیل شده، اداره برق قرار دارد که به دلیل نوع معماری خاص و رفت و آمدهایی که دارد مناسب منطقه نیست، به همین دلیل در تلاش هستیم تا در جلسات مختلف مسئولان محلی را مجاب کنیم این اداره به مکان دیگری منتقل شود و اکنون نیز کارهایش در حال انجام است.

    حدادیان تاکید کرد: با اقداماتی که وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و همچنین همراهی مدیران‌شهری در برخی از استان‌ها انجام داده است به زودی ساری به محلی پرجاذبه‌ای برای گردشگران داخلی و بین المللی تبدیل می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار