مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش عمر ساختمان نیازمند افزایش مهارت فنی

عصر ساختمان- عضو سازمان نظام‌مهندسی ساختمان با تشریح موانع توسعه صنعت ساختمان در کشور، خواستار توجه دولت به اهمیت ساخت اصولی ابنیه در کشور شد.

افزایش عمر ساختمان نیازمند افزایش مهارت فنی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، کنفرانس خبری معماری، شهر و توسعه پایدار روز گذشته با هدف بررسی موانع ساخت و ساز و توسعه پایدار شهرها به‌ویژه از منظر صنعت ساختمان و معماری در سالن کنفرانس مجموعه فرهنگی تلاش برگزار شد.
    در ابتدای این نشست محمد رستم پور، در مورد ساخت و سازهای شهری توضیح داد: متاسفانه ساخت و سازهای شهری ما از دنیا عقب است اما به راحتی می‌توان با توجه به تراکم ساختمانی تهران و بها دادن به فضای سبز جایگاه اصلی را بازگرداند.
    وی گفت: در صنعت ساختمان و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ضوابط و مقررات فراوانی تاکنون تدوین‌شده و سازمان نظام‌مهندسی نیز نظارت گسترده‌ای بر ابعاد مختلف ساختمان‌سازی دارد، اما با وجود اینکه کیفیت مصالح ساختمانی در 15 سال اخیر به نحو چشمگیری نسبت به گذشته افزایش‌یافته و اکنون اغلب مصالح موجود در بازار دارای استانداردهای لازم هستند، همچنان عمر مفید ساختمان‌های ایران پایین است.
    رستم پور گفت: درحالی‌که عمر ساختمان‌های مسکونی، تجاری و خدماتی در اروپا چیزی در حدود 100 سال است و پس از خاتمه این دوران نیز با یک بازسازی جزئی همچنان قابل‌استفاده هستند، اما در کشور ما حداکثر عمر استفاده از ساختمان به 25 سال می‌رسد و پس از این مدت ساختمان نیازمند تخریب و بازسازی است.
    مهارت کارگران نیازمند گواهینامه فنی
    مدیرعامل هلدینگ تاو گفت: اگر معتقدیم که ضوابط معماری و کیفیت مصالح ما مناسب است، بنابراین مهم‌ترین عامل کاهش عمر ساختمان‌ها در ایران، شیوه اجرای آن‌هاست که متاسفانه اغلب توسط کارگران بدون مهارت و دانش فنی صورت می‌گیرد.
    رستم پور افزود: قرار بود در طول دهه 80 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمامی شاغلان صنف ساختمانی را تحت آموزش ویژه قرار دهد و به آن‌ها گواهینامه مهارت فنی اعطا کند ولی به دلایل مختلف سرعت اجرای این طرح بسیار کند شده و اکنون تعداد کمی از کارگران ساختمانی دارای گواهینامه فنی هستند.
    وی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم وارد فنّاوری‌های نوین ساختمان‌سازی شویم، باید به آموزش و مهارت‌های فنی مجریان ساختمان بیش از گذشته اهمیت دهیم.
    رستم پور همچنین معتقد است: گسترش فضای سبز یکی از جلوگیری از آلودگی هوا است. به راحتی می‌توان از فضای سبز به شکل طولی در ساختمان سازی استفاده کرد.
    رستم پور در جای دیگری از سخنان خود گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات مراکز جمعیتی در آینده نزدیک، کمبود آب است. صنعت ساختمان چنانچه با اصول مهندسی اجرا شود می‌تواند کمک خوبی به صرفه‌جویی در مصرف انواع انرژی و ازجمله کاهش مصرف آب در شهرها بکند.
    وی همچنین به کم آبی اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به خشکسالی و بی‌آبی باید هزینه‌ها کنترل شود، یکی از راههای کاهش هزینه آبی در کشور استفاده از آب تصفیه شده از فاضلاب‌هاست. این در حالی است که با دو مدل لوله کشی یکی برای استفاده از آب شرب و دیگری در مورد اب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز می‌توان از یک سو هزینه‌ها را کنترل کرد و از سوی دیگر جلوی کم آبی را گرفت.
    افزایش مسئولیت پذیری مجریان ساختمانی
    رستم پور ادامه داد: متاسفانه در اغلب ساختمان‌ها افرادی ساختمان را می‌سازند که نه با قوانین سازمان نظام‌مهندسی ساختمان آشنایی دارند و نه آنکه خود مهارت‌های فنی برای ساخت مسکن دارند. به همین دلیل مصالحی که حتی اگر استاندارد تولیدشده‌اند به دست افرادی که مهارت فنی ندارند به یک کالایی تبدیل‌شده که عمر مفید آن کوتاه است.
    به گفته وی، یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه شود بررسی مصوبه قانون مهندسی و پروانه‌های جوشکار، نقاش و ... است که باید پس از آموزش صادر شود اما در حال حاضر صدور پروانه بدون نظارت انجام می‌شود.
    رستم پور گفت: در حال حاضر، جوشکار، سیمان‌کار، دیوار چین، آجر کار و ... مسئولیت کار خود را بر عهده نمی‌گیرد؛ بنابراین وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی از یک سو باید به اصولی که خود بنیان گذاشته است و بر اساس آن باید ظرف 10 سال به‌تمامی فعالان صنعت ساختمانی گواهینامه مهارت فنی می‌داد، جامه عمل بپوشاند و از سوی دیگر  وزارت راه و شهرسازی قوانین محدودکننده‌ای برای ساخت قانونی و اصولی تعریف کند.
    ساخت‌وساز اصولی عامل ارتقای سطح ایمنی
    در ادامه نشست، عضو سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به ساخت‌وساز اصولی، گفت: موضوع شرح خدمات و حدود صلاحیت مهندسان به یکی از مباحث روز حوزه شهرسازی در نظام مهندسی ساختمان سراسر کشور بدل شده است.
    جابر نصیری، افزود: اعضا جامعه مهندسی کشور، همگی دغدغه این را دارند که تمامی ساخت‌وسازها به‌صورت کاملاً اصولی و با رعایت قوانین موجود ساخته شود.
    نصیری ادامه داد: استفاده از کاردان‌ها و کارگران باتجربه می‌تواند در شکل‌گیری ساخت‌وساز اصولی مؤثر باشد.
    وی همچنین گفت: در اجرای ماده 33 قانون نظام مهندسی و مبحث دوم مقررات ملی ساختمان در خصوص مجری ذی‌صلاح اگر اراده قوی دولت پشت آن باشد قطعاً اجرایی می‌شود و این‌طور نیست که شهرداری حرف‌شنوی از قانون نداشته باشد.
    این عضو نظام‌مهندسی همچنین با بیان اینکه رعایت ضوابط و الزامات ایمنی در فرآیند طراحی و اجرای ساختمان توسط مهندسان عضو سازمان‌های نظام‌مهندسی، مهم‌ترین عامل در ارتقای سطح ایمنی در ساختمان است اضافه کرد: مهندسان عضو سازمان‌های نظام‌مهندسی با کاربرد این ضوابط و مقررات در طراحی‌ها و اجرای ساختمان و همچنین مراعات اصول ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی، امکان احداث ساختمان‌های ایمن را فراهم می‌کنند.
    وی گفت: شناسایی و کاربرد فناوری‌های نوین در حوزه ساخت‌وساز شهری، نه‌تنها به ارتقای کیفیت ساختمان و آسایش بیشتر بهره‌برداران می‌انجامد بلکه موجب ارتقای سطح ایمنی در همه ابعاد خواهد شد.
    وی همچنین با دفاع از سازمان نظام مهندسی، تأکید کرد: همکاری سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان و اعضای آن‌ها با ادارات کل کار و امور اجتماعی در زمینه رعایت اصول ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی به‌ویژه در پروژه‌های بلندمرتبه‌سازی، یکی از موارد مهم توجه به مقوله ایمنی است و خوشبختانه عملکرد سازمان نظام‌مهندسی در این زمینه، موجب کاهش قابل‌توجه حوادث و خسارات ناشی از عدم رعایت ایمنی شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۹ ماه پیش
        آرشیو